Samtale med Kenneth Bødiker, CEO & Co-founder, Velorbis
Velorbis har i mange år været synonym med kvalitetscykler og enestående design. Det har indbragt den danske virksomhed en designpris og adskillige internationale omtaler verden rundt. Eventyret startede i 2006 og man har siden udvidet sortimentet til også at inkludere eksklusive lædervarer.
Men hvordan startede det egentlig? Hvordan opstod ideen? Og vidste du at det faktisk er en revisor der står bag? I dag kan du møde Kenneth Bødiker, som er CEO & Co-founder.
Vi tog en snak med ham om rejsen fra en karriere som revisor til at skabe et anerkendt cykelbrand. Ugens creator er Kenneth Bødiker fra Velorbis.
Det var et ekstremt hårdt miljø med mottoet 'Op eller ud.'
Hvordan kom du egentlig til at blive iværksætter? Var det noget, der altid var planlagt for dig?
“Nej, det var det ikke. Jeg har altid ønsket at blive revisor. Min mor var bogholder, så det var nærliggende for mig at følge i hendes fodspor. Jeg kunne se, at det var en profession, hvor man både kunne tjene penge og som jeg var god til. Allerede i folkeskolen prøvede jeg det af i praktik. Derefter fulgte jeg den klassiske vej gennem handelsskolen og det, du kender som handelshøjskolen. Jeg var meget ambitiøs og uddannelsen blev kun kortvarigt afbrudt af min værnepligt, som jeg ellers forsøgte at undgå. Efter endt uddannelse begyndte jeg hos Arthur Andersen, som var en gigant inden for revisionsbranchen. De var kendt som revisionens svar på AP-Møller.
Det var et ekstremt hårdt miljø med mottoet ‘Op eller ud.’ Det siger ligesom det hele. Her var jeg indtil deres krak i 2002. Senere kom jeg til Deloitte i 2002 og fik mulighed for at blive udstationeret i London. Det var en stor chance for mig at arbejde på et nyt marked, og det var her, jeg gik fra revision til konsulent. Den erfaring har været uvurderlig. Jeg blev der indtil 2006, hvor idéen til Velorbis opstod i 2005.”
Om krakket:
I USA i oktober 2001 brød en af vor tids største revisionsskandaler ud. Energifirmaet Enron gik konkurs, efter det kom frem, at det havde været involveret i både insiderhandel, dokumentfalsk og meget mere. Enrons revisor, Arthur Andersen LLP, var dengang et af verdens største revisionshuse, men blev året efter opløst som følge af skandalen. 1. juni 2002 overtog Deloitte & Touche aktiverne i den danske del af Arthur Andersen og blev derved Danmarks største revisions- og rådgivningsfirma.
Ja, for det er jo det, vi skal tale om. Hvordan kom idéen til at starte Velorbis?
“Ideen opstod faktisk lige efter det forfærdelige terrorangreb ‘London bombings of 2005’. Når metroen lukker ned, er det umuligt at komme rundt. Jeg sad selv i London og så, hvordan det hele bare gik i stå. Det fik mig til at tænke på cyklerne fra København. I London så man aldrig de her fine klassiske cykler, og kvaliteten var også så som så. Så jeg ville skabe en cykel, som de her finansmænd i London også kunne cykle på.
Selvfølgelig var det en vis naivitet, der drev mig til at starte et cykelbrand uden tidligere erfaring. Vi fandt en niche i markedet, og efter en del research fandt vi en fabrik i Indien. Vi startede med en grundidé om at skabe en unik, ikonisk cykel i høj kvalitet, hvilket også er det fundament, vi står på i dag. Forskellen er bare, at vi nu har den kvalitet, vi ønskede fra starten. Det var virkelig en besværlig vej, og vores første modeller var ikke noget at råbe hurra for.
Men det gjorde, at jeg altid har tænkt virksomheden som en taburet. Vores tre ben er kvalitet, design og funktionalitet. De tre ting skal være i orden altid og i alt, hvad vi laver. Hvis du fjerner du det ene ben vælter taburetten.”
If it was easy, everyone would do it.
Kan du nævne nogle milepæle, der har defineret Velorbis?
“Der har været mange, men en af de største var, da vi solgte tre containere med cykler kun baseret på billeder (fra vores første hjemmeside). Det var et stort tegn på, at vores design ramte plet. Selvom kvaliteten dengang ikke var så høj som i dag, styrkede det vores overbevisning om, at vi var på rette vej. Det gav os mulighed for at arbejde mere detaljeret med kvaliteten.”
Hvor er Velorbis som brand i dag? I ser ud til at have udvidet med lædervarer?
“Ja, vi har udvidet vores sortiment til at inkludere tasker og andre lædervarer. Det har vi faktisk haft længe, men vi er mest kendt for vores cykler. De seneste år har lædervarerne dog fået større fokus hos os. Vi har lige været på CIFF, hvor vi endnu engang blev bekræftet i vores produkter. Vi bruger det mest bæredygtige Skandinaviske læder, man overhovedet kan få fat i. Alt materiale kan spores helt tilbage til, hvordan den enkelte ko har haft det. Så vi er på vej til at blive anerkendt som mere end et cykelbrand, og vores omsætning har også en fornuftig fordeling.”
Vi skal ud i flere livstilsbutikker
Hvor ser du Velorbis om 3-5 år?
“Vi har konkrete planer om at udvide vores forhandlernetværk globalt. Vi ønsker at få både cykler og tasker ud i livsstilsbutikker over hele verden. Vi har tidligere taget tingene, som de kom, men nu er vi blevet bedre til at fokusere og planlægge. Selvom vi har haft en god organisk vækst, overvejer vi nu at trykke lidt mere på speederen for at accelerere væksten. Det kan vi gøre nu, når fundamentet er på plads.”
Hvem er du selv inspireret af?
“Min mor har altid været en stor inspirationskilde for mig. Hun var det ubestridte fyrtårn derhjemme. Når det kommer til erhvervslivet, er jeg imponeret over dem, der har formået at få deres produkter ud på det internationale marked. Det er ekstremt svært, og jeg har stor respekt for dem, der har opnået det.”
Vi glæder os til at følge Kenneth og Velorbis videre. I næste artikel går vi tæt på deres cykel og de forskellige løsninger. Følg med her på dontt.dk.
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.