Samtale med Nima Tisdall, Blue Lobster.
Nima Tisdall er founder af Blue Lobster, som driver en app, der skaber direkte forbindelse mellem fiskere og forbrugere. Som Nima selv beskriver, skal Blue Lobsters løsning skabe en mere transparent industri, hvor fiskerne får en højere indkomst og restauranterne får bedre muligheder for at få frisk fisk til overkommelig pris, som gavner forbrugeren i sidste ende. Derudover er det et mål for Blue Lobster at opfordre og hjælpe fiskerne til at indtænke bæredygtige løsninger i deres dagligdag.
Både ny teknologi og de nye afsætningsmuligheder er voldsomme ændringer for en gammel industri som fiskeri, så det har givet enorm opmærksomhed i hele verden. Det betød blandt andet, at The Obama Foundation med Barack Obama i front, belyste Nimas initiativ i sommeren 2019. I 2021 kom hun på “Forbes under 30” listen for sine præstationer.
I dag kan du møde hende på dontt.dk.

Nima Tisdall er CEO & medstifter af Blue Lobster og er desuden en del af Obama Foundation og World Economic Forum.
Nima er 27 år og bor i København.
Hvem er Nima?
“Godt spørgsmål – det er vel noget man bruger hele livet på at finde ud af. Som min. er jeg er en person, der gerne vil gøre en forskel i vores verden. Jeg vil gerne lave et positivt indtryk på den jord, og hos de mennesker jeg lever omkring. Det er dybest inde min motivation for alt, hvad jeg gør.”
"Vores mission er at skabe et økonomisk incitament for at fiskere bruger bæredygtige redskaber.."

Nima Tisdall ses her siddende ved siden af den tidligere amerikanske præsident Barack Obama. Debatten blev arrangement af Obamas Fond, Obama Foundation, og Columbia University.
Foto: Obama Foundation
Har det altid “stået” i stjernerne, at du skulle være iværksætter?
“Måske – men på en diskret måde så. Jeg tænkte ikke på mig selv som iværksætter og havde egentlig regnet med at karrieren efter CBS skulle se helt anderledes ud: Jeg havde allerede fuldtidsstilling hos FN, måske der ville komme noget konsulentarbejde på et senere tidspunkt. Men faktisk havde jeg allerede mange år før det kastet mig ud i iværksætteri – jeg stiftede min første virksomhed i gymnasiet som 16-årig, som mig og min veninde/medstifter drev i flere år, før at vi skulle videre og have ‘rigtige uddannelser’. Det lå jo i mig, men selvbilledet som iværksætter fandtes slet ikke – selvom vi også nåede at have medarbejdere. CBS-uddannelsen virkede som det fornuftige valg.
Dagligdagen som ‘iværksætter’ falder mig til gengæld meget naturligt, gennem hvad jeg er draget og motiveret af. Jeg elsker at starte noget nyt, helst noget der gør en forskel, se det blomstre og “blive til noget”. Jeg tror, at hvis man har en iværksætter i maven, så kan man slet ikke lade være med at hoppe i.”
Hvornår vidste du, at Blue Lobster var en god ide?
“Da der var efterspørgsel. Ideen om at forbinde fiskere med kunder – restauranter først – virkede jo fin på papiret, og man kan tale den meget romantisk op; men, som med så mange andre forretningsidéer, bliver den først rigtig bekræftet, når der er andre, der kan se nok værdi i det til at betale for det. Det er jo derfor, vi skaber virksomheder: for at skabe noget med værdi for andre. Da kokkene i Københavns restauranter var villige til at skifte fra større leverandører til to unge tøser, der kendte en flok vejrbetinget fiskere – der viste vi, at der havde været en umødt efterspørgsel. På den anden side, har vi endnu ikke haft fiskere, der har valgt os fra efter at have startet et samarbejde med os, og derved kan man også føle, at vi har ramt plet hos dem.”
Hvilket fundament er Blue Lobster bygget på? Hvad er jeres mission?
“Vores mission er at skabe et økonomisk incitament for at fiskere bruger bæredygtige redskaber. Jeg tror ikke på, at vi lykkes med den grønne omstilling gennem “gode historier”, og at vi alle tager det gode valg grundet vores indre moralske kompas. Det, der skal til for at rykke den brede befolkning, er, at det bæredytige valg også skal være ‘convenient‘ og konkurrencedygtigt prismæssigt. Derfor bygger Blue Lobster på besparelser i forsyningskæden til at betale fiskeren en højere pris for deres bæredygtige praksis, uden at kunden skal betale mere.”

