Af S.T VALENTIN `ejere. 

Året er 2008… Telefonen ringer: “Hej, du taler med indkøberen fra Samsøe Samsøe. I bliver simpelthen nødt til at hjælpe os! Krisen går fuldstændig amok i øjeblikket, og vi kan slet ikke sælge jeres tasker! Vi kan ikke en gang sælge vores ’Acne’ og er blevet nødt til at sætte det hele på 70%! Kan vi ikke få lov til at sende alle taskerne retur?”

Vi tænker, så det knager! Hvordan reagerer man lige på sådan en udmelding, blot to uger efter man har leveret tasker til hele Samsøe Samsøe-kæden?

Et halvt år inden denne samtale har vi kørt land og rige rundt med vores første kollektion af tasker, og responsen har været fantastisk. Vi kan mærke, at vi har skabt noget ret unikt. Alle de rigtige butikker vil have vores produkt, og det kan ikke gå hurtigt nok.

Vi kan slet ikke få armene ned og er fuldstændig overbeviste om, at det vel kun er et spørgsmål om måneder, før vi sidder på vores store yacht i Saint-Tropez og drikker dyr champagne!

Det skal dog vise sig at blive nogle ret lange måneder, for mens vi er i fuld gang med at producere vores første tasker, begynder uroen så småt at sprede sig verden over. Vi er på vej ind i en stor finanskrise, og ingen har tilsyneladende forudset, hvor galt og hvor hurtigt det vil komme til at gå…

Fuldstændig uanende leverer vi i oktober 2008 vores første ordrer af tasker til butikkerne. En – set i bakspejlet – lidt svær måned at lancere sin første kollektion i. Butikkerne er i knæ, og krisen spreder sig som en steppebrand, der synes umulig at slukke. Alle butikker sætter i desperation deres varer på udsalg i håb om at få realiseret nogle penge hurtigst muligt.

Ingen havde set det komme, og her sad vi altså to uger efter vores første levering med en frustreret indkøber i røret, der pressede på for at få lov til at sende ALT retur!

For os var der kun ét svar, og det var ikke noget, der behagede indkøberen. Vi vidste godt, at konsekvensen af vores afslag om at tage alt retur nok ville betyde et farvel til Samsøe Samsøe, men hvis han havde fået sin vilje, kunne S.T VALENTIN meget vel have været et afsluttet kapitel, før vi overhovedet var kommet i gang.

Sådan gik det heldigvis ikke. I stedet blev det starten på et eventyr, som vi nu har knoklet for at bygge videre på hver eneste dag i 4 år.

Vi har fået vendt en katastrofal opstart til en sund virksomhed og har i dag foruden vores eget mærke S.T VALENTIN, hvor vi designer eksklusive tasker, punge, bælter, bow-ties m.m, skabt et agentur med seks stærke tøjmærker, en flagship store i Århus og en international webshop.

Det er ekstremt vigtigt for os, at der konstant er udvikling, og vi er generelt af den opfattelse, at den dag man stopper sin udvikling, er samme dag man påbegynder sin afvikling.

Vi har konsekvent en ekstra bold i luften, og lige nøjagtig dén ekstra bold er med til at holde os skarpe og presse os til konstant at optimere vores processer, så vi får det maksimale ud af vores tid. Samtidig må vi også erkende, at vi er meget drevet af at skabe og sætte nye ting i gang konstant. Der er stort set ingen grænser for, hvad vi kan finde på at sætte i søen, hvis idéen føles helt rigtig. Er dette tilfældet, slår vi til, ligegyldigt hvor travlt vi har.

Der hersker ingen tvivl om, at vi har valgt en karriere i én af de mest usikre brancher, og det er efterhånden blevet hverdag for os at høre om tøjbutikker, der må dreje nøglen om. Alene sidste måned havde vi tre kunder, der måtte give fortabt, og mange kæmper stadig en indædt kamp for at holde hovedet oven vande! Vi kæmper også hver eneste dag, men i modsætning til mange andre blev vi kastet for løverne lige midt i krisen, og har fra day one haft ryggen mod muren. Det har uden tvivl været en hård opstart og en lang rutsjetur, men vi har lært utrolig meget og er kommet styrket ud på den anden side.

Så længe man er dedikeret, har blod på tanden og ikke lader sig begrænse af andres utilstrækkelighed, ser fremtiden lys ud – hvad enten man sælger tøj, pizza eller noget helt tredje ?

Steffen Hedegaard og Nikolaj Valentin

/ / S.T VALENTIN