Kommentar om Black Friday:
(Mads Nørgaard udtaler sig nederst i denne artikel.)

Objektivt har Black Friday nok taget overhånd. Betegnelsen har i hvertfald overskrevet “sidste salgsdato.” Fra at være “en fredag” har Black Friday de seneste år været forlænget til at vare 5-7 dage under navnet “Black Week”. I år har flere store markedspladser og webshops, herunder Boozt, trumfet og holder nu Black Month.

Her sælger sælger “de nye” kollektioner sat ned med 50%. De tilbud forventer flere eksperter kun bliver flere og vildere de næste par dage.

Samtidig betyder den høje inflation også, at usikkerheden omkring hvor mange penge danskerne vil bruge er høj. Sidste år blev der handlet varer for over 2 milliarder kroner på den ene dag i Danmark. 

mads nørgaard

Moralens vogter?

Vores faste læsere vil vide, at vi har været lidt efter tøjbrandet Mads Nørgaard. Det er nærmest blevet en tradition at “tjekke” ind med ejeren Mads Nørgaard om, hvordan de håndterer Black Friday.

Årsag: De sidste mange år har Mads Nørgaard i protest mod Black Friday valgt at lukke deres webshop den ene fredag om året. Mads kaldte “Black Friday for et “ækelt arrangement”, dårligt for klimaet og andre nedværdigende holdninger, som helt sikkert kunne ramme dem, der handler på Black Friday. De holdninger har han delt i store avisartikler og på sociale medier, som en anden moralens vogter.

Alt det påstyr, mens hans egne forhandlere har trodset hans “forbud” og solgt Mads Nørgaard varer for mange penge. Sidste år solgte Boozt og Zalando tøj fra Mads Nørgaard med over 50% i rabat.
Dermed har Mads Nørgaard tjent en masse penge, mens han udadtil har ladet som om, at de lukkede ned for salget. Den nuværende LA-formand Alex Vanopslagh kaldte det et “skingert PR-stunt”, at Mads Nørgaard skulle diktere overfor andre, hvilke dage man skulle holde udsalg. Mads Nørgaard som i mange år i øvrigt var kendt for sine gigantiske udsalg, hvor de lejer Nørrebrohallen i flere dage.

I hele november måned har Mads Nørgaards produkter været på “Black Friday” ved flere af deres forhandlere.
F.eks. denne jakke. Den bliver solgt knap 800 kr. billigere på Boozt end hos Mads Nørgaard selv. Holder Mads Nørgaard dermed skjult Black Friday?

Sådan har Mads Nørgaards webshop set ud de seneste par år. Lukket og slukket! I år bliver det anderledes.

Mads Nørgaard black friday

"..Vi holder åbent åbent i år."

Som altid bliver vi mødt imødekommende hos de dygtige folk fra Mads Nørgaard, da vi traditionen tro spørger ind til deres planer. Forventningerne var, at de fortsat ville holde webshoppen lukket på fredag. Men de havde gemt en “overraskelse til os.” 🙂 Dog var svarene korte og nogenlunde præcise traditionen tro. God fornøjelse. 

Mads Nørgaard, lukker I jeres webshop ned igen i år til Black Friday? 

“Nej, i år har vi valgt at holde vores webshop åben, og selvfølgelig uden nedsættelser. Vi lancerer i stedet et nyt initiativ, som vi glæder os til at rulle ud på fredag. Stay tuned.”

Har I opfordret jeres forhandlere til ikke at sælge jeres tøj til til nedsat pris under Black Friday?

“Vi er i løbende dialog med vores forhandlere og respekterer, at deres forretning skal køre, især i disse sære tider. De ved dog godt, at vi ikke er tilhængere af udsalgs-hypen knyttet til Black Friday.”

Har du et ca. overblik over, hvor meget Mads Nørgaard tøj, der bliver solgt under Black Friday/week. Er det over eller under en million danske kroner? 

“Nej, den opgørelse har vi ikke.”

Markedspladser som f.eks. Boozt har i år holdt Black Month! Altså voldsomme rabatter på brands gennem hele november, blandt andet Mads Nørgaard.
Er det tiltag, som fremadrettet kan få jer til at droppe Boozt som samarbejdspartner? 

“Det ved vi ikke. Vi er ikke tilhængere af retorikken knyttet til Black Friday og heller ikke, at kampagnen vokser sig større; fra ”Friday” til ”Week” og nu til ”Month”. Hvordan det på sigt påvirker vores samarbejde med Boozt, er en dialog vi har med den pågældende samarbejdspartner.”

Mads Nørgaard

Fakta:

Siden coronakrisen har det været en kamp for mange butikker at få varer hjem til hylderne. Mange varer er kommet for sent på grund af flaskehalse i forsyningskæderne.

Men det er ikke længere et problem med halvtomme hylder. Tværtimod. Mange har nemlig ifølge Dorte Wimmer, der er ekspert i forbrugeradfærd og direktør hos Retail Institute, bestilt ekstra varer hjem for ikke at løbe tør, og derfor bugner hylderne.

Men købekraften er ikke fulgt med, og derfor vurderer knap halvdelen af virksomhederne i detailhandlen nu, at deres varelagre er for store, viser tal fra Danmarks Statistik.

Kilde: Berlingske


Tilmeld gratis

Continued….

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.