Modeugen i København handler om meget mere end bare mode, et par shows og champagne. Den handler om hårdt arbejde, flid & kreativitet . Den handler om at vise København frem fra sin bedste side til de 40-50.000 mennesker, størstedelen med budget, der besøger København. Den handler om en af de potentielt største eksport muligheder for Danmark. Men hvordan når vi dertil?

dontt.dk tog en snak med Silas Adler, Founder & Creative Director i Soulland.

Dit tøj handles i de store modebyer, som Tokyo, Berlin, London og New York. Ved de overhovedet, at du er dansk?
Vi vil altid kommunikere, at vi udvikler toppen af herretøj. Vi siger, vi er fra Danmark. Vi er stolte over at være fra Danmark, men det er på ingen måde blandt de vigtigste ting, vi vil kommunikere.

Når vi handler med f.eks. Collette i Paris (blandt verdens mest prestigefyldte butikker) så er de meget informerede, de kender brand historien og der er ingen tilfældigheder.

Jeres snit er meget internationalt, og fantastisk gennemført, og udlandet fik også hurtigt øjnene op for jer! Tænkte I globalt fra starten?
Det har ligget som en naturlighed for mig i hvert fald. Jeg har altid rejst meget, og tit med mit skateboard da jeg var yngre. Det gjorde mig mere global. Når man kommer rullende på et skateboard, så bliver man ikke betragtet som en turist.
Og HEY – Jeg tror også, vi tænker, at det er fedt at være i hele verden, selvfølgelig skal vi det!
Men tænk globalt fra starten – det tager tid og regn bare med en langsommere vækstplan, men den holder! Hvis man kan fokusere på sin styrke og kommunikere kernen af det man står for, kommer man langt. Man skal huske på, at når folk udenfor Danmark ser ens brand, er der ofte mindre forståelse og anderkendelse af det, som nogle gange er indforstået med det at være dansk. Dvs. at de kun ser kernen og det er det mange falder på. At der ikke er en essens der er stærk nok.

Vi har på dontt.dk efterlyst et større mod. Hårdt arbejde, flid og kreativitet er nøgleord. Men hvor stor en rolle spiller ”modet” ?
Stort set, så har alle mennesker samme udgangspunkt og muligheder for at udrettet noget kreativt. Men ikke alle gør det?
Jeg tror, at det store sikkerhedsnet i Danmark gør, at man måske ikke ”behøver” kaste sig ud, hvor man ikke kan bunde, og hvor man tager nogle chancer. Derude hvor man kan udrette de helt store ting. Der mangler en kompromisløshed og fighter ånd i Danmark, tempoet er bare ikke det samme, hvis man ser i det store billede, for der er også mange i Danmark, der gør det vildt godt, synes jeg!

Hvad betyder modenugen i København for dig?
Vi er i år ikke en del af kalenderen, men vi laver en præsentation på kontoret for indbudte. Vi har den nye kollektion hængende og jeg er selv tilstede. Desuden smider vi noget musik ud til download, som er kuraterede af vores venner rundt om i verden og forskelligt content, som kan bindes op på kollektionen. Vi er stadig en del af ugen, og vi er helt sikkert også nogle af dem, der prøver at løfte modeugen i København i en international retning.

Hvorfor er modeugen vigtig for København?
Som du selv siger, så kommer der et hav af mennesker til København. Det betyder selvfølgelig masser af omsætningen på hoteller, barer og til smøger i kiosken, men det er en branche med kæmpe vækstpotentiale der kommer på besøg, så det er vigtigt at ”byen” også er klar.

Hvad glæder du dig mest til ved modeugen selv?
Vi tømmer vores kontor, og laver et nyt univers. Folk er vant til at se på skriveborde og rod, når de besøger vores kontor, men bliver nu i stedet præsenteret for et univers som ligger i tråd med vores nye kollektion. Det bliver fedt og jeg glæder mig!