Før landskampen mellem Danmark og Frankrig i PARKEN, markerede Amnesty med en informativ happening. Her viste de deres støtte til de tusindvis af migrantarbejdere, der har arbejdet i døgndrift uden rettigheder for at gøre landet klar til VM i fodbold 2022. Det har kostet tusinder af migrantarbejdere livet.

De markerede det helt konkret ved at stille spørgsmålet: ’Synes du, at FIFA skal betale erstatning til migrantarbejderne i Qatar?’ DBU var vidende om initiativet og begge parter har tidligere rost hinanden for et godt samarbejde og en forståelse for det arbejde, der bliver gjort fra begge sider. Men der mangler åbenbart stadig at få afstemt visse ting? Må man markere det under kampen? I går fik  Annette Stubkjær Rimmer, som er ansvarlig for sport og menneskerettigheder hos Amnesty International, afvist dette tørklæde ved indgangen. Det blev altså afvist pga., at det var et politisk budskab. Amnesty mener, at det er forkert. De mener, at det handler om basale menneskerettigheder. Vi fik i den forbindelse en snak med Annette Stubkjær Rimmer omkring situationen i går.

Hvad gik Amnestys “happening” ud på i går før kampen mod Frankrig?

“Vores lille ”happening” havde til formål at komme i dialog med danske fodboldfans og spørge dem, om de er enige i, at FIFA skal kompensere de migrantarbejdere, der er kommet til skade under forberedelserne til VM i Qatar, og de efterladte familier, der har mistet et familiemedlem i Qatar. Vi havde taget en 2 meter høj cylinder med og 500 gule bolde, og så ville vi gerne have fodboldfans til at kaste bolden i cylinderen, hvis de støttede op om denne anbefaling til FIFA. Vi ville også gerne fortælle de danske fans, at de sagtens både kan være fodboldfans og bakke op om landsholdet lige nu, samtidig med at de støtter op om bedre menneskerettigheder for migrantarbejdere i Qatar, og at FIFA skal sikre bedre retningslinjer for udvælgelsen af værtskaber ved fremtidige VM. Vi bruger derfor dette slogan i Amnesty lige nu: ”Elsker fodbold. Hader uretfærdighed”.


"Elsker fodbold. Hader uretfærdighed."

Amnesty

Annette Stubkjær med det omtalte tørklæde.
Billede fra Twitter.


Hvordan blev I modtaget af de mange tusinde fodboldfans, der gik forbi jer? 

“Vi blev modtaget rigtig godt af de danske fans. Vi nåede at komme i dialog med flere hundrede fans, hvoraf størstedelen var positive over, at vi stod der og gerne ville tage del i vores lille gimmick. Mange var meget orienteret om problemerne med det kommende VM i Qatar og var glade for, at vi satte fokus på, at FIFA skal tage et ansvar for at rede bod på noget af den skade, der er sket for de mange hundredtusinder af migrantarbejdere.”

Var den afstemt med DBU inden kampen? 

“DBU var orienteret om, at vi ville stå der, men vi har selv planlagt vores happening og ansøgt kommunen om at stå på deres grund lige ved Fælledparken.”

Jeres tørklæde blev afvist. Var det ved indgangen? 

“Ja, desværre fik jeg ikke lov til at medbringe vores tørklæde, hvor der står #ForMigrantWorkers.”
(Annette fortæller, at det var sikkerhedspersonalet, der afviste tørklædet.)

Hvad tænker du om, at det blev afvist? Var det fx et politisk budskab?  

“Vi mener, at budskabet handler om basale menneskerettigheder, da det relaterer sig til de mange migrantarbejdere, der har knoklet for at gøre det kommende VM muligt under horrible arbejds- og boligforhold. De fortjener vores støtte og opbakning, og de har krav på at få erstatning for deres lidelser fra FIFA og Qatar.”

Opdateret kl. 15.45 med DBU kommentar:

“Det var en fejl”

Kommunikationschef Jakob Høyer, DBU siger til Ekstra Bladet:

– Vagterne havde set en større gruppe mennesker med de omtalte halstørklæder i Fælledparken og opfattet det som en politisk aktion, som ville blive markeret på stadion.

– I sig selv er budskabet ’#ForMigrantWorkers’ ikke politisk, og det bør være muligt at have sådan et halstørklæde med til en landskamp i Parken.

– Vi har et godt samarbejde med Amnesty og arbejder sammen for at forbedre menneskerettighedssituationen i Qatar.


Tilmeld gratis

Continued….

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.