I nat sad jeg og forberedte mig på rejsen i dag. Jeg gennemgik gamle mails, så billeder og faldt over et blog post fra 2010, hvor fotografen, der skød vores første lookbook-billeder, havde skrevet om dagen – hvilken rejse….

Da Virgil og jeg i oktober 2009 mødtes første gang for at snakke omkring mulighederne for at lave noget sammen, faldt snakken hurtigt på udlandet og drømmen om at skabe noget, der var større end os selv og større end Danmark. Målsætningen fra starten var klar. Vi skulle bygge en god og skalérbar case i Danmark og herfra etablere den i udlandet.

Henholdsvis 19 og 21 år, ingen viden om branchen både hvad angår produktion såvel som salg, intet netværk, men en ambition om at komme ud i verden. Den ambition har gjort, at vi fra starten har grebet ud efter alt og alle der kunne hjælpe os, og vi skylder mange en tak for at være der, hvor vi står i dag.

Når jeg reflekterer over Les Deux, er det ikke en case, der er gået fra 0-100 på to år, men en forretning der har udviklet sig i takt med min egen personlige udvikling. Start tyverne, der handler om at finde ud af, hvem man er, og hvor man er på vej hen. At lære gennem folk man møder, udfordre sig selv og så tage de chancer, som kommer. Les Deux er en solid case, der fra dag 1 har kørt med overskud og har vækstet i omsætning, ansatte, kontorer, lande og ikke mindst kollektioner. Men Les Deux er også et iværksætterprojekt, som til tider har haft svært ved at holde fokus, og som har investeret i mange nye projekter i stedet for at holde fokus på kerneforretningen, som er casual sportswear med et urban twist til mænd. Det har kostet tid og penge, men i sidste ende står vi nu endnu stærkere, og ved hvor vigtigt fokus er!

Tidligere i år gav Magasin og ikke mindst Jakob Kruuse os muligheden for at rulle vores nye butikskoncept ud, som Aarstiderne Arkitekter netop havde lavet. 25-35 kvm.  i alle butikker i Danmarks vel nok bedste varehuse – en stor sejr, hvor vi havde bevist, at vi var mere end bare et T-shirt brand, og året hvor vi vandt årets vækstkomet i Magasin. Det fik resten af Skandinaviens øjne op for Les Deux, og konceptualiseringen af brandet gav pote i 14 kontrakter med varehuse og butikker, der ville åbne Les Deux shop-in-shops forskellige steder i Europa.

Under modemessen i Italien i januar mødtes vi med indkøberne fra Harvey Nichols, som var meget interesseret i at tage os ind og dedikere 15-20 kvm til os. Ét delmål af de store, som blev nået i går, da vi slog dørene op kl. 10 efter en vanvittig nat, hvor vi blev udfordret på leveringer, opsætning og sammensætningen af vores nye koncept. Kl. 04, kunne vi give hinanden hånden, sove tre timer inden vi mødtes i Harvey Nichols igen for at forsætte og med nød og næppe åbne kl. 10.

På overfladen ser alt nemt ud, men lige under overfladen, hviler der et kæmpe pres, som vi lægger på os selv for at skubbe brandet til at performe max. Forventningerne bliver større, men jeg er sindssygt stolt over, hvad vi har nået indtil nu på baggrund af en simpel hvid T-shirt og en masse ambitiøse mennesker.

Vi er kun lige startet og med tilgangen af nye kompetente mennesker, har jeg en klar forventning om at løfte brandet mange niveauer endnu.

En lille hilsen ud til alle dem, der sagde, at man ikke kunne skabe et brand på baggrund af en hvid T-shirt og et par millitærpatches.

/Andreas von der Heide
Founder, Les Deux

NB:
Virgil er i dag PR ansvarlig hos brandet NN07, vores veje skiltes i 2012, hvor Kristoffer Haapanen købte sig ind i Les Deux som partner. Kristoffer havde hjulpet os siden starten, og er alt det, jeg ikke er. Han er manden, man ikke lige ser, men han har en enorm betydning for Les Deux. Derudover er der efterhånden 15 medarbejdere, som knokler 24/7 og har en kæmpe andel i der, hvor brandet bevæger sig hen.

Les Deux er i dag repræsenteret i 20 lande med over 450 forhandlere.