Samtale med Anthon Louis, Creative director & partner, Bareen.

Det hele startede som “Bare En T-shirt”, men efter et par flotte regnskab, så blev ambitionerne, med flere produkter og international vækst, for store til det danske navn. Valget faldt, som du formentlig allerede ved, på Bareen. Det er alt sammen historie nu, for det danske brand er i fuld gang med at skrive nye kapitler. Bag virksomheden står Frederik Taylor Pitter, Mathias Rokkjær Klitgaard, Frederik Skovgaard-Holm og Anthon Louis.

Vi tog en snak med sidstnævnte Anthon Louis, som er ugens creator på dontt.dk


Anthon Louis bareen

Anthon Louis, Creative director & partner, Bareen.


Helt kort. Kan du ikke starte med at præsentere dig selv?

“Jo da. Jeg er 32 år og det som vi kalder Creative Director og partner i bareen. 

Min baggrund er mange års erfaring i nattelivet, som jeg stadig har lidt berøring med. Jeg startede som DJ og blev hurtigt en del af det miljø omkring de københavnske klubber. Jeg har selv været med til at starte 5 natklubber gennem tiden. (Red. Anthon er stadig partner i natklubben Museo i København.) Men omvendt har jeg altid været bevidst om, at jeg skulle noget andet i mit liv på et tidspunkt. Derfor tog jeg også en marketing uddannelse på CBS sideløbende.

Privat har jeg boet i København det meste af mit liv. Men for et års tid siden valgte min kæreste og jeg at flytte ud af byen. Det var samtidig med, at vi fik vores skønne datter. Vi var nok lidt skeptiske over at flytte ud af byen. Men det har fungeret for os. Det er som om man har mere fri, når man kommer hjem. Men vi har aftalt, at hvis en af os gerne vil flytte til byen igen, så rykker vi tilbage. Så vi må se.”

“Min mor fortalte mig, at jeg allerede i 3. klasse havde snakket om, at jeg ville være min egen chef"

Har det altid stået i “stjernerne” at du skulle være creator/iværksætter?

“Det er sjovt du spørger, for jeg havde snakken med min mor i sidste uge. Der fortalte hun mig, at jeg allerede i 3. klasse havde snakket om, at jeg ville være min egen chef. Jeg kan slet ikke huske jeg har sagt det selv, men måske det har stået i stjernerne så. 🙂

På det tidspunkt havde min mor en kæreste, som var selvstændig. Det synes jeg var f…… nice. Han kunne selv styre sin tid og han tjente gode penge. Det var nok for mig dengang. Det var bare fedt.

Men hvis jeg skal svare lidt mere seriøst. I gymnasiet brugte jeg alle mine penge på en DJ-pult. Jeg kan huske, at jeg regnede på, hvor hurtigt jeg kunne tjene den hjem igen. Det er vel egentlig ret iværksætter-agtigt? Men sandheden var nok mere, at jeg bare ville i gang, fordi jeg synes Morten Breum var sej? Så jeg har nok aldrig haft en plan for det, men omvendt har jeg heller aldrig haft et rigtigt job? Udover mine ungdomsjob på tanken, Emmerys osv.”

Bareen

“Løvens Hule fylder ikke noget for os i dag, men det er en del af vores historie"

Hvis vi så spoler lidt frem. Dengang hed I “Bare en T-shirt”. Hvordan er I blevet den virksomhed, som I er i dag?

“Det er både et godt og stort spørgsmål. Man kan sige, at der var et før og et efter Løvens Hule. Løvens Hule fylder ikke noget for os i dag, men det er en del af vores historie.

Før det, så var det jo et “sideprojekt”, som bare gik rigtig godt. Frederik og Mathias havde skabt nogle vildt gode t-shirts, og så var vi gode til at sælge online igennem vores markedsføring og en masse relevante profiler som gik i tøjet. Vi skylder en stor tak til dem som har hjulpet os dengang. Men ellers var det stille og roligt. Vi holdt måske et møde i kvartalet og ellers havde vi en “tråd” på messenger.

