15 år er lang tid. 15 år i dansk mode er enorm lang tid. Men ikke desto mindre kan det aarhusianske modehus S.T. Valentin i dag fejre deres 15 års fødselsdag. Det hele startede som en taskevirksomhed, hvor de to unge stiftere (på kun 21 år) udfordrede den etablerede branche.

Siden tvang en finanskrise dem i at tænke i forskellige retninger og have flere bolde i luften. Det blev til åbning af fysisk butik og webshop med egne og andre brands. De har drevet agentur, hvor de i flere år solgte ind til butikker for Les Deux, relancering af H2O som fashion brand, åbning af Rains butik i Aarhus til nu at etablere sit eget skomærke.

I forbindelse med fejringen har vi taget en snak med Nikolaj Valentin, co-founder af S.T. Valentin.

Nikolaj Valentin

Nikolaj Valentin, co-founder af S.T. Valentin


“For det første er det faktisk sjældent, at jeg ser tilbage. Jeg ser altid fremad. Det, tror jeg, er vigtigt for en iværksætter."

I dag fylder S.T. Valentin 15 år. Hvordan tænker du tilbage på alle de år?

“For det første er det faktisk sjældent, at jeg ser tilbage. Jeg ser altid fremad. Det, tror jeg, er vigtigt for en iværksætter. At man hele tiden har øje for, hvilke muligheder der er.

Men det er klart, at når vi sætter os ned og taler, og vi selv har valgt at holde en stor fest, tænker vi også lidt tilbage. Jeg tænker tilbage på et stort eventyr. En masse god energi. En masse fede mennesker, jeg har mødt på min vej. Jeg var kun 21 år, da vi startede. Jeg var klar på verden, og følte ikke, jeg kunne tabe. Men efter nogle år lærte jeg, at der både er op- og nedture, og at man lærer af det hele.

Jeg tænker selvfølgelig også tilbage på enkelte ting. Vi har i mange år haft en stærk platform i vores butik, som stadig er et vigtigt fundament for os. Men vi har været med på nogle spændende rejser sammen med andre også. Jeg er stolt over, at vi var med på Les Deux’ rejse. Det har stadig en stor plads i mit hjerte. Vi var med til at relancere H2O, dengang de ikke kunne sælge meget andet end deres klipklappere i Sportmaster. Så der har været en masse andre fede ting ved siden af vores S.T. Valentin brand.

Du lavede en artikel med os for 11 år siden. Der tror jeg allerede, at vi berørte det. Vi har altid forsøgt at have en ekstra bold i luften i overført betydning. Du skal ikke have for mange, men heller ikke kun en. Så er du for sårbar. Det har fungeret for os og gjort, at vi kom igennem både finanskrisen og senest coronakrisen. Det var en af grundene til, at vi gik i gang med vores skoprojekt.”

Ja, og dem kommer vi tilbage til. Men kan du ikke prøve at sætte et par ord på: “Hvad er S.T. Valentin i dag?”

“Jeg ser os som en paraply-virksomhed og som et lille modehus. Vi klarer alt inhouse. Vi designer selv, vi sælger selv, vi laver content selv, og vi producerer selv. Mange bliver sat i bås som enten butik eller brand. Vi er lidt mere komplekse. Vi har aldrig “bare” været en butik. Vi startede jo med at lave lædertasker fra start, så vi har altid været vores eget brand. Vi var bare nødt til at lave en butik dengang, da vi midt i finanskrisen stod med 1000+ tasker, som 80 % af de butikker, vi lå i, ikke kunne betale for. Vi var nødt til at lave vores egen salgskanal. Det var derfor, vi startede en butik. Men det var også her, at vi gav andre brands chancen. Les Deux er et godt eksempel her igen. Så den “bold” var vores mulighed for at drive et rigtig stærkt agentur i mange år.”

ST Valentin

Ejerskabet bag S.T. Valentin: Nikolaj Fogh (tv.) & Nikolaj Valentin (th.)

Du nævner selv jeres sko, som har fået “luft under vingerne”. Hvordan kom det i gang?

“Det er igen et skoleeksempel i vores egen rejse. I slutningen af 2019 havde vi nogle interne snakke om, hvad der skulle ske. Der skulle ske et eller andet mere. Her så vi ind i den feedback, som vi havde fra butikkens kunder. Der kunne vi se, at der var en efterspørgsel på en flot behagelig sko. Vi forhandlede selv en masse flotte sko, men de var også stive og bestemt ikke gode at have på i for lang tid af gangen. Så driveren var klart; lad os skabe det selv.

Igennem vores netværk fandt vi en god producent, som vi startede en dialog med. Men på det værst tænkelige tidspunkt begyndte corona at fylde i hele europa. Den historie kender vi alle alt for godt, men det betød jo, at vi ikke kunne rejse frem og tilbage. Så det var et stort helvede på Zoom. Men vi lykkedes og fik sendt præcis det produkt på gaden, som vi ønskede.”

Hvad er ambitionerne med jeres sko?

“Vi lancerede den første sko, som jeg talte om, via crowdfunding. Her solgte vi alle sammen på et døgn. Det var “kun” et par hundrede, men det sagde alligevel noget om efterspørgsel. Så ambitionerne blev hurtigt ret store. Vi befinder os mellem de klassiske hvide sneakers og de lidt finere sko. I det segment skal vi være et stort mærke indenfor sko. Indenfor de næste 3 år skal vi være til stede i hele Europa. Vi har netop fået agenter på i Sverige, Danmark og Norge, og om kort tid åbner vi op for Frankrig. I løbet af 2024 kigger vi videre på Tyskland og Holland. Så vi har et højt ambitionsniveau.”

(dontt.dk taler videre med Nikolaj omkring deres sko i et interview senere på måneden.)

Og du er selv rykket til Portugal? Hvorfor det?

“Nogle gange er man nødt til at gøre det, som der skal til. Så ja, min kone og jeg solgte lejligheden i Aarhus og er taget med vores barn til Portugal. Vi har været hernede i 3 måneder nu.

Relationer har altid været det vigtigste for os, og det er måske i virkeligheden, det jeg kan bedst. Det var derfor vigtigt for mig at lære vores produktion at kende. Husk på, at det var en ZOOM-relation, vi skabte dengang. Men udover at styrke relationen med produktionen, nørder jeg også alle facetter for at blive endnu dygtigere til at lave sko. Det er et gigantisk håndværk.”

Selvfølgelig har der været søvnløse nætter

Hvilket råd ville du gerne have haft for 15 år siden, når du ser tilbage på de år?

“Jeg tror ikke, at det havde ændret det store. Vi har været igennem så meget, og mange uforudsigelige ting. Både gode og hårde. For selvfølgelig har der været søvnløse nætter, men både opture og nedture har hele tiden bragt os på en ny spændende vej. Jeg er stolt over det footprint, som vi har sat de sidste 15 år.”

Tager I 15 år mere?

“Både min afdøde morfar og afdøde farfar var selvstændige i 40 år. Det skal jeg da slå.” 🙂


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.