Vedvarende energi? Styrket mental velvære? Skarpt fokus og koncentration?

3 ting, som mange nok kan nikke anerkendende til at hige efter fra tid til anden. Markedet for kosttilskud har længe været “red ocean”, men i slutningen af sidste år, kom der en ny spiller ind, som produkt/indholdsmæssigt har gjort det helt anderledes.

Virksomheden hedder Bon Labo Copenhagen og er etableret af Leo Rebaz, tidligere Innovation Manager hos REKOM Group, og Anne Dall, en anerkendt domæneekspert. De har netop lanceret deres første produkt, TIGER. Over en periode på 3 år er produktet blevet nøje udviklet og optimeret gennem en kombination af videnskabelige undersøgelser og en lang testperiode med mange testpersoner. Produktet har faktisk været 3 år undervejs. Den form for innovation er vi altid nysgerrige på.”

Derfor mødtes vi med Leo Rebaz, hvor vi fik en snak om ham, produktet og ambitionerne for Bon Labo Copenhagen.


Leo Rebaz

 Leo Rebaz, Founder af Bon Labo Copenhagen

TIGER kommer i funktionelle breve til brug på farten. Tiger er videnskabeligt dokumenteret til at fremme vedvarende energi, øget fokus og forbedret mental velvære. Brevene består af en unik blanding af 6 naturlige urter, 7 essentielle vitaminer og 2 aminosyrer for at skabe en kraftfuld og sund støtte til dagligdagen. Bon Labo har brugt 3 år på at teste og optimere.

Tiger Bon Labo

Leo, Hvordan opstod ideen bag Bon Labo?

“Jeg har altid interesseret mig for kosttilskud og selv eksperimenteret med mange forskellige produkter. Men det var under Covid, at jeg fik ideen til Bon Labo. På daværende tidspunkt arbejdede jeg for Rekom, hvor jeg sad i rollen som innovationschef. Jeg var lige flyttet fra Odense til København, og 3 dage efter lukkede Mette Frederiksen landet ned. På daværende tidspunkt var der en masse usikkerhed om alt, især indenfor Rekoms branche, så det var svært at foretage sig noget. Det gav mig i stedet tid til at tænke over, hvad jeg egentlig ville bruge mit liv på. Det var virkelig en reflekterende periode for mig.

Det kender mange sikkert. At man får en god idé. Men du gjorde noget ved den. Hvad gjorde du?

“Som jeg nævnte for dig, så har jeg beskæftiget mig med restaurations og natklubbranchen. Det er en hård branche, og man skal passe på sig selv, hvis man skal holde i længden. Det har jeg altid gået meget op i, og det er årsagen til hvorfor jeg har interesseret mig for kosttilskud. Jeg havde fra start en klar vision om hvilket kosttilskud skulle være vores første. Det skulle være dét, jeg manglede i min hverdag. Og så er jeg velsignet med flere videnskabsfolk i familien. To hjerneforskere, flere læger og en psykolog. Dem har vi også sparret en del med. Men for at svare på dit spørgsmål, så startede jeg faktisk med at ringe til 20 mulige producenter. Det var alt fra private label til større producenter. Ingen tog mig seriøs og jeg kunne mærke, at der ikke var en vilje til et partnerskab/samarbejde. Det havde måske også været for nemt. Men det siger også noget om branchen. Viljen til at forny sig eller fokus på innovation er ikke så stor.”

Men det slog dig ikke ud?

“Nej da. Jeg fortsatte jagten. Det styrkede egentlig kun processen, når jeg ser tilbage. For kort tid efter møder jeg Anne Dall. Efter min mening er hun den førende eksperter herhjemme og har en Cand.scient. i biomedicin, biopath og phytoterapeut. I lang tid forsøgte jeg at få en kaffeaftale med hende. Det lykkedes til sidst. Hendes feedback var postiv. Kort tid efter stiftede vi Bon Labo sammen og hun er i dag vores Kvalitetschef. Det var og er en kæmpe milestone for mig. Jeg ved mange andre har fået et nej fra hende. Derfra blev der skruet yderligt op for tempoet. Hun startede faktisk med at sende mig på “skolebænken”. Så jeg fik læst op på et hav af videnskabelige artikler, forskning, lovgivning og alle ting som hører med.”

Bon Labo Copenhagen

Men I var stadig et stykke fra at kunne sende et produkt på gaden?

“Pga. vores approach, JA! Vi har testet og optimeret produktet ufatteligt mange gange. Vi vidste godt hvad produktet skulle indeholde. Men det tager sin tid at finde de præcise doser af f.eks. urter, vitaminer, aminosyrer og så videre. Samtidig havde vi en længere periode med testpersoner. Vi ville skabe et effektivt og ærligt produkt. Så det var en meget videnskabelig og metodisk tilgang plus optimering via brugerfeedback. Det var i øvrigt også vigtigt for os, at det er kosttilskud man drikker, som også smager naturligt og godt. Virkningen bliver bedre og bedre efter 1 måned.

I den periode fandt vi også vores producent, som også har investeret deres del i projektet. Det var den anden store validering i forløbet. At finde en producent, der tror så meget på produktet, at de selv vil lægge hænderne på kogepladerne.”

"Vores kerneværdi er uden tvivl integritet. Vi skal og gør altid vores arbejde ordentligt."

I kom i mål med jeres første produkt. Men er på vej med flere. Kan du overordnet sige noget om, hvilke værdier I som virksomhed har?

 “Vores kerneværdi er uden tvivl integritet. Vi skal og gør altid vores arbejde ordentligt. Det er hovedårsagen til, at det har taget så lang tid, at lancere Tiger.”

Hvordan er “TIGER” så blevet modtaget?

“Jamen rigtig godt. Vi er godt med på vores budget og de forventninger som vi lagt i forhold til salget. Men det er selvfølgelig alt for tidligt at lave den store evaluering. I forhold til produktet, så har vi lavet vores forarbejde så grundigt, at der ikke er grund til usikkerhed. Den første barriere er altid sværest. Virker produktet overhovedet? Det spørgsmål bliver naturligvis stillet af førstegangskøbere. Det kan jeg godt forstå. Men det er heldigvis positivt, når først de er kommet i gang.

Hvad er dine ambitioner med virksomheden?

“Vores ambition er at lancere flere unikke produkter, med samme tilgang: videnskabeligt dokumenterede og gennemtestede produkter. Og selvfølgelig drømmer vi også om at bringe vores produkter til forbrugere i flere lande.”

Hvem er du selv inspireret af? 

“Jeg har ikke et specifikt forbillede eller idol fra vores branche. Jeg har nok mere en “klippe/klister” tilgang, hvor jeg suger den information til mig, som jeg synes er interessant og møder på min vej. Og så jeg faktisk begyndt at elske at følge med i forskning!”


 Vi glæder os til at følge Leos og Bon Labo Copenhagen videre færd. Følg med her på dontt.dk


Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.