🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
🇫🇷 Vous pouvez lire la version française de cet article ici.


Det danske brand Les Deux har slået dørene op til deres første butik i Paris. En milepæl, der markerer næste skridt i brandets internationale rejse.

Butikken ligger i hjertet af den franske hovedstad, midt i modens epicenter og samler alt det, Les Deux har bygget på gennem 15 år: kontraster, håndværk og personlighed.

Fra København til Paris. Fra lokale butikker til internationale shop-in-shops og nu en fysisk base i en af verdens mest toneangivende byer.

Vi har talt med Andreas von der Heide, co-founder af Les Deux, om betydningen af åbningen, de første reaktioner og den rejse, der har ført dem hertil. Til sidst deler Mathias Jensen, kreativ direktør gennem alle årene, sine tanker om butikkens design og sjæl.


"For mig er det endnu et step i den rejse, vi har været på de sidste 15 år"

Andreas von der Heide

Andreas von der Heide (Th.) Co-founder Les Deux.


Andreas, Hvorfor blev Paris valgt som det “næste fysiske skridt” for Les Deux?

“Først og fremmest fordi det franske marked er blevet et rigtig stort marked for os, hvor vi har taget rejsen fra at være et ukendt brand til at være et af de mest relevante herrebrands. Fra de første butikker, der solgte vores varer, til den første pop-up, til vores shop-in-shop åbninger med alle de store butikker som Galeries Lafayette etc., til åbningen af vores egne kontorer med vores eget team – til i dag, hvor vi endelig kan slå dørene op.

Derudover er Paris den mest relevante internationale modeby, hvor vores tilstedeværelse skaber international omtale. Vi har blandt andre Forbes, der flyver fra New York til Paris for at skrive om det.”

"Det er et fysisk bevis på rigtig mange dedikerede menneskers arbejde gennem rigtig mange år"

Les Deux
Les Deux Paris Store

Hvad betyder det for jer som dansk brand at åbne butik i modens hovedstad?

“Vi er utrolig stolte af at være danske og repræsentere dansk herremode, når vi er ude i verden, og vise, at vi kan konkurrere på et højt internationalt niveau. Den her butik er mere end bare en butik. Det er et fysisk bevis på, at alt vores hårde arbejde gennem de sidste år er lykkedes.

Det er et fysisk bevis på rigtig mange dedikerede menneskers arbejde gennem rigtig mange år og ikke bare internt, men også alle de butikker, der troede på os hjemme i Skandinavien, og som har bygget fundamentet for, at vi som selskab kan træde stort ind på den internationale scene.

… Og så betyder det rigtig meget for hele vores organisation på tværs af alle lande. Jeg kan mærke, hvor stolte vores teams er de her dage.”

I åbnede i torsdags. Hvordan har de første lokale reaktioner været?

“Vi bød ind til en soft opening i fredags for at teste vores team, der har trænet og været i vores forskellige shop-in-shops i Paris, og de første dage har været enormt positive. Man kan godt mærke, at byen har et helt andet retail-niveau.”

"Dontt har været med på rejsen hele vejen. Så det er jo bare at gå tilbage i arkiverne og læse historie for historie.”

I har jo et fransk navn, men er udsprunget af København. Hvad har de frreaktioner været på det?

“De ser os som et fransk brand. De elsker historien, de franske rødder og stilen.”

Hvad har været din personlige største oplevelse ved at åbne i Paris?

“For mig er det endnu et step i den rejse, vi har været på de sidste 15 år. Den understøtter alt det, der sker nu – både i Frankrig som land, men også som internationalt brand. Vi er gået fra at være det største brand i Skandinavien til at være et af de stærkeste herrebrands ud af Skandinavien de seneste mange år.

For mig er der ikke isoleret én ting, men utallige. Det vildeste for mig er vores evne som team til at blive ved med at bygge på. Dontt har været med på rejsen hele vejen. Så det er jo bare at gå tilbage i arkiverne og læse historie for historie.”

Kommer der flere butikker i andre hovedstæder?

“Det lover jeg dig for! Vi er ikke færdige endnu.”


"Vi har skabt en butik, hvor du føler dig hjemme og som viser vores historie"

Les Deux Paris

Der er tanker bag alt i den nye butik i Paris. Les Deux’ historie og DNA mødes. Vi bad Mathias Jensen, som er kreativ direktør, om at sætte os ind i tankerne bag. For hvordan spiller man kontraster, nostalgi og moderne design sammen og skaber et levende rum, der fortæller brandets historie?

Mathias Jensen, kreativ direktør hos Les Deux fortæller:

“Designet af butikken tager udgangspunkt i en af de vigtigste søjler i vores brand: kontrast. Vi er bygget på spændingen mellem det klassiske og det moderne – og på den magi, der opstår, når de to mødes.

I butikken arbejder vi med materialer som mørk valnød og krom, der tilsammen skaber både varme og kølighed, nostalgi og nutid. Kontrasten er ikke kun et æstetisk greb, men en del af vores DNA. Den afspejler sig i alt fra vores kollektioner og styling til vores kampagner og de rum, hvor man møder os, fra kontoret i hjertet af København til vores butikker i Danmark, udlandet og nu også Paris.

Selve æstetikken i butikken er enkel, men ladet med betydning. Med få, men nøje udvalgte elementer, som sportspokaler, specialdesignede basketballs og billeder fra vores 15 år som brand med både op- og nedture, har vi skabt et rum, hvor man mærker vores historie og samtidig føler sig hjemme. Det var målet fra begyndelsen.

De fleste designelementer stammer fra loppemarkeder og er blandet med egne produkter og minder. Den blanding gør butikken tidløs og levende – et sted, man får lyst til at udforske. Her kan man opdage alt fra vintagepokaler til basketballs designet i forbindelse med vores projekt på banen i København.

Kontrast er kernen i alt, vi gør. Det er dér, vi finder vores identitet og dér, vi skaber noget nyt.”


Indtryk fra åbningen

Les Deux
Les Deux Paris
Les Deux Paris
Les Deux Paris Store car

WEEKLY BRIEF

Hold dig opdateret på de mest spændende historier, tips og interviews.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få det hele direkte i inboxen.

Allerede 55.500+ på listen. Vi sender ud 1 gang om ugen!

Privacy Preference Center