I 2019 skete der noget bemærkelsesværdigt i dansk erhvervsliv, da A.P. Møller – Mærsk som kun den anden virksomhed i Danmark fik eneret på en farve. (red. Tilbage i 2011 fik den danske pumpeproducent Grundfos eneret til en særlig rød farve.)

Den ikoniske lyseblå, der har prydet virksomhedens skibe og containere i 133 år, blev officielt registreret som en beskyttet varemærkefarve, hvilket betyder, at andre virksomheder inden for samme branche ikke kan bruge farven i deres markedsføring.

Patent- og varemærkestyrelsen anerkendte, at farven havde opnået et særpræg blandt Mærsks kunder. Ifølge en undersøgelse forbandt 84 procent af virksomhedens kunder den lyseblå farve med Mærsk, hvilket var en afgørende faktor i godkendelsen.


Mærsk

Historisk set går Mærsk-blå tilbage til 1886, da kaptajn Peter Mærsk Møller købte dampskibet Laura

Daværende chef for varemærker hos Patent- og Varemærkestyrelsen, Hannah Holm Olsen, understregede, hvor svært det er at få eneret på en farve: “Det er én ting at få beskyttet et logo, et navn eller en lyd, men at få beskyttet en farve er inden for varemærker noget af det sværeste.”

Mærsk dokumenterede i deres ansøgning, hvordan farven var blevet en essentiel del af deres brand, og at den nu spiller en stor rolle i den globale genkendelse af deres flåde.

Historiker Henning Morgen fra Mærsk forklarede:

“Vi hører ofte historier om, at danskere føler sig hjemme, når de ser en container med Mærsks hvide stjerne på lyseblå baggrund i udlandet. Selvom A.P. Møller – Mærsk er stor i den danske bevidsthed, er vi knapt så store i et internationalt perspektiv. Derfor er det vigtigt at få registreret vores egen farve. Nu står vi bedre rustet i eventuelle retssager, hvor andre selskaber i samme branche forsøger udnytte vores farve, som vi jo har bevist, at vores kunder forbinder med Mærsk.”

Historisk set går Mærsk-blå tilbage til 1886, da kaptajn Peter Mærsk Møller købte dampskibet Laura. Og netop historien spiller en afgørende rolle. Hvis man havde besluttet sig for at farve skorstenen sort, som var det mest normale dengang, og først for nylig valgte at introducere den lyseblå farve, havde A.P. Møller – Mærsk næppe fået godkendt sin ansøgning. Den hvide syvtakkede stjerne på den lyseblå skorsten blev et symbol, der har overlevet generationer og er nu sikret som en unik del af Mærsks arv.

Mærsk blå
A.P. Møller-Mærsk

Get smarter, faster!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.