Siden 1963 har familien Bodenhoff drevet den populære bagekæde Bodenhoffs Bageri i og omkring København. 20 år efter åbningen blev Hanne og Steen Bodenhoffs søn Christian uddannet som bager og fik efterfølgende ansvaret for “indholdet” i de karakteristiske lyseblå bagerposer. Men i dag har han overladt marketingansvaret til sin datter Amanda. Vi har talt med hende om, hvordan hun fandt sin plads i virksomheden.

Ugens creator-samtale er med Amanda Bodenhoff.

Amanda Bodenhoff


Bodenhoff bageri drives i dag af Christian, Charlotte og Amanda Bodenhoff. Bodenhoff har ca. 300 ansatte og 10 butikker fordelt i Storkøbenhavn.

Amanda, har du altid vidst, at du skulle være en del af virksomheden? 

“Jeg har jo altid haft min gang i virksomheden på et eller andet niveau. Siden jeg var lille, har jeg været med min far på arbejde. Jeg kan tydeligt huske, at jeg mødt ind med ham kl. 22.00 og lå og puttede på melsække i bageriet, mens han arbejdede. De var dejligt bløde, husker jeg. Jeg havde fra en tidlig alder ikke min mor så tæt på, så for at virksomheden kunne køre rundt dengang, og han samtidig kunne være far for mig, var det sådan, det var. Men jeg husker kun tilbage på den tid med glæde. 

Da jeg så blev lidt ældre, begyndte jeg at arbejde i butikken. Det var mit fritidsjob, imens jeg gik i folkeskole og på gymnasiet. 

Men for at svare på dit spørgsmål, tror jeg faktisk ikke, at det var min plan. Igennem min far har jeg kunnet se, hvor meget det kræver at være selvstændig. Der er altid noget arbejde at gøre, altid en telefon der kan ringe, og at det kan koste noget på det private.”

“Det var egentlig ikke min plan.."

Men alligevel blev du en ledende del af virksomheden med ansvaret for marketing og kommunikation? 

“ Ja. Det skete faktisk under corona. Jeg tror, at det er for meget at kalde det en åbenbaring. Men der ramte en frygt i mig over, at vi skulle miste det hele. At Bodenhoff ikke skulle bestå. Så bagerblodet flød i årene på mig, og jeg ville bidrage med de ting, jeg var god til. Senere viste det sig, at coronaårene egentlig var nogle gode år for bagerbranchen. Men det var i den periode, det gik op for mig.”

Hvad var det, du bidrog med? 

“Vi havde en bunden opgave i at blive mere digitale i den periode. Det var en helt ny ting for Bodenhoff. Det handler dels om vores kommunikation, bringe ud til folk og få vores historiske univers i butikkerne hjem i stuerne. Det var en vild rejse, og noget vi har kunnet arbejde videre med. Det var blandt andet i den periode, at de første tanker om vores kommende loyalitetsapp blev født.”

Amanda Bodenhoff, som er født og opvokset i Lyngby og København. Til daglig er hun marketingchef for den populære bagerkæde Bodenhoffs Bageri. Hun er uddannet indenfor kommunikation ved Københavns Universitet og har arbejdet på flere medier – primært radio. De sidste 6 år har hun i øvrigt været stadionspeaker på Lyngby Stadion, når byens lokale hold spiller Superliga eller 1. division.

Hvem havde den rolle før i virksomheden? 

“Den fandtes faktisk ikke. Det har været min far, der stod for de ting før. Så det var virkelig en fed følelse at kunne bidrage med noget, der kan ses på virksomhedens omsætning. Man skal ikke bidrage med sit navn, men af gavn her.”

Hvor kan man specielt mærke, at I er en familiedrevet virksomhed? 

“Det kan man forhåbentligt i ånden i vores butikker. Selvom vi har mange butikker, er vi ikke så kædedrevet som andre. Vi har håndværket i højsædet, og der er ikke nødvendigvis 2 brød, der er ens. 