Hvad er ambitionen med virksomheden? Hvor store skal I være?
“Ambitionerne er store – vi vil gerne være med at rykke fiskeriet verden over. Vi vil gerne være et værktøj og platform, som fiskere kan bruge alle steder til at føle ejerskab over deres eget salg. Vi gik væk fra alt drift af logistik i Q1 i år, og kan nu fokusere helhjertet på den digitale platform. Det betyder også, at vi har større geografisk fleksibilitet, og i løbet af det sidste halve år har kunnet rykke ud i Sverige, Tyskland og er på vej ind Norge, Færøerne og Holland også.
Til gengæld har vi taget et bevidst valg om at holde teamet lille. Jeg tror, at der er lidt ‘vanity metrics’ for mange ift. teamstørrelser lige nu; det er altid noget, folk spørger ind til, når de skal bedømme, hvor godt forretningen går. Vi hoppede nok først lidt med på den tankegang, men så en aften hørte jeg en podcast, der nævnte, at Instagram havde 13 ansatte, da de blev opkøbt, og der tænkte jeg: “Hov, vi gør altså noget galt her” – fordi vi havde mere end det på det tidspunkt, og vi var altså ikke $1 billion værd. Det var virkelig en øjenåbner for mig ift. retorikken omkring virksomhedsstørrelser, og som tech-virksomhed er det nu blevet til nærmest en personlig mission for mig at holde et team på under 10 personer. En lille, mega-stærk kernegruppe af medarbejdere er drømmen.”
Så kan man snakke om “Hvor er I henne om 3 år” ?
“Om 3 år håber vi på at være aktiv i større dele af Europa, både ift. opkøb og salg.”
"Det første ord der ville falde de fleste ind, vil nok være “hektisk". Der er mange bolde i luften.."
Hvordan ser din egen hverdag ud?
“Det første ord, der ville falde de fleste ind, vil nok være “hektisk”. Der er mange bolde i luften. Der er pt. rigtig mange møder med samarbejdspartnere, og så er der masser af operationelle og administrative arbejde, som understøtter den forretning, vi driver. Jeg er jo involveret i flere projekter som SAGA, With Purpose og har lige afsluttet forløb med Dansk Konkurrenceevneråd – og det arbejde betyder, at jeg ofte kan arbejde ret sent efter de normale arbejdstimer og også i weekender; så for mig handler det også om at finde balance i en hverdag, som aldrig ser ens ud – altså at bygge rutiner rundt om det uforudseelige.”
Hvem/hvad bliver du inspireret af?
“Det er et spørgsmål, jeg er stødt på mange gange efterhånden, og det er gået op for mig, at jeg faktisk svarer noget forskelligt fra gang til gang. Jeg tror på, at det afhænger meget af, hvilket mindset man er i, i den givne situation eller periode. Generelt tror jeg aldrig, at jeg er blevet forgabt i en rollemodel, men snarere specifikke dele af en person som jeg kan blive inspireret af: Richard Bransons evne til at bygge en kæmpe portefølje af virksomheder og samtidigt virke til, at han nyder livet, eller Malcolm Gladwells evne til at forbinde og derefter formidle komplekse budskaber i en letfordøjelig manér.
Dvs. jeg kan også blive inspireret af ting eller personer, som jeg som helhed måske ikke bryder mig så meget om – men der kan stadigvæk være et element, som jeg suger til mig.”
Hvordan ser dit medieforbrug ud?
“Mit medieforbrug kan nok deles op i to:
– Det informative, kreative og givende – meget podcast-baseret. Herunder som eksempler: “Genstart” og “Tiden” for det mere nyhedsbaserede, “Børsens morgenbriefing” til erhvervsnyt, “Revisionist History” og “Freakeconomist” til ny inspiration, “Masters of Scale” til startup godt, og “A Seat at the Table” for et debatterende input.
– Det klassiske “turn-off-your-brain-underholdning”: TikTok og ‘crap TV’ som jeg kalder det. Det er de dage, hvor min hjerne bare skal slukkes helt. Det synes jeg ikke, man skal være for fin til; og hvis man ikke er kommet på TikTok endnu, så er man desuden loopet ud af ret mange popkulturelle referencer.
Det gik faktisk op for mig forleden, at jeg har en tendens til altid at lytte til noget – mens jeg er i transport, laver mad, går i bad… stort set altid. Så lige pt. er jeg i et forsøg på at være mere i ‘stilheden’ og give plads til mine egne tanker.”
Continued….
Det her bliver ikke det sidste du har læst til Nima Tisdall og Blue Lobster på dontt.dk
TILMELD GRATIS
Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.
Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.