Barbie

Kommentar & anmeldelse:
Filmen varer 118 minutter. Instruktion: Greta Gerwig. Med: Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Issa Rae m.fl. Filmen havde premiere d. 20. juli.


I denne uge havde den nye Barbie film premiere landet over. Fra et marketing-perspektiv er det formentlig verdens hidtil mest interessante film at følge. I hvert fald hvis man kigger på volumen, lanceringen og de mange brandpartnerskaber, der er blevet rullet ud. I denne artikel kigger vi nærmere på den kommercielle filmlancering.

Anmeldelse

Når du læser det her, har du formentligt en eller anden interesse i/for filmen. Derfor er det næsten synd at afsløre for meget af handlingen her. Men filmen er både sjov og har en masse på hjerte om både kvinde- og manderollen anno 2023.

Filmen handler om, at Barbie (Margot Robbie) og Ken (Ryan Gosling) af forskellige grunde tager ind til den virkelige verden. Mens den virkelige verden er chokerende for Barbie, bliver Ken grebet af tanken/ideen om, at mænd i langt højere grad skal bestemme i Barbieland. Det skaber filmens handling, udfordringer og budskaber.

Der er mange højdepunkter, men et af de større er, da Barbie møder Ruth Marianna Handler. Det var hende, der opfandt Barbie-dukken i 1959 og var medstifter af Mattel sammen med sin mand Elliot. Hun fortæller Barbie om meningen med livet, om ideer der, modsat mennesker, lever evigt og om at finde sig til rette i livet.

Selvfølgelig skal du se filmen. Vi giver den 4,5 ud af 5 stjerner.


Alle brands savler

Alene marketingbudgettet til filmen er anslået til et godt stykke over 1 milliard kr. Læg dertil værdien af alle de føromtalte brandpartnerskaber, som virksomhederne selv har en interesse i at markedsføre og dermed promovere Barbie filmen yderligere. Gennemgående for både partnerskaber og produkterne, som bliver forhandlet, er, at det ikke længere udelukkende er henvendt til børn.

Der er lavet 100+ brandsamarbejder, hvor store kendte virksomheder er gået all-in på pink og resten af Barbieland. Det er alt fra makeup, tøj, neglelak, krydstogtrejser, bilforsikring, frossen yoghurt, kufferter og meget meget mere. Brandet Barbie er blevet meget mere end “bare” et stykke legetøj. Barbie er en influencer, om du elsker hende eller ej. Med sine over 60 år er Barbie genkendelig på tværs af generationer.

Her finder du et par eksempler på annoncering for selve filmen i bybilledet

Barbie
Barbie
Barbie

Farven pink siger her mere end 100 ord….

Barbie

Når du googler Barbie og skuespillerne i filmen, forvandler Google sig til en Barbie-version


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.