Internt kan bølgerne gå højt. Vi har som familie virkelig hjertet med i det her, men det betyder også, at forventningerne til alle er store. Men her er også højt til loftet. Alle er lige meget værd, og der er ikke nogen topstyring. Alle kan prikke min far på skulderen med en god ide. Det er vi vildt gode til at gribe. Der er ikke langt fra tanke til handling.”

Hvor har I udviklet jer mest? 

“Helt klart i vores storytelling. Det er vi blevet meget bedre til og kommer til at gøre endnu mere ud af. Det skal både komme til udtryk i vores butikker, men også på sociale medier i form af videoer, portrætter af menneskerne i vores bagerier og meget andet. Jeg har været hjemme og finde gamle billeder ved min farmor og farfar. Derudover har vi jo vækstet rigtig meget på vores webshop.”

"Jeg får et kæmpe drive af at skabe noget fra bunden"


Christian Bodenhoff

Christian Bodenhoff


Hvordan ser din egen hverdag ud? 

“Jeg plejer at stå op og løbe en tur. Jeg har ret meget krudt i r…. Så efter morgenbadet cykler jeg også ud på vores kontor på Peter Bangs vej. Her starter jeg altid med at få styr på min mailbox, og derfra har jeg en klar agenda for dagen med nogle opgaver, jeg skal nå i dag. Jeg er ret god til at give mig selv nogle deadlines/mål hver dag. Så tager jeg dem en ad gangen. Det virker bedst for mig for at få færdiggjort mine opgaver. 

Jeg har et godt samarbejde med vores kædechef, som jeg taler med dagligt. Alle gode ideer og markedsføringstiltag skal jo ud at leve i butikkerne. Så det er ekstremt vigtigt.” 

Og så laver du en masse ting ved siden af også, kan jeg se? 

“Ja da. Jeg har altid haft en stor passion for fodbold. Jeg har selv spillet 10 år i Lyngby, og som vi talte om sidst, er jeg stadionspeaker til Superligakampene. Men her for nylig har jeg indgået et samarbejde med Better Collective, som jo har købt TipsBladet. Her skal jeg være redaktør for en masse nye fodboldformater. Det glæder jeg mig meget til og kommer til at bruge meget tid på, så det kræver, at jeg er ret struktureret. Jeg fungerer bedst med at have gang i en masse forskelligt. Det er sådan, at jeg bliver stimuleret, og det gør mig også endnu mere skarp i arbejdet med Bodenhoff. Jeg får et kæmpe drive af at skabe noget fra bunden.”

Så du ser det som en styrke, at være en del af flere steder? 

“100%. Jeg ser det som en kæmpe styrke at være en del af flere brancher. Det tror jeg man kommer til at se meget mere af de næste år. Det er alt for tradionelt tænkende, at man nødvendigvis kun skal være bundet af en ting.”

Hvem er du inspireret af? 

“Jeg synes, at Claus Meyer er mega cool. Det er vildt så mange forskellige ting, han har skabt. Det er helt imperium. Han har turdet at satse og gå efter sin passion. Nogle gange lykkes man og andre gange fejler man. Jeg tror virkelig, at “at turde” er et nøgleord. Det er også derfor, at Bodenhoff er nået så langt og holdt så længe. Mit eget mod og tro på egne evner kommer helt sikkert fra min far. Han har været god til at genopfinde sig selv og virksomheden. Han har aldrig været bange for at tage chancer, og jeg har set både forsiden og bagsiden af medaljen. Jeg kan se, at man altid rejser sig igen, og når det så lykkes, “smager” det endnu bedre.”


Vi glæder os til at følge Bodenhoffs videre færd. I en af de kommende uger, går vi endnu tættere på virksomheden.
Vi elsker historier fra virkeligheden. Følg med her på dontt.dk


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.