Da 46-årige Susanne Mørch Koch sagde ja til jobbet som Tivoli-direktør, var »corona en by i Kina«. Siden er coronavirussen blevet Tivolis måske største fjende nogensinde, og den nytiltrådte direktør har nu én mission: At redde Tivoli.
I samarbejde med Berlingske bringer vi dette interview med Susanne Mørch Koch. Artikel er skrevet af Signe Terp. Forside og citatboksbilledet er taget af Søren Bidstrup og billedet under her er taget af Anders Hviid.
Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.
Det kunne til forveksling ligne en almindelig sommerdag i Tivoli.
Den ikoniske allé skærer sig vej fra hovedindgangen og gennem hjertet af forlystelsesparken, som den plejer, mens et mindre orkester spiller klassisk musik i det tilstødende pantomimeteater.
Musikken kunne let lede tankerne hen på en bryllupsceremoni, og for havens nytiltrådte direktør, Susanne Mørch Koch, markerer august da også begyndelsen på et tæt parløb med en af Københavns mest populære turistattraktioner.
Men hvor bryllupper under normale omstændigheder er forbundet med fest og farver, har den seneste tid været blandt de hårdeste i hele Tivolis levetid, der vel at mærke tæller to verdenskrige og en verdensomspændende finanskrise.
Kort før Susanne Mørch Koch formelt begyndte i sit nye job, var forlystelsesparken gennem en massiv og dyb fyringsrunde som følge af coronakrisen.
Og fra at have skitserne for en ny strategi for Tivoli klar, har Susanne Mørch Koch bogstaveligt talt lagt planerne i skuffen. I stedet skal hun forsøge at tackle konsekvenserne af corona, der har sendt Tivoli ud i en dyb nedgang.
»Der ligger en kæmpe opgave med at få tilpasset vores nuværende situation til det covid-problem, der er. Og det gør vi ved nærmest at tage det dag for dag – nærmest som restriktionerne ændrer sig, som smittetrykket ændrer sig. Selvfølgelig har vi tænkt i en række økonomiske fremtidsscenarier, men grundlæggende er der ikke meget andet at gøre lige nu,« siger hun.
"Jeg har haft en flyvende start, der har ikke været tid til noget »hey, vent lige lidt, jeg skal lige onboardet"
Susanne Mørch Koch
Tivolis nedgang
Da Susanne Mørch Koch i marts sagde ja til jobbet, var »corona en by i Kina«, som den 46-årige direktør formulerer det.
Tivoli var nærmest blevet synonymt med succes – den københavnske have tordnede fremad og havde et overskud efter skat på 167 mio. kroner i 2019. I 2018 var parken efter eget udsagn Danmarks største attraktion, og den internationale TV-station CNN smed Tivoli på den prominente liste »Travel’s 20 best places to visit in 2020«.
Bare seks dage efter, at Susanne Mørch Koch var blevet præsenteret som ny topchef, der i august skulle tage over efter den tunge erhvervsmand og mangeårige topchef Lars Liebst, lukkede statsminister Mette Frederiksen (S) Danmark ned.
Med ét var Tivoli lukket. Og fundamentet for Tivolis omsætning – gæsterne – var væk.
Da haven endelig kunne slå dørene op i begyndelsen af juni, vendte de danske gæster trofast tilbage. Men de udenlandske gæster, der normalt udgør en tredjedel af alle Tivolis besøgende, var fortsat væk.
Til trods for, at regeringens regler for udenlandske turister løbende er blevet blødt op, er fraværet af de udenlandske gæster stadig en massiv udfordring for Tivoli, påpeger Susanne Mørch Koch.
Hun og administrationen regner med, at forlystelsesparken året ud vil få halvt så mange gæster, som den plejer.
I medgang og modgang.
Størrelsen på Tivolis krise blev tydelig, da Susanne Mørch Koch knap to uger inde i direktørstillingen godkendte Tivolis regnskab for første halvår af 2020.
Det indeholdt blodrøde tal og en udsigt til et underskud mellem 150-200 mio. kroner i 2020.
Tivoli har den seneste tid langsomt kunnet åbne – først for haven, så for koncerter med i alt 100 mennesker – og senest for koncerter med op mod 500 gæster.
Det har alt sammen været plastre på Tivolis coronakrise, men forlystelsensparken bløder stadig.
De dystre udsigter slår dog ikke Susanne Mørch Koch ud. Hun kalder sin nye stilling for »drømmejobbet« og fastholder, at Tivolis nedgang ikke har rykket en eneste tomme ved den beslutning, hun traf i marts om at forlade topposten i Danske Spil til fordel for Tivoli.
»Jeg har sagt ja til Tivoli i medgang og modgang,« siger hun og kalder det »lidt noget ævl«, hvis folk tror andet.
»Det er en helt fantastisk mulighed at komme til Tivoli. Det er et privilegium, som man kan være enormt stolt af. Det tiltaler mig meget at sidde i en virksomhed nu, som betyder så meget for danskerne. Børn kommer i Tivoli, voksne kommer i Tivoli, ældre kommer i Tivoli,« siger Susanne Mørch Koch.
Ikke en sovepude
Med tiden vil Tivolis coronasår hele. Susanne Mørch Koch er overbevist om, at Tivoli overlever covid-19.
»Tivoli har overlevet to verdenskrige og adskillige finanskriser. Vi skal nok komme igennem covid-19, men det gør vi selvfølgelig ikke på en sovepude,« siger hun.
Måske er der ting, Tivoli skal gøre anderledes. Måske er der ikke, fortæller Tivoli-direktøren, og tager en slurk af Gemyses mørklilla rødbedejuice. Vinder sig lidt tid. Da hun sætter glasset, går det op for hende.
»I virkeligheden er det lidt som historien om humlebien: Tivoli flyver, netop fordi den ikke har stive vinger. Tivoli flyver, fordi den har evnet gennem tiden at tilpasse sig og finde på nye måder at blive ved med at være det gode, gamle Tivoli,« siger hun.
»Og det skylder vi danskerne, for Tivoli er noget, som danskerne er fælles om – på tværs af generationer,« tilføjer hun med en seriøs mine.
Vi rejser os fra Gemyse og går tilbage mod alleen, hvor orkesteret stadig spiller på sidelinjen. Tidligere var alleen Susannes yndlingssted i Tivoli.
»Det er i alleen, når man kommer, at den der forventning bliver forløst. Dér åbner Tivoli sig.«
På det seneste har Susanne dog fået et nyt yndlingssted oppe på et af tagene, hvor Tivolis lyde stiger op, og man kan se ud over forlystelsesparken. Det er en af havekontrollørerne, der har vist hende stedet. Og hun kan nok ikke finde derop igen.
For enden af alleen skilles vi. Susanne Mørch Koch har en mission, hun skal nå. Og den mission er vigtigere end nogensinde før.
»I de her tider, hvor vi skal holde afstand og ikke være så meget sammen, har vi som nation brug for ting, vi er fælles om. Og jeg synes, vi er fælles om Tivoli,« siger Tivoli-direktøren og tilføjer:
»Så der mere brug for Tivoli end nogensinde før.«
Men der mangler noget afgørende i haven – gæster.