Men efter Løvens Hule gik vi fuld tid i projektet og havde dermed tid til at udvikle brandet i en ny retning. Det som vi på mange måder kender i dag. Det havde vi gjort alligevel, men programmet gav os en stor “forlomme”. Løvens Hule var jo på sit højeste dengang. Jeg tror der var over 1.5 mio. inkl. streaming, der så med. Vi havde endda en TV-tid på 15 minutter, så det var jo ubetaleligt, når det nu gik så godt.”

I vælger blandt andet at skifte navn fra “Bare en t-shirt” til bareen kort tid efter? 

“Det var en stor beslutning, og vi havde lange diskussioner omkring det. Vi var godt på vej til at sætte os på t-shirt kategorien isoleret set. Her tænker jeg på Google placeringer og en kontinuerlig vækst. Samtidig fik vi jo vildt mange henvendelser på; “Hey, kan I ikke også lave en hoodie eller et andet produkt”. Det synes vi jo også kunne være spændende. Vi ville også gerne skabe et brand i udlandet. Så her ville “Bare en t-shirt” navnet nok komme til kort. Så navneskiftet blev en anledning og et udtryk for vores ambitioner. Vi ville trække mere hen mod “fashion” end bare at være en god basis t-shirt.”

"... I starten troede jeg at vores egen butik skulle være en “branding ting”, men butikken klarer sig virkelig godt"

Og det er jo lykkedes. I har en sund forretning og en fuld kollektion. Hvor står I som virksomhed i dag?

“Ja, det er lykkedes. Men det var en stor proces. Men en god øvelse til at blive en rigtig forretning/virksomhed. Vi begyndte at lave kollektioner med logo og der kom hele tiden flere og flere produkter til. Udefra set, så har vi nok været langsomme med at lancere nye produkter. Men når du laver en virkelig god t-shirt, så forpligter de andre produkter måske endnu mere. Vi skulle ikke være dem, som lavede en mega nice t-shirt, men virkelig dårlige hoodies. Så det var en lang proces. Men en god proces.

Men hvor er vi i dag. Vi startede jo som ren e-commerce, men har siden koblet retail og wholesale. I starten troede jeg at vores egen butik skulle være en “branding ting”, men butikken klarer sig virkelig godt. Vores “basket size” i butikken er 3 gange højere end på vores webshop. Så vi er et virkelig godt sted. Nu handler det om at udvikle vores brand endnu mere. Vi har taget en beslutning om, at kigge mere hen mod “fashion”. Jeg drømmer om et stort bareen modeshow under en af modeugerne, hvor folk siger “waauw”, men tøjet samtidig er tilgængeligt for alle. Det bliver en stor milestone for os når det sker.”

Så det er en af ambitionerne. Hvad er de overordnede ambitioner for bareen?

“At vi fortsætter vores udvikling og vores dejlige sunde arbejdsmiljø for vores medarbejdere. Vi har store ambitioner, men vi har ikke travlt. Det er ikke så vigtigt for mig om det tager 2,3 eller 4 år. Men selvfølgelig har vi konkrete planer om at sælge mere og udvide til nye markeder.

Vi tænker heller ikke på en exit f.eks. Vi er bare et rigtig godt sted med rigtig mange muligheder. Vi har længe været stærke på “community”. Det vil vi gerne være dygtige til at kunne gøre i udlandet også.”

Hvem er du selv inspireret af?

“Jamen af rigtig mange. Jeg tror ikke jeg har et forbillede eller ledestjerne, som jeg ser op til. Man tager lidt fra alle de personer man møder på sin vej. Hvis jeg skal nævne en, så er det pt. Casper Christensen. Hans personlige rejse er spændende at høre om. At man kan ændre sin livstil til det bedre. Der er nogle ting jeg selv kan relatere til. F.eks. når man har været en stor del af nattelivet. Jeg ville ønske jeg var bedre til at læse bøger. Det kan være det kommer. Men jeg får da lyttet til en del podcast og så ser jeg, helt boomer agtigt, altid TV2-nyhederne om aftenen.”


Vi glæder os til at følge Anthon og bareens videre færd. Følg med her på dontt.dk


Nysgerrig på mere?

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.