Der er stolte traditioner indenfor iværksætteri på Bornholm. Vi vil hver uge bringe et interview med folk, der har iværksætteri helt tæt på. I forbindelse med lanceringen af vores egen “Bornholmerguide”, så vil vi også gå tættere på et spirrende iværksætteri. Det kan både være folk, der driver forretning på øen, men også folk der er taget videre.
I dag skal du møde Christiane Larsen, som er kvinden bag det populære modellervoks Ailefo.
Christiane, Hvor er Ailefo henne som virksomhed i dag?
“Ailefo er en virksomhed i vækst.
Vi lancerede det første økologiske modellervoksprodukt på det Europæriske marked Oktober 2016. Her 3,5 år efter er Ailefos produkter repræsenteret i 28 lande.
Vi startede hjemme i køkkenet, men efter et år måtte jeg erkende, at jeg var nødt til at opskalere produktionen, for at kunne følge med. Jeg investerede i en modellervoksmaskine, og lejede mig ind i nogle større lokaler her i Rønne på Bornholm. Vi har undervejs også lanceret bæredygtigt tilbehør til vores modellervoks, og er lige nu også igang med produktudvikling med nye kategorier af hobbyprodukter.”
OM AILEFO:
Ailefo økologisk modellervoks indeholder 98% økologisk certificerede råvarer af høj kvalitet. Alle vores økologiske ingredienser er mærket med EU´s økologilogo, det grønne blad. Desuden kommer 90% af vores råvarer fra lokale leverandører på Bornholm. Ailefo´s økologiske modellervoks var det første økologiske modellervoksprodukt på det Europæriske marked.
Hvordan er det at drive en virksomhed fra Bornholm?
“Bornholm er et inspirerende sted at drive virksomhed. Iværksætteriet blomstre med mange iderige ildsjæle, og der er derved også et fantastisk netværk af sparring med andre virksomheder.”
Hvorfor blev det lige modellervoks?
“At det lige blev modellervoks tager udgangspunkt i min meget kreative datter. Da hun var yngre begyndte at lege med modellervoks, var jeg ikke imponeret af det sortiment der var på markedet, og ønskede et for både børn og miljø sundere alternativ. Når det ikke findes på markedet, må man jo lave det selv. I løbet af 2 års forsøg i køkkenet fandt min datter og jeg frem til en rigtig lækker modellervoks, som vi så ønskede at dele med andre.”
Altså, man kan faktisk spise vores økologiske modellervoks, den smager bare ikke særlig godt….
Christiane Larsen
Hvis du skal nævne en ting, som man skal opleve på Bornholm som turist? Hvad er det så?
“Jeg synes da bestemt, man skal slå et smut inden om vores fabrik i Rønne og hilse på os, og vores modellervoksmaskine Berta.”
Hvor er dit favorit “fødevarer” fra Bornholm?
“Altså, man kan faktisk spise vores økologiske modellervoks, den smager bare ikke særlig godt….”
Hvordan ser din hverdag ud?
“Min hverdag starter tidligt, da jeg er udpræget A menneske. Gerne omkring kl 04.30. I de tidlige morgentimer bliver der jongleret lidt mellem mig-tid, mor-tid og arbejdstid, da der for eksempel både bliver trænet, smurt madpakker/morgenmad og skrevet mails. Efter min datter er sendt i skole, tager jeg selv ud på fabrikken. Her er min medarbejder allerede igang med dagens produktion. Min hverdag består af mange forskellige opgaver og er derfor også meget varieret fra dag til dag.
Der er opgaver indenfor salg, marketing, planlægning af daglig produktion, personalepleje og produktudvikling.
Min dag på fabrikken slutter ofte mellem 16-17-tiden. Hjemme igen er det kvalitetstid med min datter der prioriteres, indtil hun skal i seng. Så kan jeg lige nå de sidste mails, inden jeg selv går i seng, hvis jeg da ikke selv er faldet i søvn under godnatlæsning.”
Min datter gav mig inspirationen
Hvor får du din inspiration fra?
“Min datter gave mig inspirationen til modellervoksen, og derudover var min far selvstændig med egen virksomhed fra jeg var stor teenager.
Her så jeg selvfølgelig hvor hårdt arbejde og hvor meget ildsjæl det kræver at starte og ha´ sin egen virksomhed, men samtidig også hvilke friheder det gav i forhold til at tilrettelægge sin egen tid og hverdag.”
Hvordan gør I jer umage som virksomhed?
“Først og fremmest sørge jeg for, at inddrage mine medarbejdere i opgaver som daglig planlægning og produktudvikling. Det er vigtigt for mig, de føler ejerskab og medansvar i det arbejde de udfører, og ser på holdet som et samlet team. At drive virksomhed er for mig en holdsport. Sammen gør vi os umage med at skabe et produkt af høj kvalitet med fokus på bæredygtighed, allergivenlighed.
I vores daglige produktion arbejder vi med FN´s 17 verdensmål.
Vores største kundegruppe er B2B. Det er vigtigt for os, at vores forhandlere “bliver klædt ordentligt på”, når de har vores produkt på hylderne med så grundig og åben information som muligt, og stå til rådighed, hvis de eller deres kunder har spørgsmål.”