Endnu en af teknologigiganterne kaster sig over at lave briller, som er koblet på internetforbindelsen, og håber nu, at tiden er bedre, end da Google fik smæk for sit forsøg.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Thomas Breinstrup.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

Facebook tager nu kampen op med Snapchat og er klar med sine første internetforbundne, såkaldte smarte solbriller i håbet om, at tiden er blevet mere moden, så folk faktisk vil gå med dem.

Solbrillerne – i 20 forskellige varianter – kommer i Ray-Ban-design og er udstyret med kamera, som kan optage både billeder og filmklip på op til 30 sekunder, ligesom man i de indbyggede højttalere kan høre musik og tage telefonen, hvis den ringer, takket være tre indbyggede mikrofoner.

Er klar over bekymringerne

Facebook, som driver verdens største sociale netværk, går dermed i åben krig mod Snapchat, som i fem år har haft sine særlige Spectacles-briller.

I mellemtiden er Googles brilleforsøg med Google Glass blevet lagt i graven. De var alt for grænseoverskridende og påtrængende.

Facebooks Ray-Ban-solbriller, kaldet »Ray-Ban Stories«, er designet af det europæiske Essilor Luxottica. De koster 299 dollar (1.880 kroner) og kan købes i udvalgte lande, dog hverken Danmark eller Norden. De skal ifølge Facebook kunne bruges til at »indfange livets spontane øjeblikke, mens de sker, fra et unikt perspektiv hos den, der oplever det«. Billeder og film kan så deles gennem Facebook View-appen og altså ikke direkte på Facebook.

Facebook har nemlig imødeset bekymringerne for privatlivets fred, som fik standset Google. Derfor vil en lille pære være tændt for at vise omkringstående, hvornår kameraet er aktiveret, ligesom solbrillerne som standard vil »indsamle data, som er nødvendige, for at solbrillerne kan fungere, som batteristatus, så du får besked, hvis batteristanden er lav, din e-mailadresse og dit kodeord til din Facebook-konto for at sikre, at det virkelig er dig, når du logger ind på Facebook View-appen«.

Giganterne investerer stort i briller

Samtidig lover Facebook, at optagelserne fra Ray-Ban-solbrillerne ikke vil blive brugt som basis for målrettede annoncer, og at solbrillerne vil give »en annoncefri oplevelse«.

Det børsnoterede Facebook, som i 2020 omsatte for omkring 540 milliarder kroner, tjener størstedelen af sine penge på målrettede annoncer bygget på brugernes profiler og interesser. Facebook har investeret kraftigt i virtuel og udvidet virkelighed (VR og AR) og købte for nogle år siden selskabet Oculus, der netop laver VR-briller og nu også arbejder på såkaldt smarte armbånd. Facebook har også lanceret Portal, som er små bordskærme, der kan bruges til videoopkald, ligesom Google, Amazon med flere leverer dem.

Andre teknologigiganter som Amazon, Apple, Google, Microsoft og Snap arbejder alle på at få ordentligt hul igennem på brillefronten og få overbevist folk om, at de har brug for briller, der som Ray-Ban-solbrillerne har indbyggede optagefunktioner eller kan bringe folk ind i rene digitale verdener med VR-brillerne eller kombinere den virkelige og den digitale verden med AR-brillerne.

Snaps topchef, Evan Spiegel, sagde i 2019, at han forventede, at der ville gå et årti, før det ville være almindeligt accepteret at bruge AR-briller.
Facebook opfordrer til, at man slukker for brillerne, når man for eksempel er i offentlige omklædningsrum, at man ikke bruger dem til ulovlige formål som chikane, og at man sørger for ikke at optage følsomme oplysninger som PIN-koder.