Af Andreas von der Heide
De sidste ord min far skrev, inden han døde, var et citat fra US Marines – Pain is weakness leaving the body. I dag er dette skrevet på min inderarm lige under min fars dødsdato. Dette er mit mantra og grunden til, at jeg ikke er bange for at fejle og dermed ikke bange for at prøve at skabe. Det har fået mig gennem utallige marathons, 2 halve ironmen og en hel ironman. Mit navn er Andreas Christian, 23 år, partner i tøjselskabet Les Deux og deltids jurastuderende.
Til dagligt bevæger jeg mig i en branche, som jeg indtil for 2 år siden ikke anede noget om. I sidste uge kunne I læse om Johan Bülow, som er en fascinerende og dygtig entreprenør. Ligesom Johan er jeg drevet af at skabe, formidle og give.
Starten gik i 2009, hvor jeg for første gang møder, hvad der skulle blive min kompagnon og tætte ven, Virgil Nicholas. Iført en gadesmart attitude og en H&M t-shirt med militærpatches som han selv havde syet på, ramte han plet. Inden for en måned havde jeg fået fat i en producent i Indien som kunne producere, hvad der skulle blive et fast item i alle vores kollektioner og samtidig den bedst sælgende t-shirt, Royalteen.
Navnet er fransk for ”De to” – Virgil og jeg. To personer med vidt forskellige livshistorier er kernen bag tøjmærket. Les Deux er hvad der kendetegner en iværksættervirksomhed, hvor vi laver fejl og lærer af dem. Vi startede med at have 500 t-shirt med lagerplads i poser under sengen og alle skabe i lejligheden til i dag at have en fast kollektion to gange årligt, agenter i tre lander, lagerfaciliteter og en sund forretning.
Charmen ved at vende hver en 50 øre, ikke udbetale løn til sig selv, hvis der ikke er nået budget og glæden ved at se en tilfældig pige/fyr i Herning iført noget jeg har været med til at skabe, er hvad der driver mig. Fra at have én butik i Århus til i dag at være repræsenteret på det svenske, tyske og danske marked er livsglæde. I dag består ejerkredsen i Les Deux ikke længere kun af to, men af tre, den tredje er Kristoffer som efter sin tilgang har været med til at drive en solid udviklingen af selskabet.
Målet er at skabe en virksomhed, hvor vores ansatte ser deres job som en glæde og kommer hjem til deres familier med overskud, selvom de har knoklet. Muligheden for at give tilbage til de mennesker som er med til at skabe Les Deux, og som giver Les Deux muligheden for at hjælpe andre, gør mig stolt. Som når vi fra nytår kan begynde at hjælpe afrikanske børn i skole hver gang der sælges et produkt.
Som min indledning beskriver, er jeg drevet af at skabe. Skabe en virksomhed der formidler tankerne og følelserne bag Les Deux og formår at give tilbage til mennesker helt tæt på samt mennesker fra den verden som virker langt væk, men alligevel er tæt på – Les Deux.
// Andreas Von Der Heide