For første gang i sin 150-årige historie, har Magasin valgt at investere i et brand. Investeringen er sket i brillefirmaet MessyWeekend. Ifølge Magasin er det kun den første investering af flere fra Magasin.

Det danske brillebrand MessyWeekend har markeret sig med nye modeller, stabil vækst og et stort fokus på bæredygtighed. Det gør de dels ved at støtte indsamling af plastikaffald fra verdenshavene ved hvert salg, men også ved at bruge gode materialer, så brillerne holder længere.

"Vi kan se, kunderne efterspørger det, som Messyweekend kan.."

Til Børsen fortæller Peter Fabricius, der er adm. direktør i Magasin du Nord om investeringen:

“Jeg har længe tænkt, at Magasin skulle udvide sig lidt, og der skulle ske nogle forandringer. Vi har løbende været i kontakt med virksomheder, som har haft vækstpotentiale, hvor vi med de gamle ejere ikke gjorde noget ved det. Nu er vi private (efter ejerskifte i 2021, red.) og kan disponere, som vi vil, og derfor gør vi det,”

I følge direktøren var det vigtigt først at gennemføre et tilbagekøb af Magasins ejendomme i 2022, hvorefter nu nu kan se ind i en strategi med investeringer i detailvirksomheder. Der vil formentlig være tale om små andele i virksomhederne.

Det vil give Magasin en mulighed for at differentiere sig i markedet med ekslusiv adgange og modeller hos sine investeringer.

Om beløbet til MessyWeekend siger Peter Fabricius:

“Selv om vi ikke overtager meget, så har vi økonomiske aftaler, der gør det attraktivt for Magasin. Det kan du ikke læse ud af aktieandelen. Vi kan løfte et brand og bidrage med samarbejde inden for markedsføring, logistik og synlighed i butik og online. Vi kan se, kunderne efterspørger det, som Messyweekend kan, og vi forventer, selskabet nu er et sted, hvor det kan skabe overskud. Så tidspunktet er godt for os til en investering.”

Peter Fabricius afslører desuden, at der ikke går lang tid inden næste investering bliver præsenteret. Magasin omsatte i 2020/21 for ca. 3,5 mia. kr. Det gav et overskud på 117 mio. kr. efter skat.

Glæde hos Blazer Capital

Venturefonden Blazar Capital er allerede medejer af MessyWekend. Her er begejstringen stor. I en kommentar på Linkedin skriver CEO & co-founder Christian Arenstedt:

“Magasin du Nord har investeret i MessyWeekend, der er en af vores virksomheder i Blazar Capital. Det er Magasins første investering i et brand i nyere tid.

Jeg er super stolt af at Magasin, der nok er Danmarks dygtigste retailer, har valgt at investere i dem ud af alle dem de kunne vælge – men hey – det er også de bedste solbriller på markedet – og særligt til prisen.”


Co-founders af MessyWeekend: Marc Østerskov (tv.) & Mads Koch Petersen (th.)


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.