🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
Tilbage i august kunne vi på dontt.dk fortælle om Mathias “Zanka” Jørgensen Jatta og Nanna Marie Jattas nye projekt: børnetøjsbrandet Bobben’s Dept. Et brand, der udsprang af ønsket om færre, men bedre styles, inspireret af deres søn Axel og en livsstil med kvalitet frem for kvantitet.
Nu, nogle måneder senere, fangede vi Zanka direkte fra LA, hvor familien bor, til en snak om livet på den anden side af lanceringen.
For hvordan har det egentlig været at bygge og lancere et børnetøjsbrand fra bunden?
"Både Nanna og jeg har insisteret meget på, at vi skulle prøve os frem og lære af de fejl, som måtte ske"

Mathias “Zanka” Jørgensen Jatta
Mathias, lad os lige starte med hverdagen. Hvordan er livet i LA?
“Det er svært at være utilfreds, når solen skinner, selvom vi sidder her i november måned. Pool i baghaven og vores dreng er glad. Så man skal ikke brokke sig. Det var en spændende mulighed at flytte herover og spille/bo, som både Nanna og jeg kunne se os i, efter at man igennem karrieren har flyttet mere rundt efter de fodboldmæssige muligheder. Så var der en større oplevelse for familien i den her løsning.
Vi får mange besøg fra Danmark, men ellers kan man godt mærke, at vi er langt væk i forhold til tidligere. Der er ni timers tidsforskel. Så dem derhjemme lever jo helt omvendt.”
I har fået lanceret jeres nye tøjbrand. Hvordan er det gået?
“Det er gået rigtig godt. Vi er supertaknemmelige for den fine modtagelse, vi har fået. Både da vi lancerede og fra kunder efterfølgende. Det er en stejl indlæring af viden, som vi har gang i. Hvordan holder man den store interesse, som vi fik i starten, ved lige? Hvordan får vi konverteret nogle flere salg osv. Det er jo en helt ny verden.
Men både Nanna og jeg har insisteret meget på, at vi skulle prøve os frem og lære af de fejl, som måtte ske. For selvfølgelig kan man ikke det hele fra start.”
"Vi har gjort os meget umage"
Hvad har overrasket jer mest ved at skabe et tøjmærke fra bunden?
“Jamen lidt det, jeg kom ind på før. Hvor mange der hele tiden er inde og kigge, lægger i kurv, men venter med at købe. Jeg troede, der var flere, der bare købte. Men det kender man jo godt fra sig selv.
Derudover har det været en øjenåbner, hvor meget tid man bruger på at lave god content. Der er mange timer, både i tanker og handling. Jeg har fået en nyfunden respekt for jer, der sidder så mange timer bag en computer.”
Hvordan er fordelingen mellem Nanna og dig i virksomheden?
“I starten tog vi det mere eller mindre bare, som det kom. Det skulle jo bare være sjovt og spændende. Det har jo lidt været vores privilegium, at tingene godt måtte tage den tid, det tog, så det hele blev godt. Vi har gjort os meget umage.
Men her op til lancering kunne vi godt se, at nogle ting skulle deles mere op. Vi kunne ikke være inde over alle beslutninger sammen. Der var da lige en diskussion mere herhjemme end der plejede,” siger han med et smil.
“Så nu er det Nanna og Cecilie, som også er med i projektet, der står for branding og det grafiske, og så er jeg mere på produktet, styles og funktioner. En ting er, at tingene skal se godt ud, men funktioner er jo altafgørende, når man laver børnetøj. Du nævnte selv din datters bukser før med justerbar funktion i taljen. Ting man først bliver opmærksom på, efter man er blevet forælder.”


"Inspireret af de entreprenante"
Og samtidig har I et team hjemme i København?
“Vi hører til i København. Virksomheden er oprettet i København. Det er her, vi hører hjemme. Samtidig er det godt at have nogen omkring sig, som kun er et opkald væk, hvis man skal finde en god leverandør, de rigtige priser, kender Shopify og alle mulige andre ting.”
Hvordan ser I brandet udvikle sig de næste par år?
“Det kommer an på så meget. For eksempel hvornår vi flytter hjem igen. For det ligger helt fast, at vi gør det. Jeg vil ikke snyde min søn for at opvokse i København.
Så svaret på dit spørgsmål er nok mere, at vi bruger den næste tid på at udvikle produkterne, geare virksomheden til en masse ting og lave ting, som folk kan tappe ind i. Her har vi mange tanker om det community, vi gerne vil bygge og bidrage til.
Til december hoster vi for eksempel tre events. Vi prøvede det lidt af i sommer, og det var virkelig en succes. Vi regnede med 100-150 gæster, men var nok nærmere 600-700. Så det er virkelig fedt.”
"Der er ingen tvivl om hvor meget FCK betyder for mig"
Hvem er du inspireret af?
“Gode varer. Kvalitet. Ting der holder.
Som vi sagde i artiklen sidst, har vi i flere år personligt købt ind på idéen om at få etableret en mindre garderobe, men af højere kvalitet og uden udløbsdato.
Hvis jeg skal nævne nogle personer, så er det dem, der er allermest entreprenante. F.eks. Andreas von der Heide formåede at finde en særlig plads i markedet til Les Deux og signalerede ligesom: ‘Det er den her vej’, og bliver så ved og ved.
Der er en Philip Lotko og Daniel Brix med Rains. Jeg har lige været i New York, og det er da super fedt at gå forbi en Rains-butik der.
Nicolaj Thomsen og drengene fra Another Aspect er ikke i samme liga økonomisk som Les Deux og Rains, men de bevægelser, som de trækker fra deres community, er superseje. De er så sikre på deres koncept og udvikler sig samtidig enormt hele tiden. Når jeg er i København, så er jeg altid forbi dem.”
Og apropos København. Nu sidder vi her midt i en Champions League-runde. Hvor meget følger du med i FCK for tiden?
“Jeg følger meget med og læser det meste. Rent praktisk har jeg svært ved at følge kampene på grund af tidsforskellen. F.eks. kunne jeg kun lige nå, at se 15 minutter på telefonen i omklædningsrummet, da vi mødte Leverkusen. Men der er ingen tvivl om, hvor meget FCK betyder for mig.
Jeg har for eksempel stadig svært ved at bruge gul i vores kollektioner, selvom det er lidt åndssvagt.
Men jeg glæder mig til en dag at kunne give FCK-interessen rigtigt videre til min søn. Få de her eftermiddage i Parken, som man selv “kun” har prøvet fra banen. Det glæder jeg mig vildt til.”
Vi glæder os til at følge Bobben’s Dept, Nanna og Zanka videre i deres rejse!
WEEKLY BRIEF
Hold dig opdateret på de mest spændende historier, tips og interviews.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få det hele direkte i inboxen.
Allerede 55.500+ på listen. Vi sender ud 1 gang om ugen!


