E-commerce giganten Boozt.com vækstede i 2022 omsætningen med 16 % og kom ud med et driftsoverskud på 285,6 mio. kr. Det betød, at man solgte varer for omkring 1,7 mia. kr.

I et ellers presset marked, fortsætter det for modeplatformen med overskud i alle kvartaler. Bag de tal er der lavet et kæmpe set-up. Udover at virksomheden har over 1000 ansatte, har Boozt 1150 robotter, der kører rundt og finder varer på det 88.000 kvm. store lager. Sidste år blev der sendt 7,3 mio. pakker afsted fra lageret. Det svarer til 20.000 om dagen.


Hermann Haraldsson

Hermann Haraldsson, co-founder og CEO


Boozt har i alle årene været et par skridt foran deres konkurrenter. Med den innovative Hermann Haraldsson, co-founder og CEO, i front har man aldrig været bange for at teste nye ting, og sætte fart på de ting der virker.

Et af de relativt nye områder, som andre virksomheder er i fuld gang med at teste, kører allerede hos Boozt.com. For du er helt sikkert allerede stødt på kunstig intelligens, men hvor meget bruger I det i jeres virksomhed?

Hos boozt.com bruger man det blandt andet til billedgenkendelse baseret på kunstig intelligens til at registrere tøjets farve, kategori og vaskeanvisning. Det gør, at medarbejderne ikke skal indtaste alle oplysninger om farven på tøjet, hvor mange grader det skal vaskes ved, og om det kan stryges osv. osv.

Det sparer dem for mindst 800 timers manualt indtastningsarbejde, som deres ansatte kan bruge på noget andet.

Til Børsen fortæller Jesper Brøndum, co-founder og CTO hos Boozt:

“Billedgenkendelse er bare et af de områder, hvor vi bruger AI. Vi bruger det også til at styrke vores kundeservice, arbejdet på vores lager og effektiviteten af vores udviklere. Målet med vores brug af AI er hver gang, at det skal effektivisere og optimere arbejdsgangene eller kundeoplevelsen. Skaber det ikke værdi, dropper vi det.

AI er ikke en stor investering

På spørgsmålet om det har været en stor investering, svarer Steffan Mølbæk Andersen, direktør for Data Intelligence hos Boozt:

“Vores AI-projekter har til formål at styrke vores kerneforretning, og derfor udvikler vi dem in-house baseret på primært offentligt tilgængelige AI-værktøjer. Derfor skal vi ikke betale konsulenter eller dyre licenser for produkter, men ejer selv data, viden og løsning og kan drifte det til forholdsvis lave priser:

Med andre ord har det ikke været en stor investering for Boozt. I 2017 tog de eksempelvis en gratis, open source NPL-model, som er en slags AI, der gør computere i stand til at forstå og genere sprog, og fodrede den med data, så den blev i stand til hjælpe virksomhedens kundeservice. Hver gang en mail bliver sendt til Boozts kundeservice, “læser” modellen mailen og sørger for at fordele den til de relevante medarbejdere i kundeservice.”

Boozt

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.