Eventyret om den danske bæredygtige blyant startede i 2013. I dag har virksomheden solgt 25 millioner blyanter til 80 forskellige lande. Mød Michael Stausholm, der stiftede virksomheden, efter han fandt den plantbare Sprout blyant på “Kickstarter”. Det blev til en snak om hverdagen, ambtionerne og hvad “umage” betyder for ham. Mød ham her i dette creator interview!

Hvor er Sprout henne som virksomhed i dag?
Sprout blev stiftet for snart 7 år siden (august 2013) og er i den mellemliggende tid vokset stærkt. Det er efterhånden en moden virksomhed med nogle stærke patenter og et stærkt globalt brand (solgt i over 80 lande), og med en omsætning på 35 mio. kr. i 2019 og profitabel. Bæredygtighed og det grønne er helt naturligt forankret i virksomhedens DNA, og det er heldigvis ikke længere bare en trend. At være bæredygtig er et must og vil fortsætte med at være det.

Vi er gået fra at være meget produktorienteret, til at have fuld fokus på at inspirere både vores virksomhedskunder (som er 80% af salget) og vores B2C kunder til at se på hvad de kan gøre af små ting i hverdagen, som når du lægger det hele sammen, rent faktisk gør en stor forskel.

Det har været en vild rejse fra at pakke blyanter i udestuen i villaen for 7 år siden, til i dag at se Michelle Obama, Richard Branson, Gordon Ramsey, samt alverdens største brands inkl. Porsche, Bulgari, Hermes, Nestle, Disney og Ikea bruge Sprout blyanter, og samtidig blive kåret til et af verdens mest innovative firmaer i 2020.

OM SPROUT:

Sprout World blev stiftet i 2013 af Michael Stausholm, der fandt den plantbare Sprout blyant på crowdfundingstitet Kickstarter, og købte patent og rettigheder. Sprout har stor succes med sine plantbare blyanter, som sælges til over 80 lande. I dag har Sprout rundet 25 millioner solgte blyanter og oplevede sidste år en vækst på 75%. 85% af blyanter sælges til virksomheder og organisationer, som får logo og budskab indgraveret, og bruger dem som grønne giveaways. Sprout World står også bag den bionedbrydelige Sprout Spoon med te, der ligesom blyanten kan customizes til virksomheder. En plantbar og bæredygtig makeupblyant er under udvikling. Sprout’s mission er at inspirere til flere bæredygtige tiltag. Hvis du kan plante en blyant, når den er blevet for kort i stedet for at smide stumpen ud, hvad kan du ellers gøre for en grønnere hverdag? Sprout har kunder som fx Toyota, Coca-Cola, Marriott, Nestlé, Benetton, Deutsche Bank, FN, kommuner og regeringskontorer verden over. Sprout er blevet kåret til Europas anden mest innovative virksomhed i 2020 af businessmagasinet Fast Company.

Hvor er I så om 3 år?
Vi har stadig et stort salg til virksomheder, men andelen af B2C er væsentligt større end i dag. Vi har muligvis udvidet produkt porteføljen, men vi har stadig samme fokus på historiefortælling og inspiration. Fokus på brandet og på at gøre bæredygtighed nemt og letforståeligt.

I har et meget internationalt snit. Har det været meningen fra start?
Næh. Det kom lidt af sig selv. Da vi lancerede i Danmark i 2013 var det stadig bare et hobbyprojekt og en god ide. Den spredte sig bare som ringe i vandet. Først i Europa og siden i USA og resten af verden ved hjælp af primært PR.

Traditionelt set starter man jo med hjemmemarkedet og bevæger sig forsigtigt ind i nærmarkeder som Sverige eller hvis du er meget vovet måske Tyskland.

Vi har altid været drevet af pull-salg. Vi har altid fået virkelig mange henvendelser hver dag fra hele verden. På en uge ofte over 250-300 henvendelser. Så det har været tilfældigt i hvilken rækkefølge vi voksede hvor. Fx var der tidligt i 2014 en masse der skrev om os i Italien, og siden da har Italien været et top-3 marked for Sprout

"... ikke at springe over hvor gærdet er lavest, at opføre sig ordentligt og have fokus på kvalitet fremfor kvantitet"

Michael Stausholm om at gøre sig umage.

Sørg for at gå nogle lange ture!

Hvem er Michael Stausholm?
Jeg startede som elev hos AP Møller / Mærsk som 19 årig direkte ud af gymnasiet. Tog til Østen som 22 årig og blev i 14 år. Først indenfor shipping, siden i tøjbranchen hvor jeg startede mit eget indtil jeg vendte hjem igen til Danmark i 2006.

Sprout er egentlig bare en drøm om at skabe noget der er anderledes og føles rigtigt.

Hvordan ser din hverdag ud?
De sidste 8 uger har den jo desværre været relativt ensartet med hjemmearbejde og meget begrænset udadvendt aktivitet, men ellers foregår den i en blanding af møder på kontoret, og samtaler

Er i den privilegerede situation at Sprout består af et meget stærkt og erfarent team ledet af en CEO, og at jeg kan fokusere på forretningsudvikling, strategi, og på løbende at se på nye produkter og projekter

Jeg starter altid dagen med en kop kaffe, nærmest inden jeg står op. Læser nyheder og checker sociale medier. Sørger for at gå nogle lange ture. Både for motionen, men også for at få ilt til hjernen og bruge tiden uforstyrret til at få ideer og tænke ting igennem. Sørger for at telefonen altid forbliver i lommen under gåture, den er kun med hvis jeg skulle fare vild og har brug for GPS. ( … sagt med et stort smil ) 

Hvor får du din inspiration fra?
Jeg læser meget. Har ofte gang i 2-3 bøger ad gangen og læser typisk lidt sent om aftenen eller meget når jeg rejser plus internationale artikler og analyser.

En hel del mere end jeg fx ser videoer / YouTube. Ift Sociale medier bruger jeg primært Linkedin til at søge input eller inspiration. Jeg får mange henvendelser fra hele verden fra (især) grønne iværksættere/virksomheder, men ellers fra mit netværk.
Lige nu læser jeg fx noget så blandet som Lars Tvede’s ”Super Trends” og Sara Omar ”Dødevaskeren”. Har lige læst Hanne Vibeke Holst ”Som Pesten”. En ret virkelighedstro roman om pandemi, skrevet for 2 år siden!

Hvordan gør I jer umage som virksomhed?
Helt klicheagtigt ved at fokusere på at walk the talk dvs sørge for at alt hvad vi gør og laver er bæredygtigt og ordentlig. Fx ved kun at producere i USA og Europa, aldrig i Kina e.l. Vi er meget omhyggelige med at vores produkter er bæredygtige hele vejen igennem, fra produktion, materialer, arbejdsforhold, emballage osv. Vores patenter, både på den plantbare Sprout blyant og vores bionedbrydelige Sprout Spoon er en garanti for at kunderne køber et originalt og bæredygtigt produkt. Derfor er det så vigtigt for os at sikre netop det.

Hvad betyder det for dig, at gøre dig umage?
Ikke at springe over hvor gærdet er lavest, eller gå efter laveste fællesnævner, men ved i stedet at gøre tingene ordentligt. At man opfører sig ordentligt. At have fokus på kvalitet fremfor kvantitet i alle henseender.


dontt.dk / De danske creators hjemmebane! Vi elsker danske virksomheder, der viser mod, arbejder hårdt, er kreative og tror på deres metode. 

 Få vores nyhedsbrev gratis i din indbakke. Tilmeld dig her.


HAR DU SET?

Vores bornholmerguide er online. Følg med her. dontt.dk/bornholm