Samtale med Younes Deaibes.

Der er mange veje til succes. Mens mange iværksættere drømmer om at skabe en virksomhed med økonomisk gevinst, følger rejsen sjældent en lige linje. Det fortæller Younes Deaibes om i dette interview – hans første i 2024.

Efter sin tid med Ild Pizza, som han både byggede op og til sidst måtte forlade af helbredsmæssige årsager, har han fundet en ny rolle som vækstpartner med sin virksomhed Meliora Ventures. Her hjælper de iværksættere med at vokse og udvikle sig gennem sin erfaring, sit netværk og finansielle støtte.

Vi mødte Younes til en samtale om hans skifte fra drift til investering, hans fokus på mennesker og værdier, og hvilke typer virksomheder Meliora Ventures søger.

Younes Deaibes

Jeg sov dårligt og havde angst. Det vidste jeg ikke, mens jeg var i det. Men godt havde jeg det ikke

Younes , Du er gået fra at arbejde med at opbygge en virksomhed (Ild Pizza) til at drive en vækstpartner, der investerer i iværksættere. Hvad motiverede dig til at tage det skifte?

“Jeg brændte ud efter Ild Pizza. Jeg mistede meget af mig selv og følte, jeg mistede min identitet. Jeg var ‘Younes fra Ild Pizza,’ og der var konstant fuld fart på. Det sled på mig. Vi åbnede nye butikker hele tiden og så os aldrig tilbage. På et tidspunkt åbnede vi x butikker på x dage! Det sled på mig – jeg sov dårligt og havde angst. Det vidste jeg ikke, mens jeg var i det. Men godt havde jeg det ikke.

En dag spiste jeg middag med Jacob Risgaard og Casper Blom, som var ærlige over for mig og sagde, at det ikke er en succes, hvis man som menneske falder sammen.

Det satte nogle tanker i gang. Jeg solgte mine aktier og sagde min stilling op.

“Selvom Ild Pizza måske ikke blev den økonomiske succes, vi havde håbet på, gjorde vi en forskel. Flere af vores tidligere ansatte har startet deres egne pizzakæder og har i dag over 200 ansatte. Så vi skabte noget vigtigt, og det motiverer mig stadig og gør, at jeg ser tilbage på tiden med stolthed.”

Younes Deaibes

Og hvordan blev det til Meliora Ventures?

“Efter min tid med Ild Pizza blev jeg medejer af et marketingbureau, som faktisk var det bureau, vi brugte i Ild Pizza. De havde Skagen Clothing som kunde. Det var et virkelig godt samarbejde, som hele tiden udviklede sig med flere ydelser. Men i stedet for bare at fakturere dem mere og mere, endte vi med at blive partnere i selskabet. Så det var fundamentet for ideen til Meliora Ventures. Det gjorde, at vi kunne gå endnu mere ‘all in’ i virksomheden. Vi fik bragt vores netværk i spil. Vi lavede f.eks. et advisory board med Simon Schiølin (red. tidligere topchef i Hummel), hjalp med kassekredit og fik nogle folk ind omkring brandet til at skubbe yderligere på den gode udvikling, drengene bag Skagen Clothing selv havde skabt.

Sammen fik vi løftet det til en stor tocifret millionomsætning, inden vi blev købt ud igen. Så kunne de gå videre med næste fase, som jo nok er mere drift. Jeg er stærk i første halvleg – det er der, jeg skaber værdi, har jeg lært.”

Hvilken forskel ser du, at Meliora Ventures kan gøre for markedet og de virksomheder, I investerer i?

“For os handler det om at skabe og udvikle mennesker. Vi ser os selv som vækstpartnere, ikke bare investorer. Vi kommer ikke bare med en pose penge – vi er aktive og engagerede partnere. Vi bringer erfaring og indsigt ind og støtter iværksættere på flere fronter.”

Har du et eksempel på en virksomhed, I har investeret i, som illustrerer jeres tilgang?

“Et godt eksempel er Bold. Vi har ikke den største ejerandel, men vi er helt sikkert den mest aktive partner. Vi har et marketingteam på 25 mennesker, så de kan altid få hjælp hos os. Det gør en stor forskel for deres vækst.”

Lasse Søkilde, founder af Bold Drinks:

“Meliora Ventures har altid været en aktiv partner I BOLD, om det er lige fra store strategiske beslutninger til eksekveringer af produktlanceringer, så er de med på rejsen.
Det er fedt at have en partner, som man altid kan ringe til og du ved har ens ryg i modvind. Det giver ro og tro på fremtiden.”

For mig handler det om at være til stede og kunne fokusere 100 % på de projekter, vi vælger.

Hvilke typer virksomheder investerer I typisk i?

“Vi har været en del af 12-14 virksomheder indtil nu, men har også trukket os fra 7 af dem. For os handler det om mennesker – teamet er altafgørende. Vi går efter virksomheder med et godt koncept og et stærkt potentiale, men som endnu ikke har nået toppen af deres forretningsmæssige bevisførelse. Sådan var det også med Skagen Clothing – de havde bevist, at de kunne sælge hørbukser, men de manglede netværk og branding. Der kunne vi hjælpe.”

Hvilke værdier er centrale for Meliora Ventures, når I vælger investeringer?

“Ordentlighed, ærlighed og vigtigst af alt ydmyghed – og der skal være plads til det hele menneske. Vi bruger meget tid på at afstemme forventninger. For mig handler det om at være til stede og kunne fokusere 100 % på de projekter, vi vælger. Vi får 2-3 cases ind om ugen, som vi skal vurdere.”

Hvad bliver de vigtigste fokusområder for Meliora Ventures i 2025?

“Vi har brugt meget af året på at skabe et solidt fundament. I 2025 vil vi fortsætte med at investere i nye virksomheder, særligt inden for e-commerce. Der er spændende projekter på vej, men det er for tidligt at afsløre mere.”

Jeg har fået mere ro

Hvad driver dig i din nye rolle som investor?

“Det handler om at blive brugt der, hvor jeg er god, og så lade andre tage over, hvor jeg ikke er stærk. Det er sundt for mig og passer perfekt til mit liv.”

Hvordan ser din egen hverdag ud?

“Den varierer meget. I dag har jeg for eksempel planlagt en Black Friday-kampagne for en kunde, talt med dig, og senere skal jeg mødes med Lasse fra Bold, hvor der altid er meget at tage fat på. Min dag er ofte en blanding af opgaver, jeg er god til, og jeg har folk omkring mig, som støtter på de andre områder.”

“Jeg har fået mere ro på og jagter nu et godt liv fremfor penge. Jeg vil kunne se mig selv i spejlet og sige, at jeg gjorde mit bedste – det går igen for mig og min omgangskreds.”


Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.