Som optakt til den store keynote (som er på onsdag d. 7/9-2022), hvor blandt andet iPhone 14 skal præsenteres, fortæller Apple nu, at de opruster voldsomt på digital annoncering.

Oprustningen sker både på produkt og mandskabsniveau. Det står stadig uklart, hvor mange nye annonceringsmuligheder, der kommer. Men i følge Financial Times, så fordobler man arbejdsstyrken, der skal udvikle annonceringsmulighederne. I øjeblikket består afdelingen af omkring 250 medarbejdere.

Sidste år indførte Apple de nye privacy-regler, som har gjort det langt sværere at tracke brugernes adfærd via iOS, som er Apples styresystem. Det gik især ud over Facebook. Kort fortalt betød det nemlig, at du skal give apps tilladelse til at tracke din data i dine iPhone/iPad indstillinger. Det var tidligere slået fra, men nu skal du selv ind og “aktivere” din tilladelse.

Det har medført et stort omsætningsfald hos Facebook, som nu hedder Meta, men også hos Snapchat.
Det er formentlig det momentum, som Apple nu reagerer på. Deres egen annonceomsætning er nemlig steget fra få hundrede mio. dollars til i 2021 at runde 2 mia. dollars svarende til næsten 15 mia. kr. Det, forventer man, kan stige yderligere med 30 mia. kr. indenfor en kort årrække.

Apple er dog stadig bagud, når man sammenligner med konkurrenterne. Google og Facebook havde i 2021 annonceomsætninger på henholdsvis 209 mia. dollars og 115 mia. dollars. Til gengæld sælger Apple nok stadig en telefon eller 2.

I morgen på dontt.dk kan du få de seneste og vigtigste nyheder fra Apples keynote.

Husk, at du kan få vores nyheder og artikler sendt direkte. Vi sender et nyhedsbrev ud en gang om ugen. Det tilmelder dig gratis her. 


Creators

En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.
Tilmeld gratis her.