Efter flere år på katastrofekurs er udviklingen nu vendt for danske Bang & Olufsen, der onsdag kunne præsentere gode takter i årsregnskabet. Men der er lang vej igen, lyder det fra topchefen på dagen, hvor aktien tog et stort dyk.

Artiklen er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Mette Dalgaard.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

Da svenske Kristian Teär i 2019 overtog roret i Bang & Olufsen, var det danske erhvervsklenodie i historisk dårlig stand.

Selskabet blev ved med at skuffe aktionærerne med nedjusteringer og dårlige resultater, mens aktiekursen var i frit fald.

Siden blev det endnu værre. Og i juni sidste år var flere analytikere i tvivl om, hvorvidt virksomheden kunne fortsætte som et selvstændigt selskab.

Men aktionærerne godkendte en kapitaludvidelse på knap 360 millioner kroner, så topchef Kristian Teär og hans team kunne vende skuden. Og nu begynder den ambition at vise gode takter.

»Hvis det var en tenniskamp, var vi nu igennem første sæt, så vi har lang vej igen og mange ting, vi gerne vil gøre i forhold til at forbedre resultaterne, men det har været et godt første sæt, og tallene beviser, at strategien virker,« siger Kristian Teär og tilføjer:

»Især taget i betragtning af, at vi samtidig har haft en svær pandemi og svære eksterne forhold med hjemmearbejde, nedlukninger og en udfordring med at skaffe komponenter til vores produkter«.

Kristian Teär fremlagde onsdag årsregnskab for 2020/2021, hvor der er betydelig bedring at spore med en stor vækst i omsætningen og et driftsresultat (EBIT) på 38 millioner kroner mod et minus på 304 millioner kroner det foregående år.

Kristian Teär.
Foto taget af Søren Bidstrup 

Han overtog Bang & Olufsen på et tidspunkt, hvor selskabet fik kritik for, at glansen var gået af B&O-brandet, og at pris og kvalitet ikke længere hang sammen i den traditionelle del af forretningen.

Blandt andet havde lydproducenten det problem, at produkternes kvalitet ikke er bedre end konkurrenternes, så det var svært at retfærdiggøre de høje priser på 30-60.000 kroner for et tv, når konkurrenternes tilsvarende koster 10.000 kroner, lød det fra eksperter.

Samtidig var det svært for Bang & Olufsen at fastholde de høje priser, fordi fjernsyn i dag har en kortere levetid. Hvor forbrugerne tidligere har haft et fjernsyn i 10-15 år, går den teknologiske udvikling nu stærkt.

Dermed stod Kristian Teär med en eksistentiel udfordring af de helt store. Han fortæller, at Bang & Olufsen arbejder på udvikle deres software og features, så folk, der allerede har et tv eller et andet produkt fra virksomheden, kan integrere den nye udvikling i deres produkter i stedet for at skulle købe et nyt.

»Så på den måde forlænger vi vores produkters levetid og gør dem mere relevante,« siger han.

Samtidig arbejder virksomheden ifølge topchefen på at få produkterne til at arbejde bedre sammen og fungere på samme måde.

»Det gør vi, så folk hele tiden har lyst til at købe flere produkter fra os, fordi det er meningen, at flere produkter skal arbejde sammen, og samtidig bliver det nemt, fordi man skal trykke på de samme knapper,« siger han.

I erkendelse af at det er svært at sælge eksklusive fjernsyn og højttalere, søsatte Bang & Olufsen for nogle år siden serien Beoplay med hovedtelefoner og højttalere, som har været en stor succes blandt andet i kraft af priser, der ligger lavere, end virksomheden ellers er kendt for.

Vækst i omsætningen, men stadig rød bundlinje

Bang & Olufsen, der er kendt for tv, lydanlæg, højttalere og høretelefoner, fremlagde onsdag årsregnskab for 2020/2021.

Mens omsætningen i regnskabsåret er vokset med 31 procent til 2,6 milliarder kroner, har selskabet opnået et driftsresultat (EBIT) på 38 millioner kroner. Det er væsentligt bedre end året før, hvor Bang & Olufsen havde et driftsresultat på minus 304 millioner kroner.

Selvom selskabet jener penge på driften, er der stadig underskud på bundlinjen. Her lyder resultatet efter skat på minus 23 millioner kroner.

Aktiekurs dykkede efter nyt regnskab

Selvom årsregnskabet viser gode takter, sendte investorerne onsdag aktien ned. Midt på dagen var den dykket med syv procent, men den rettede sig lidt i løbet af eftermiddagen.

»Jeg spekulerer ikke i, hvorfor den er nede. Aktien går op og ned. Vi har fokus på vores turnaround og at bygge en robust virksomhed, og vi prøver at være så åbne som muligt om vores planer,« siger Kristian Teär.

Bang & Olufsen fremlagde onsdag også forventningerne til det kommende regnskabsår, hvor selskabet forventer en tocifret omsætningsvækst og dermed en omsætning på mellem 2,9 og 3,1 milliarder kroner, samt en forbedring af lønsomheden.

Mens Per Hansen, der er investeringsøkonom ved Nordnet, kalder selskabets forventninger til omsætningen for »opløftende«, er han mindre begejstret for selskabets forventning til indtjeningen.

»Ikke mindst fordi B&O meddeler, at restruktureringsprogrammet er fuldt indfaset. Men B&O skaber måske udgangspunkt for, at der kan komme opjustering(er) i løbet af året,« siger han.

Ifølge topchefen er det svært at fastsætte forventningerne på grund af coronakrisen, som blandt andet har betydet, at selskabet har svært ved at skaffe komponenter til dets produkter.

»Der er en meget stor usikkerhed i verden. Ingen ved, hvordan pandemien vil udvikle sig, og om der fortsat vil være en mangel på komponenter, så de resultater, vi har annonceret, føler vi os overbevist om at opnå, men det er meget svært at forudse lige nu,« siger han.

Han peger samtidig på, at hans planer er langsigtede, og derfor har han i højere grad fokus på at investere i butikker, medarbejder og andre grundsten i virksomheden frem for at levere kortsigtede positive resultater på bundlinjen.

Hvornår Bang & Olufsen har spillet alle sæt og er på den anden side af en turnaround, vil topchefen ikke løfte sløret for.

»Jeg har min egen ambition om en tidslinje, men den vil jeg ikke dele med nogen, for så bliver jeg presset med den senere, men så hurtig som muligt,« siger han og tilføjer, at man aldrig ved, hvor længe en tenniskamp varer.

»Og sådan er det også med en turnaround. Nu putter vi murstenene i de rigtige steder i huset, og vi har god tid. Så længe vi gør de rigtige ting, vokser og er profitable, er der ikke grund til stress,« siger han.