Et stykke Danmarkshistorie fylder 25 år. Det danske magasin Euroman fylder i dag et kvart århundrede. Det skal selvfølgelig have et par ord med på vejen. Som Jon Nedza, co-founder af dontt.dk skriver længere nede; Euroman er en naturlig ting i vores hverdag. Det har og vil det nok altid være for mange mænd i Danmark. Læs lykønskningen her:

Der er allerede skrevet en del om Euromans 25 års jubilæum, men lad os lige få facts på plads.

Euroman blev grundlagt i 1992 af Peter Linck. Det første nr. i marts 1992 med  den engelske skuespiller Jeremy Irons på forsiden.

TV2 var så søde at lave opgørelsen over hvilke brancher “forsidemanden” kommer fra, så den kan vi også “hoppe” let over. Dog behøver man ikke en “DR medieforskning” for at konkludere, at størstedelen kommer fra den kreative klasse. ( Bonus info: Mads Mikkelsen har rekord med 7 gange på forsiden )

Forsidenfiguren fylder enormt meget, når man taler Euroman. Det er et stykke dansk historie. Kort og godt forklaret af “Hummelkongen” Christian Stadil: “Det er bare noget helt specielt, at være på forsiden af Euroman” Så behøver vi ikke snakke mere om det.

Men magasinet Euroman er naturligvis meget mere end det. ( Sådan cirka 100 sider +. ? )

Vores favoritter:

 Den legendariske e-matrix. Som Euroman selv beskriver den: Vores uforbeholdne, ufuldstændige og uforudsigelige analyse af tidsåndens rastløshed.

 Baggrundsartiklerne. Euroman lever i den grad op til noget af det vigtigste for et medie. “At skrive hvad læseren gerne vil læse + det de ikke vidste de gerne ville læse”

 Mode fylder en naturlig stor del af Euroman, og her må man sige, at moderedaktør Frederik Lentz Andersen i den grad er lykkedes med at kommunikere dansk herremode i hans 9 år på bladet.

Vi savner til gengæld, at Euroman bliver det samme lækre oplevelse online. Morgenposten, altså den med Kristoffer Dahy Ernst på euroman.dk, var helt genial. Det var så originalt på en helt simpel måde – men perfekt eksekveret. Men lad onlineudgaven ligge på sådan en festdag. Den trænger bare til et løft. Brugeroplevelsen starter altid med, at man i bedste Tv3 stil bliver afbrudt af en masse advertising. Men det er nok et problem andre medier kan nikke genkendende til.

Dontt.dk har også sat et komma eller to  i Euromans historie

Til sidst skal der lyde et kæmpe tillykke til Euroman og Egmont, der har været udgiver siden År 2000.

I er uden tvivl en vinder for danske mænd ( Og alle de kvinder, der læser med ).

Vi er glade for jer og stolte over selv at have sat et lille komma i en så flot historie med de 7-8 artikler, vi har “leveret” til jer!
Tillykke fra os!
v. /Jon Nedza