Denne uges “Ugens Creator” sætter spot på Martin Glesner, Founder af Apoteka, platformen bag Apopro – Danmarks største og førende online apotek. Fra en karriere startende hos A.P. Møller til at skabe en virksomhed, der har forandret vores syn på apoteksoplevelser, har Martin fulgt en inspirerende og bemærkelsesværdig rejse.
Men hvordan starter man et online apotek? I dette interview kommer vi tættere på Martin og hans iværksætterrejse, kampen mod etablerede strukturer, og visionerne for at revolutionere en gammeldags sektor – både i Danmark og internationalt.
Ugens creator er Martin Glesner.
Martin Glesner, Founder af Apoteka
Martin, har det altid ligget i kortene, at du skulle blive iværksætter?
“Jeg har altid været nysgerrig, men ikke den typiske iværksætter, der dropper ud af skolen for at starte virksomhed. Som ung solgte jeg juleneg, skrabede sne og investerede i aktier. Da jeg som soldat blev tvunget til at udskyde min planlagte uddannelse på Handelshøjskolen, voksede min trang til at komme i gang med arbejdslivet.
Jeg blev opmuntret af mine soldaterkammerater til at søge en shippingelevplads hos A.P. Møller, og her fik jeg hurtigt ansvar og lærte at finde løsninger på egen hånd. Det føltes som en form for iværksætteruddannelse.
Efter otte år i A.P. Møller og en MBA i USA, blev min iværksættertrang for alvor vakt. Jeg blev fascineret af at løse store problemer og hurtigt omsætte ideer til handling. Så nej, jeg er ikke en ‘opfinder-iværksætter’, men snarere en analysebaseret iværksætter.”
“Jeg var i A.P. Møller i 8 år og nåede at have 8 forskellige positioner i 3 forskellige lande inden trangen til nye eventyr trak mig til USA."
Hvordan opstod ideen til Apopro?
“Efter flere år i udlandet vendte jeg tilbage til Danmark og arbejdede som CEO i en lægemiddelvirksomhed. Her fik jeg kontakt med europæiske grossister og apoteker og opdagede, at streng regulering og fastlåste strukturer skabte ineffektiv og borger/patient-uvenlig lægemiddeldistribution. Ifølge Danmarks Apotekerforening er der i Danmark omkring 100.000 hospitalsindlæggelser årligt på grund af medicineringsfejl. Med den aldrende befolkning og øget medicinforbrug så jeg en ”togulykke i slow motion”. Jeg undersøgte årsagerne til disse fejl både i Danmark og internationalt. På trods af vores digitale infrastruktur og høje faglighed har vi ikke formået at skabe gennemsigtighed for borgerne og det sundhedsfaglige personale. Det inspirerede mig til at finde en løsning og bygge en forretningsmodel. Jeg talte med mange om idéen og fik stor opbakning. Det udviklede sig til et kald, hvor jeg følte mig forpligtet til at handle. Jeg sagde mit job op og begyndte at arbejde på det – i starten fra min kælder.”
... og efter flere forsøg fandt vi den rigtige model!
“Jeg angreb problemet i to faser. Først udviklede jeg sammen med en dygtig udvikler en back-end platform til dynamisk medicinbehandling for patienter. Vi lavede en app til plejehjem, der kunne understøtte hele medicineringsprocessen – fra dosering til administration. Løsningen blev succesfuldt implementeret på et bosted, men det var svært at bryde igennem på grund af fastlåste systemer og dårlige incitamentsstrukturer. Selvom appen havde potentiale til at forbedre medicineringen, især hvor der ikke er fagpersonale, skiftede vi fokus. Sammen med en dygtig og erfaren farmaceut, som blev stifter og er Apoteker for Apopro Online Apotek, udviklede vi en model” for at skabe verdens bedste digitale apotek. Målet var at eliminere medicineringsfejl og understøtte apotekspersonalet og patienterne med personlig rådgivning. Det blev til Apopro Online Apotek, og efter flere forsøg fandt vi den rigtige model.”
Og hvordan går man så i gang med det?
“Uha – det kan blive et langt svar, men helt grundlæggende så ”går man ”bare” i gang”. Man taler og udvikler sin vision – fortæller åbent om den til relevante ”stakeholders” – lytter og forbedrer sin plan hele tiden. Man skaber ”ringe i vandet” – nogen bliver ikke til noget, men andre gør og dem satser man fuldt ud på. Ansætter gode folk der tror på visionen – så skaber de yderligere ringe i vandet og pludselig er der små ”bølger” som man kan ride videre på. “
Så hvor har de største udfordringer været? Eller rettere hvor er de største udfordringer kommet fra?
“Apoteksverdenen i Danmark er meget traditionel og bygget op på flere hundrede års monopol og et regulatorisk system der på finurlige måder understøtter og forstærker det. Når man som aktør med nye ideer ”udfordrer” et så etableret et system så opstår der først en besynderlig dynamik hvor ”systemet” og nogle af dem der er afhængige af ”systemet” afviser ændringer. Det er meget svært at navigere i som ny aktør og kræver tålmodighed og vedholdenhed, både fra teamet, men også fra andre stakeholders. Det positive er at den friktion der opstår ved modstand, også afgiver en særlig energi som er ret motiverende.
