Tirsdag aften i Helsinki, midt i vinterkulden og den helt særlige finske ro, præsenterede Zalando Siim Liivik som deres nye nordiske ambassadør i herreuniverset. Et oplagt valg, når man lytter til missionen bag. For få personligheder i Norden formår som Liivik at balancere mellem kultur, sport og stil.

Aftenen markerede begyndelsen på et partnerskab, der skal løbe gennem hele 2026, båret af kampagnen The Scandi Fashion Survival Guide. En kampagne, der tro mod sit navn, hylder alt det nordiske, både det selvironiske og det kompromisløse.

Samtidig ligger der en tydelig opfordring i kampagnen: Drenge og mænd skal turde tage det tøj på, de har lyst til og bare være sig selv. Det var det gennemgående budskab fra Siim Liivik gennem aftenen. I Finland er han blevet en kulturel stemme, der har formet sig selv gennem alt fra professionel ishockey til musik, tv og mode, og som de unge rent faktisk lytter til.

I Helsinki mødte vi både Siim og Daniela Klaeser, Team Lead for Streetwear hos Zalando, til en samtale om stil, modet til at skille sig ud og naturligvis kampagnen.


"Vi ønsker at være kendt for at ændre måden, folk engagerer sig i mode på"

Siim Liivik

Siim Liivik


Zalando: "Partnerskabet med Siim Liivik hviler på to hovedsøjler: autenticitet og alsidighed"

Vi starter med vores samtale med Daniela Klaeser, Team Lead for Streetwear hos Zalando.

Daniela, I kalder Siim Liivik og Zalando for et naturligt match. Hvorfor?

“Vi ønsker at være kendt for at ændre måden, folk engagerer sig i mode på. Vi vil styrke deres selvtillid ved at gøre mode sjovere.
Siim er den perfekte repræsentant for det. Han lever sine passioner ud og udtrykker sin stil uden frygt, han udfordrer grænser og forstærker vores kerneværdier. Samtidig er han den ideelle partner til at vise bredden i vores herreunivers – sport (som tidligere atlet), streetwear (som kulturelt ikon) og designer (på grund af hans modefaglige tyngde).”

Hvad er de vigtigste ambitioner bag samarbejdet?

“Partnerskabet med Siim Liivik hviler på to hovedsøjler: autenticitet og alsidighed.
Siims styrke er hans rene autenticitet. Han er en person, der virkelig lever sine passioner – sport, musik og mode – og udtrykker sin personlighed frygtløst gennem sin stil. Han er samtidig indbegrebet af den alsidighed, vi tilbyder.

Vi håber, at samarbejdet vil styrke vores forbindelse til det nordiske mandlige publikum og inspirere dem til at finde deres eget udtryk – og til at omfavne den selvtillid, der ligger i personlig stil. Vi vil hylde det unikke i hver enkelt og udfordre den nordiske jantelov.”

Daniela Klaeser

Daniela Klaeser, Team Lead for Streetwear hos Zalando

I bruger også kampagnen til at skabe opmærksomhed omkring lanceringen af Boards, det nye discovery feed på Zalando. Det er stadig tidligt, men hvordan har brugere og kunder reageret indtil nu?

“Responsen har været meget positiv. Kunderne har taget de nye funktioner til sig og bruger dem aktivt til at udforske og udtrykke deres personlige stil. Vi kan se, at kombinationen af inspiration, underholdning og shopping skaber en mere relevant og engagerende oplevelse – og at det digitale fællesskab er begyndt at tage form.”

Hvordan bruger du selv Boards?

“Jeg bruger dem som personlig inspiration, særligt når jeg følger streetwear-tendenser og ser, hvordan de udvikler sig. Jeg kan også følge mine favoritprofiler for en mere personlig og kurateret mode- og skønhedsinspiration, fordi Zalandos sortiment er så bredt.
Derudover bruger jeg boards til at samle min ønskeliste inden for sport, beauty og fashion – og holde den opdateret.”


Siim Liivik: "Bare gør det. Der er ingen grænser”

Siim Liivik

Siim Liivik, Hvad inspirerede dig til at sige ja til rollen som Zalando-ambassadør?

“Jeg har købt tøj på Zalando i årevis, så da de kontaktede mig, blev jeg oprigtigt glad. Ærligt talt sagde jeg for flere år siden til en ven, at det ville være vildt fedt en dag at lave noget crazy med Zalando. Det her er også en stor mulighed for mig for at udforske og lære endnu mere om modeverdenen, som jeg har været optaget af siden jeg var barn. For mig føles det som en ægte ære at være ambassadør.”

Du kommer fra en traditionelt maskulin verden som professionel ishockeyspiller. Har du altid følt, at du kunne være dig selv?

“Bestemt ikke. Selv som barn, når jeg dukkede op i skøjtehallen i mit eget outfit, fik jeg kommentarer for det. Men jeg er stolt af, at jeg altid har haft modet til at være mig selv. Jeg ved, at mit eksempel, både dengang jeg spillede og i dag kan være med til at åbne hockeyverdenen mere op, også når det gælder stil. For nogle år siden farvede jeg for eksempel håret blondt. Det burde virkelig ikke være en stor ting. Og nu ser jeg masser af hockeyspillere, der også er gået blondt.”

"Nogen har sikkert opfundet normerne, fordi de var bange og ville kontrollere deres egen frygt"

Hvad håber du, unge nordiske mænd tager med sig fra kampagnen?

“Det har faktisk været svært for mig at finde inspirerende mænd her i Norden, som jeg kunne se op til stil­mæssigt. Der er mange kvinder, der inspirerer mig, og som jeg låner elementer fra.
Så jeg håber, at jeg kan være den inspiration for dem – og at de føler sig opmuntret til at være sig selv med fuld kraft og klæde sig på præcis den måde, der føles rigtig for dem. Bare gør det. Der er ingen grænser.”

Hvilket råd vil du give til nogen, der føler, at deres personlighed eller stil ikke passer ind i de normer, de er vokset op med?

“Jeg forstår dem fuldstændig. Det er en ubehagelig følelse, men jeg har altid undret mig over, hvem der overhovedet fandt på de her ‘normer’, og hvad de egentlig er. Nogen har sikkert opfundet dem, fordi de var bange og ville kontrollere deres egen frygt. De er ikke virkelige – sandheden er dig. Stol på din indre stemme og prøv at lade være med at tænke på normer eller på, hvad andre måtte tænke. Lidt efter lidt vil du opdage, at din egen vej fungerer for dig, og at du føler dig fri til at gøre, hvad fanden du vil.”

Hvornår føler du, at samarbejdet mellem dig og Zalando for alvor er lykkedes?

“Jeg tror på, at vi sammen kan inspirere folk til at være sig selv uden filter. Og fordi vi alle er forskellige, vil vi begynde at se mere eksperimenteren, mere frihed, flere farver og flere forskellige stile i gadebilledet. Det er dér, jeg vil føle, at samarbejdet virkelig er lykkedes.”

Siim Liivik

WEEKLY BRIEF

Hold dig opdateret på de mest spændende historier, tips og interviews.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få det hele direkte i inboxen.

Allerede 55.500+ på listen. Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center