I dag har du fornøjelsen at komme med til frokost i “Pisserenden”. Berlingskes legendariske Mad- og vinredaktør Søren Frank møder Anne Glad. Konceptet hedder “Snak & æd”. Hovedpersonen vælger selv hvor og hvad de skal spise. Du kender måske Anne Glad fra “Kender du typen”, hvor hun har været med siden 2010. Vi kender hende fra reklamebranchen, hvor hun er en af de dygtigste personer vi er stødt på vores vej. Hun forlod sit job hos envision i 2016, hvor hun var Strategisk direktør. I dag er hun selvstændig, og blandt andet vært på TV-programmet »Manipulator« på DR og radioprgrammet »Bogselskabet«.
I samarbejde med Berlingske bringer vi et par “bidder” fra interviewet, som du kan læse i den fulde længde her.
Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til alt indhold på berlingske.dk i en hel måned.
Snak & Æd er en ny interviewserie i Berlingske, hvor Søren Frank inviterer en kendt person ud at spise.
Snak & Æd
Søren Frank: Jeg oplever, at gabet mellem by og land og blevet større – også politisk set …
»Ja, du kan jo se det nu i vores snak om kød. Der findes københavnere, som kigger på dig, som var du ved at slå deres barn ihjel, såfremt du spiser oksesteg, og så er der dem, som kan finde på at slå ihjel, hvis nogen siger, at frikadellerne skal ud af daginstitutionerne. Det er så polarisereret, og der er så mange følelser i mad, fordi der er så mange følelsesmæssige oplevelser, når vi spiser mad. Denne polarisering er ganske udansk, især når vi italesætter den så hårdt.«
»For nogle år siden var det altid økologien, vi skulle forholde os til. Når vi kom ud med »Kender du typen?«, kunne det ske, at en sød sportsstjerne have sat en dåse flåede økologiske tomater i køleskabet – med fronten ud af, så vi kunne se, at her var der et økologisk, værdibaseret forbrug. I dag handler det i højere grad om det hjemmelavede – der er prestige i at vise, at man sylter og gør ved. Nogle af dem, vi besøger, er bedre til koderne end andre. De kender livsstilsmarkørerne og kan foretage analysen og er derfor i stand til at lave en selvfortælling baseret på dette.«
Foto: Linda Kastrup.
Er du meget forfængelig? Jeg har bemærket, at du har en ny kjole på hver eneste uge i »Kender du typen?«
»Du har ret, jeg har lavet »Kender du typen?« i ti år, så det er blevet til 150 outfit. Det skyldes, at det betyder rigtig meget for seerne. Vi havde en gang nogle fokusgrupper, og i dem forklarede en tredjedel af seerne, at de primært åbnende for programmet for at se, hvad jeg havde på, og hvordan mit hår sad.«
»I øjeblikket tager jeg et år, hvor jeg overhovedet ikke køber nyt tøj – lige bortset fra strømpebukser. Mit dogme er, at jeg skal sørge for, at der ikke bliver produceret nyt tøj. Så det bliver noget med at se mig i tøj, jeg har haft på før, genbrugstøj eller lejet tøj. Der er flere af de store brands, som lejer ud på ugebasis.«
»Det er mange år siden, jeg holdt op med at gå ud at shoppe selv – det har jeg haft hjælp til – men det er nyt, at der ikke kommer noget nyt tøj ind. Jeg er spændt på, hvorledes seerne tager imod dette.«
Hvorfor har du indført det dogme?
»Fordi mode og beklædning er det fjerdemest klimabelastende, vi gør inden for EU. Hver dansker køber 13,5 kilo tøj om året. Så der er plads til forbedring. De fleste kvinder har det sådan, at har man en gang brugt en kjole til en fest, så har den mindre værdi. Vi når ikke at slide tøjet op.«
»Jeg har selv været storforbruger, og det er jo et mærkeligt signal at sende, når man i øvrigt prøver at gøre noget af det rigtige. Hvis sådan en som mig tager dette skridt, kan det måske inspirere andre til at gøre noget tilsvarende. Jeg tror, vi melder det ud omkring nytår, hvor folk har brug for nogle fortsæt,« siger Anne Glad.