Vi har flere gange tidligere skrevet om Polax og deres vilde rejse fra en idé blandt to unge iværksættere til i dag at være markedsledende på isbade i Danmark og Sverige (læs her og her). Nu er Oliver Pausgaard og Victor Enemark og resten af Polax teamet klar med endnu et vigtigt skridt i deres udvikling: lanceringen af Polax’ første køler.
Polax er i fuld fart fremad med ambitioner om international vækst, og med nye markeder på vej bliver der også stillet større krav til produkterne. Svaret er en løsning, kunderne længe har efterspurgt – en køler, der gør det muligt at tage isbad året rundt.
"Vi ville skabe en løsning, der var holdbar på den lange bane"

Oliver Pausgaard & Victor Enemark, Co-founders af Polax
To års arbejde
Køleren har været mere end to år undervejs. Fra det første sample til færdigt produkt har vejen været lang, med alt fra brugerundersøgelser til to rejser til Kina og et hav af fabriksbesøg. For Oliver og Victor, der begge ikke har en teknisk baggrund, har processen været en intens læringsrejse:
“Vi ville skabe en løsning, der var holdbar på den lange bane. Derfor har vi testet, ændret og testet igen – altid med kundernes feedback som udgangspunkt. Vores mål var ikke bare at lave en køler, men at lave den rigtige køler,” fortæller co-founder Victor Enemark.
Polax’ nye køler nedkøler vandet til de temperaturer, som isbadere søger, når de vil have det fulde kick – også midt i sommeren. Den er udstyret med filter til grove urenheder, og støjniveauet er så lavt, at den kan stå i almindelige hjem uden at genere omgivelserne.
Målgruppen spænder fra vinterbadere og motionister/sportsfolk til mennesker med kroniske smerter, der bruger kulde som lindring. For mange af dem er køleren svaret på en udfordring, de længe har haft: at få adgang til kolde bade hele året.
Samtidig er mange af Polax’ nyeste isbadsmodeller allerede designet med direkte ind- og udgange til køleren, hvilket gør tilkoblingen enkel for eksisterende kunder.

En vigtig brik i den internationale vækst
For Polax handler lanceringen ikke kun om at tilfredsstille efterspørgslen herhjemme. Med kursen sat mod en global tilstedeværelse er udviklingen af nye produkter afgørende.
“Konkurrencen bliver hårdere, når vi rykker ud på de internationale markeder. Derfor er det afgørende for os hele tiden at kunne tilbyde løsninger, der skiller sig ud – og som gør det lettere at være passioneret isbader,” siger Oliver Pausgaard.
Polax’ nye køler markerer dermed både et produktmæssigt og strategisk skridt for virksomheden, som fortsat vil være tæt på deres kunder – også når næste marked venter.
WEEKLY BRIEF
Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!