Jeg har nok også haft en lidt naiv ide om at den regulatoriske infrastruktur ville blive moderniseret løbende og ”af sig selv” efterhånden som det blev klart at det var nødvendigt. Sådan forholder det sig slet ikke – næsten tværtimod.”
.. apotekets rolle har udviklet sig til mere at være et udleveringssted med begrænset mulighed for personlig behandling!
Så helt konkret. Hvad betyder det at være et online apotek?
“Et online apotek er i bund og grund ”bare” en digital udvikling af det traditionelle fysiske apotek. I helt gamle dage var apoteket meget personligt – man gik til apotekeren med diverse lidelser og apotekeren ville blande en mikstur til at lindre eller behandle lidelsen. Denne model skalerede ikke så godt og apotekets rolle har udviklet sig til mere at være et udleveringssted med begrænset mulighed for personlig behandling. Det digitalt funderede online apotek gør det muligt igen at være meget personlig idet man får og kan behandle den nødvendige data for at hver enkelt kunde kan få en personlig oplevelse med unik og helt diskret rådgivning.
Et digitalt funderet online apotek, som Apopro Online Apotek tilfredsstiller en anden form for tilgængelighed og personlig oplevelse end et fysisk apotek. Den digitale tilgang gør det muligt at automatisk analysere alle medicin bestillinger for potentielle problemer og fejl, at have en fagperson vurdere bestillingen, evt. kontakte kunden og lægen samt skrive et personligt rådgivningsbrev inden ordren sendes afsted samme dag, og uden at kunden oplever en forsinkelse. Det gør Apopro ved alle ordrer og derved gør vi vores for at fjerne fejl og usikkerheder. I Danmark, og rigtig mange andre lande, er vi udfordrede i forhold til at vi ikke har nok fagpersoner (farmaceuter og farmakonomer) til fysisk at dække hele landet og samtidig sikre specialiseret viden alle steder. Her er online apoteker en del af løsningen.”
Hvis du skulle fremhæve nogle milestones, som har været med til at definere virksomheden?
Der er rigtig mange “milestones” som jeg kunne fremhæve her, men dem som står mest tydeligt frem lige nu er den første dag vi gik live med apopro.dk, fik de første ordrer og fik leveret den første medicin fra vores grossist. Indtil da var det alt sammen ”bare” software og udvikling – ingen fysiske produkter og ingen ”rigtige” kunder. Det var en virkelig magisk oplevelse at gå i luften med websitet og hurtigt få en masse ordrer, gå ud og plukke dem og få dem sendt afsted. Den kæmpe holdindsats fra et lille team der skulle få software, apoteksfaglighed og logistik til at hænge sammen var helt fantastisk.
En anden stor milestone var vores rolle i forbindelse med Covid-19. Da landet lukkede ned 11. marts 2020, eksploderede efterspørgslen efter værnemidler og levering af medicin og fra den ene dag til den anden skulle vi håndtere en mangedobling af ordrer og samtidig sikre leveringer af værnemidler. Mens landet lukkede ned arbejdede vi nærmest i døgndrift i måneder på at skaffe varer, håndtere ordrer og tale med bekymrede danskere. Det var hårdt, men det var også en stærk teamoplevelse. Det var også som om det var en form for gennembrud i forhold til anerkendelsen af en af de vigtige roller online apoteker kan spille når der hurtigt skal sikres landsdækkende distribution.
Seneste oplevede vi en lignende situation i forbindelse med beredskabsanbefalingerne, som igen krævede en særlig holdindsats for at sikre at Apopro igen kunne være med til at sikre tilgængeligheden af særligt medicinske jodtabletter i hele landet.”
Hvad er ambitionerne?
“Mine ambitioner er at udbrede vores digitale apoteksplatform i Danmark og udlandet og skabe et paradigmeskift for hvad man kan forvente af en ”apoteksoplevelse”. Jeg er overbevist om at om ganske få år vil man tale om apoteket som en service der understøtter patienten fra lægens receptudskrivelse til hurtig tilvejebringelse af lægemidlet, personlig rådgivning og understøttelse til korrekt brug, automatisk screening for potentielle risici og potentielt også nedtrapning når relevant. Rådgivning vil altid være tilgængelig og personlig.”
Hvordan ser din hverdag ud?
“Jeg trives ved udfordringer og når der er travlt – så jeg har nok en tendens til ubevidst at opsøge det i min dagligdag. Heldigvis er udfordringer og travlhed sjældent en mangelvare så jeg har nok at se til. Jeg starter dagen ret tidligt og nyder de første par timer inden andre vågner – til gengæld er jeg næsten altid hjemme hos familien til middag.”
Hvem er du selv inspireret af?
“Jeg er som sådan ikke inspireret af enkeltpersoner, men bliver løbende inspireret af modige handlinger fra de mange mennesker man hele tiden støder på – særligt mine kolleger. Det gode ved den form for inspiration er at man selv kan vælge de handlinger der motiverer en selv og derved får en meget bred pallette af inspiration i stedet for specifikke personer.”
Vi glæder os til at følge Martin Glesner og Apopro videre. Følg med her på dontt.dk.
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.