Samtale med Marie Grew, founder af Moonboon Kids & Baby Studio.

Marie er kvinden bag det unge og populære brand, Moonboon som slog igennem med den særlige slyngevugge og vuggemotor. Marie fik inspirationen til Moonboon, da hun selv blev mor. Som den eksekverende type gik hun straks i gang. På kun 3 år har virksomheden solgt produkter i hele verden, og tæller mere end 20 ansatte.

I dag kan du komme tættere på Marie Grew på dontt.dk. Forsidebillede af Kristian Holm.


Hvem er Marie?

“Rent fagligt kommer jeg fra bureaubranchen. Jeg har både arbejdet med kommunikation og events. Det gjorde jeg, indtil jeg startede mit eget. Det var som 29-årig, at jeg startede castingbureauet “CPH Casting”, som på 10. år går rigtig fint. Jeg ejer det stadig, men det bliver drevet af vores dygtige daglige leder, Anne-Sofie Petersen. I 2018 kom så ideen til Moonboon. Jeg var på barsel, men blev nødt til at arbejde lidt, så det var bestemt ikke, fordi jeg ikke havde noget at lave. Men ideen var simpelthen for god til ikke at få ud i verden. Så det var her, at jeg gik i gang med at udvikle slyngevugge og vuggemotor.”

Har det altid “stået” i stjernerne, at du skulle være iværksætter? 

“Både og…. Jeg er nok mest gået “with the flow” i mit liv. Der er opstået ting ud af det blå, og jeg har været ret god til at tjene penge på mine ideer. Så der har ikke været en stor masterplan for det, men da jeg startede castingbureauet, kunne jeg jo godt se, at jeg kunne drive en forretning. Men jeg ved ikke, om jeg som sådan følte mig som iværksætter.”

Om Moonboon:

Marie startede Moonboon med sin mand Adam. Moonboon producerer babyudstyr i økologiske og bæredygtige materialer.
Deres designs er inspireret af månen, natten, søvnen, drømmene og eventyret. Den sidste del, boon, betyder velsignelse eller held.

Marie Grew Moonboon

Foto af Kristian Holm

Føler du dig mere som iværksætter nu, når du har et egentligt produkt?

“Det her er en anden rejse. Noget helt andet. Så selvom jeg har været selvstændig i over 10 år, føler jeg mig mere som iværksætter nu ja. Men jeg tror ikke, at jeg kunne have startet Moonboon op så hurtigt, hvis det ikke var for min erfaring fra castingbureauet. Alt med økonomi, organisering osv. havde jeg jo helt styr på.”

Hvornår vidste du, at Moonboon var en god ide?

“Ret hurtigt vil jeg sige. Men helt konkret lavede jeg, som det allerførste, en grundig markedsanalyse, der bekræftede mig i, at jeg ikke var den eneste, der gerne ville have en motor til slyngevuggen. Herefter var der selvfølgelig en masse snak med advokater om patenter, snakke med ingeniører om udviklingen og produktionsmuligheder, der skulle på plads, før jeg endeligt blev bekræftet i, at jeg for alvor skulle gå i gang. Her skylder jeg jo også at sige, at det var pga. en opsparing i castingbureauet, at jeg havde råd til at gå i gang med de ting. Der er altså en del udlæg, inden man begynder at tjene penge, og det bliver altid dyrere, end man forventer.”

Hvilket fundament er Moonboon bygget på? Hvad er jeres mission? 

“Moonboon startede selvfølgelig med et “problem”. Jeg synes, at det var fjollet, at jeg bogstaveligt talt dagligt sad og trak i en snor i 5 timer for, at mit barn sov godt. “ Hvordan løser vi det?” Det er Moonboon svaret på. Men det handler om så meget mere. For alle ved, hvor stor forskel en god søvn gør. Derfor begynder vores univers også at udfolde sig mere nu med andre ting, som giver mening for vores mission. Så for at svare på dit spørgsmål: “Kampen for bedre søvn og kærligheden til vores mindste.”

Hvad er ambitionen med virksomheden? Hvor store skal I være? 

“Vi er vokset ret hurtigt. Siden 2019 er vi jo gået fra bare at være min mand Adam og jeg, til at være mere end 20 mennesker på kontoret. Det er mange så hurtigt. Men folk er utrolig selvkørende, og vi har stor frihed her.”

Hvor er I henne om 3 år ? 

“Danmark er stadig vores største marked, men Tyskland udgør allerede +40% af vores omsætning. Så der går ikke længe, før vi er størst udenfor Danmark. Det er svært for mig at sætte tal på, hvor vi er henne om 3 år. Men vi skal løbe et maraton, og vi har måske løbet 5 km lige nu. Så har du i hvert fald en ide om ambitionsniveauet her. Det kan også være, vi skal have nye investorer ind på et tidspunkt.”

Det kan også være, vi skal have nye investorer ind på et tidspunkt.

Marie Grew

"Jeg bliver inspireret af andres iværksætterrejser"

Hvordan ser din hverdag ud? 

”Det er vores dreng, der vækker os. Så dagen starter tidligt. Nogle gange spiller jeg Padel før kontoret. Det er virkelig sjovt. Men ja, hvordan ser dagen ud. Jeg starter med en kop kaffe. Jeg drikker virkelig meget kaffe. Efter jeg har afleveret, så er jeg typisk på kontoret. Den seneste tid har jeg brugt enormt meget tid på møder. Det er nødvendigt pt. med mange nye ansatte, processer og markeder. Jeg går hjem til rimelig normal tid, men tænder måske computeren om aftenen. Jeg har lært at være enormt effektiv og blevet god til at prioritere benhårdt. Det, tror jeg, er vigtigt at lære.”

Hvem/hvad bliver du inspireret af? 

“Jeg bliver inspireret af andres iværksætterrejser. Det kan nok ikke undgås. Men jeg bliver allermest inspireret af at tale med folk. Jeg har mødtes med andre kvindelige iværksættere, hvilket er mega givtigt. Jeg vil også gerne tale med folk, som er nået lidt længere på rejsen. Jeg tror, at det er vigtigt at have noget at stile efter hele tiden.

Jeg bliver også inspireret af mine kolleger. Det er så fedt at opleve, hvor dedikerede og dygtige de er.”

Hvordan ser dit medieforbrug ud?

“Som mange andre kan jeg falde i “instagram-fælden”. Jeg hører også en del podcast. Jeg tror overordnet, at man kan sige, at jeg følger med i “need to know”. Jeg er ikke sådan en, der læser Børsen og Berlingske hver eneste dag. Jeg er stået lidt af på det. Når jeg er på arbejde, så arbejder jeg, og når jeg er hjemme, så er jeg nærværende.”

Marie med hendes investor Christian Arnstedt og den “berømte vugge”
Foto af Amanda Hestehave

Continued….

Det her bliver ikke det sidste, du har læst til Marie og Moonboon på dontt.dk

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.