At der er fart på det Københavnske sneakerbrand ARKK Copenhagen er ingen hemmelighed. Nu er der endnu engang nyt fra det unge brand. ARKK Copenhagen har netop åbnet en ny flagship store. En butik der rummer meget mere end blot sneakers. Det er starten på en meget ambitiøs retail-satsning, hvor “FREMTIDENS BUTIK” skal defineres. Det fortæller de 2 founders, Thomas Refdahl og Kasper Høj Rasmussen om i denne artikel. 

En drengedrøm og et stærkt team

Efter som 16-årig at være taget til København fra deres hjemby Skælskør for at shoppe, husker ARKKs ene medstifter og Kreative Direktør Kasper Høj Rasmussen tilbage på drømmen om en dag at åbne sin egen butik på en af byens mest prominente adresse., “Jeg kan huske den fascination af alt det, vi ikke havde i den by, vi kommer fra med 6.000 indbyggere. Butiksvinduerne, indretningen, hele stemningen og alle menneskerne. Måske én dag det ville blive mig, og nu har vi sgu en butik på Strøget. Det er altså lidt af en drengedrøm, der er gået i opfyldelse,” siger Rasmussen.

ARKKs anden medstifter og CEO Thomas Refdahl supplerer: “En ting er drømmen om en butik, der ligger blandt butikker som Cartier og Rolex. En anden er den stolthed, vi som stiftere har, når vi ser, hvordan hele vores team har været involveret i denne butiksåbning, hvor vi på kun 6 dage har skabt, hvad vi mener, er det absolut bedste, vi kunne få ud af de 90 kvadratmeter. Det er unikt at se, hvordan alle har hjulpet og løftet i flok for at komme i mål på ekstrem kort tid – vi har verdens sejeste team i ARKK, det gør sgu en ligeså stolt som lokationen,” uddyber Refdahl.

EN DRENGEDRØM

ARKKs historie i centrum

“Det tog lang tid, men vi mener, at vi har fundet den perfekte lokation og type af lejemål til vores flagship koncept,” udtaler Kasper Høj Rasmussen. Han fortsætter: “Vi ville endnu mere med denne butik, end de tidligere vi har åbnet, men når man kun har 90 kvm. salgsareal at arbejde med, skal man være kreativ ift. indretningen. Men trods kvadratmeternes begrænsning vidste vi, at vi ville have meget mere end blot sko i butikken – det vigtigste har faktisk været at tage vores kunder meget mere med på den rejse ARKK er og har været på. Vi har dedikeret en over 5 meter lang væg til historien om ARKK i form af billeder og små tekster, helt fra min forretningspartner Thomas og jeg mødte hinanden i børnehaven i Skælskør som 3-årige, op igennem den første lancering af vores produkter i september 2015, over vores første butik på Nørrebro i 2017, til ARKK blev investeret i i 2018 og op til i dag og denne måned, hvor vi er super stolte af at slå dørene op til vores første flagship store på en lokation, vi mener, er Københavns mest eksklusive” siger Rasmussen.

Udover historiefortællingen har brandet fortsat deres idé om at involvere forbrugerne og derved brugt en stor del af butikken på deres ARKKitecht Studio hvor folk kan sætte sig og prøve at designe og tegne deres egen sneakers. Denne form for involvering har fået brandets kunder til at blive længere i deres butikker og hos familier med børn er det fortsat et stort hit.

ARKK Copenhagens nye flagship store ligger på Østergade 1, 20 meter fra Kongens Nytorv i København.

Thomas Refdahl & Kasper Høj Rasmussen, Founders.


FREMTIDENS BUTIK

“Vi har som den første danske kunde startet samarbejde med et helt nyt POS system fra Sverige til håndtering af salg, transaktioner og kundeoplevelse i butikken. Således er vi en kvitteringsfri butik, alt modtages på kundens email” siger brandets medstifter og CEO Thomas Refdahl. Han fortsætter: “Vi kommer i første kvartal 2020 til at implementere click and collect, dvs. kunden bestiller og betaler på vores hjemmeside, og kan så hente produktet i butikken få minutter efter. Vi kommer også til at tilbyde “buy in store, deliver at home”, som er det modsatte af click and collect. Kunden prøver og betaler for varen i butikken, men er måske kun lige startet på en lang shoppedag. Så kan vi levere varen hjem til kundens privatadresse, arbejde eller hotel uden beregning, hvis de ønsker det. Alle vores medarbejdere på gulvet i butikken vil i starten af 2020 ligeledes blive udstyret med en iPhone, hvorfra medarbejderen kan bestille en specifik sko og størrelse fra lageret i kælderen, hvorefter en lagermedarbejder bringer produktet op på under 1 minut, en såkaldt “runner-funktion”. Slutteligt kan kunden betale on the spot via den dankortterminal, der sidder bag på iPhonen, hvor vi i øvrigt nu kan modtage stort set alle former for betalingsmetoder inklusiv Apple Pay, Amex, Google Pay eller hvad kunden måtte fortrække. Det skal være fuldstændig friktionsfrit at handle hos ARKK, og det skal være på kunders præmisser, det kommer vores nye flagship store til at kunne”, slutter Thomas Refdahl.