I Danmark har vi hverken olie i jorden eller nok fisk i havet, så vi skal fremadrettet leve af vores gode ideer, dygtige iværksættere og smart teknologi. En af de mest interessante på markedet pt. er Lunar Way. Lunar Way er en dansk fintech-virksomhed etableret i Aarhus 2015. De fortæller at de er et smart alternativ til bankerne, men der stopper beskedenheden også. Ambitionerne er enorme og en masse dygtige medarbejdere er blevet rekruteret. En af dem er Marketingchef Signe Julie Valeur, som er en af landets dygtigste på feltet. Hun er tidligere CCO i Virgin Mobilie, CEO i CBB og en lang fortid i TDCs marketingafdeling.

Vi tog en snak med hende.

Kort fortalt Signe, Hvad er Lunar Way?
Lunar Way er en gratis banking-app, konto og visakort. Grundideen bag Lunar Way er radikalt at ændre og innovere den måde, hvorpå banksektoren kører på i dag.

Vi tror ikke på, at den traditionelle opfattelse af banking er tidssvarende, og vi er i stedet fri for det etablerede systems vanetænkning. Vi fokuserer derfor på digital nytænkning, transparente prisstrukturer og tager udgangspunkt i den forudsætning, at de fleste brugere kan klare det meste banking selv. Vi vil gøre håndtering af penge til noget fedt og legende let. 

Vi vil gerne bruge ny teknologi og design til at åbne for en helt ny og enkel brugeroplevelse, som flere kan spejle sig i.

Fysiske filialer og traditionelle bankrådgivere er derfor skåret fra, og vi har i stedet investeret i dygtige techfolk, som fokuserer på at skabe innovative produkter, og en sublim digital brugeroplevelse. Det er brugerne, der skal bruge vores produkter, og det er deres behov, adfærd og livsstil, der afgør vores design, produkter, features med mere. 

Jeres design / interface er enormt overskueligt og let at navigere i. Men hvad er den primære grund, at så mange har valgt at bruge jer tror du?
Lunar Way fokuserer på digital nytænkning, transparent prisstruktur og kommunikation. Vi tror på, at de fleste brugere kan klare det meste banking selv, så længe de har de rigtige værktøjer til at gøre det. Det tror jeg, er et princip,  mange kan forstå. I vores optik, er økonomi gjort unødvendigt besværligt. Vi vil gøre håndtering af penge til noget fedt og legende let, og det tror jeg især, at den yngre generation køber ind i. Det er noget, som flere kan spejle sig i.

Hvad er din egen favorit feature I appen?
Jeg er især glad for Pay My Bill. Når jeg får en regning, så slipper jeg for at skulle taste alle de mange tal ind. Jeg tager bare et billede af den, og så sørger Lunar Way for, at den bliver betalt. Det sparer mig for en masse tid.

Jeg er også vild med Goal-funktionen. Jeg har sat den til at spare 100 kr. op hver dag, hvilket betyder jeg hver måned har sparet ca. 3.000 kr. op. Og Indtil videre har jeg sparet 9.000 kr. op til min næste ferie.

Navn: Signe Julie Valeur
Job: CMO, Lunar Way

I har også en business del! Hvilke virksomheder er det typisk, som gør brug af jeres service?
Det er typisk små erhvervsdrivende som iværksættere, freelancers og selvstændige konsulenter. Vi blev dagligt kontaktet af erhvervsdrivende, der ville vide, om vi kunne tilbyde en erhvervskonto. Det er nemlig unødvendigt besværligt at blive erhvervskunde i en bank. Hos os kan man oprette en konto på få minutter på mobilen, og der ingen krav fra os om, at man skal levere budget, forretningsplaner, være helkunde eller ikke må stå i RKI. Det danske arbejdsmarked er i forandring, og vi arbejder på helt nye måder i dag end for blot fem år siden. Det stiller nye krav til erhvervsdrivende, og det samme til os, der tilbyder dem produkter.

I har en integration med blandt andet Dinero? Har i flere samarbejder på vej?
Vores næste integration bliver med E-economic, som er et nemt og fleksibelt regnskabsprogram med alle de funktioner, du skal bruge, for at holde styr på din forretning. Udover almindelig bogføring og fakturering, får du også adgang til en lang række funktioner og udvidelser – så du altid har et overblik over din økonomi.

I har lanceret #Selfmade-konkurrencen. Hvad går den ud på
#Selfmade er en konkurrence, der har til formål, at hjælpe en iværksætter i gang med sit forretningseventyr. For at være med i konkurrencen, skal man uploade en video med sin forretningsidé. Det kan både være en idé, som endnu ikke er udlevet, eller en, som man er i fuld gang med at eksekvere på. En ekstern jury vurderer ideerne som sendes ind, og udpeger den endelige vinder af #Selfmade-konkurrencen, som får den ultimative iværksætterpakke i gevinst. Konkurrencen er åben for tilmeldinger frem til d. 30/12.