32-årige Simon Evers rejste til New York for at udleve et iværksættereventyr. Siden han var 18 år, har han stiftet og solgt virksomheder, og selvom han ikke lægger faste planer, er kursen sat. »Det er vigtigt at være ærlig over for sig selv om, hvad man gerne vil.«

Interviewet er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Sebastian Persson.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

Han har været med til at flyve Gasoline Grill fra København til New York til et velgørenhedsarrangement hos Claus Meyer på Grand Central. Han har serveret fransk takeaway i København – ved at køre til Paris for at hente maden hos den franske michelinkok Mathieu Pacaud og retur til København.

Simon Evers har drømt om at være iværksætter, siden han var 12 år. Derfor nåede han heller aldrig mere end tre måneder af sin uddannelse på CBS, før han droppede ud for at satse på sin egen idé.

Siden har han stiftet og solgt flere virksomheder.

»Jeg har aldrig prøvet at arbejde på fuld tid for nogen. Jeg synes, det er sjovt at skabe noget selv. Få en idé og føre den ud i livet,« siger 32-årige Simon Evers.

Han er en af de danske selvstændige, som der er blevet færre og færre af de seneste knap 40 år. En analyse fra SMVdanmark viser, at der i 1983 var 329.000 selvstændige i Danmark, som udgjorde 12,9 procent af den samlede beskæftigelse. I 2019 er det tal reduceret til 192.000 selvstændige – kun 6,6 procent af alle beskæftigede.

Dermed er Danmark det land i EU, hvor selvstændige udgør den laveste andel af arbejdsmarkedet.

For tre år siden flyttede Simon Evers med sin hustru og hund til New York, hvorfra han driver virksomheden Tipster – et dealsite, som formidler eksklusive tilbud fra førende restauranter i København og New York.

»Tipster handler ikke om at være på jagt efter tilbud. Vi ser os selv som en hybrid mellem et madunivers og et dealsite. Vi samarbejder med nogle af landets bedste restauranter, takeawaysteder og gourmetforretninger, som normalt aldrig har tilbud. Vores største kampagner omsætter for mere end to millioner kroner på en uge,« siger han.

Når Simon Evers siger »vi«, er det egentlig bare ham selv og et par fotografer. Han er en enmandshær, der selv passer forretningen i både New York og København. Som resultat deraf må han ofte stå op mellem klokken to og halv fire om morgenen amerikansk tid for at deltage i danske møder. I København har Tipster blandt andet samarbejdet med Hija de Sanchez, Jagger, To Øl, Løgismose og Simple Feast.

Ingen planer

Simon Evers stiftede sin første virksomhed som 18-årig. JobJunction hed  den og var en jobportal for studerende og nyuddannede. Sideløbende stiftede han flere virksomheder, mens Tipster også gik i luften i 2011.

JobJunction solgte han. Det samme med Gotipster, en anden takeawayformidler, som blev solgt for et millionbeløb i 2017. Tipster holdt Simon Evers fast i. Og med ønsket om at etablere sig på det amerikanske marked, valgte han at følge med.

»Min kone og jeg har altid rejst meget og været draget af USA, så det ville vi prøve. Nu har vi lige født en lille pige herovre, og vi planlægger ikke at komme hjem,« siger han.

Selvom Tipster har været nogle år undervejs, så har Simon Evers endnu ikke lagt sig fast på, om den nuværende opskrift bliver den endelige, som omsætter hans drømme til virkelighed i USA.

»Det giver ikke mening for os at lancere i flere amerikanske byer, før vi har fundet det helt rette setup i New York. Jeg tror ikke, at det er så vigtigt altid at have en fast plan. Det må godt være kaotisk i et startup, og det må gerne ende på en anden måde, end man regnede med,« siger han, og tilføjer:

»Tipster var en god måde at komme til USA på, og jeg har lært det amerikanske marked at kende. Jeg ved, at jeg ikke kun kommer til at drive Tipster. Det er nærmere en begyndelse på et amerikansk eventyr, for jeg skal starte en masse forskellige ting.«

Surf, hike og iværksætteri

Simon Evers’ historie er utraditionel. Mens mange iværksættere måles og vejes på antallet af job, de skaber, og forretningens væksttal, har han fundet sin egen karrierevej som selvstændig – endda fjernstyret på tværs af atlanten.

Han oplever ofte, at folk er fascinerede af iværksætteri og det at være sin egen chef.

»Mange reagerer ved at sige, at det vil de også gerne. Men jeg tror ofte, at folk glemmer, at det selvfølgelig også har sin pris. Det er ikke kun så rosenrødt, som det kan se ud. Og det er jo et spørgsmål om at prioritere, for der er mange ting, man går glip af i både hverdagen og weekenden,« siger Simon Evers.

»Det er vigtigt at være ærlig over for sig selvom, hvad man gerne vil. Og det skal jo være for ens egen skyld og ikke for, hvordan andre opfatter dig.«

Den fritid, Simon Evers trods alt har, bruger han på at surfe eller hike. Og så jagter han fortsat iværksætterdrømmene.

»Der opstår noget magisk, når man ser et hul i markedet og byder ind med sin løsning på et problem. USA er ekstremernes land, og jeg tror nogle gange, at det kan være et godt udgangspunkt for innovation. Sikkerhedsnettet er væsentligt mindre i USA end i Danmark, og både risici og de kæmpe muligheder, der er herovre, er med til at fostre innovation,« siger han.