En god creator-historie har altid været en stor del af DNAen for dontt.dk ! Vi har siden 2012 som det første medie sat fokus ( og ramt rigtigt ) på store iværksættere. F.eks. skrev lakridskongen Johan Bülow, den kun 2. “dontt” indlæg i historien. I dag skal I møde JOOLL.

Bag virksomheden  står Anders Torp og Anders Westergård.

JOOLL vil gøre det muligt for danske virksomheder, at tilbyde deres medarbejdere fri cykel på lige fod med de virksomheder, der tilbyder fri bil. 

Vi giver ordet til Anders & Anders i dagens dontt!

Medarbejdere skal have mulighed for at vælge fri cykel

Iværksætterduoen, Anders Westergård og Anders Torp, vil gøre det muligt for danske virksomheder at tilbyde fri cykel til deres medarbejdere på en ordning, der svarer til ordningen for fri bil – men til en bredere målgruppe.

Fri cykel skal fremover være en naturlig del af den lønpakke, som almindelige, danske lønmodtagere skal kunne forhandle sig frem til.

Det mener iværksætterduoen, Anders Westergård og Anders Torp, som har stiftet virksomheden JOOLL (udtales som joule), der er den første af sin art i Danmark.

Gennem JOOLL kan virksomheder lease cykler – hovedsageligt eksklusive flotte el-cykler – med det formål at lade dem indgå i de lønpakker, som virksomhederne tilbyder deres medarbejdere. Virksomhederne betaler leasingen af cyklen, mens medarbejderne bliver beskattet af værdien – præcis som det er tilfældet med fri bil i dag.

Ifølge Anders Torp skal det gøre de eksklusive JOOLL-cykler tilgængelige for et bredere publikum, uden det slider på likviditeten hos hverken virksomhed eller medarbejder. 

– Det kan være ganske bekosteligt for en børnefamilie at investere i en eksempelvis ladcykel med elmotor eller en flot og bekvemmelig normal elektrisk cykel. Nu giver vi mulighed for, at virksomheden kan lease en JOOLL for en relativt beskeden månedlig ydelse og tilbyde den som et personalegode, som medarbejderen bliver beskattet af – et meget beskedent beløb, siger Anders Torp.

Modellen betyder, at en JOOLL til en værdi af 35.000 kr. kan leases af virksomheden inkl. forsikring og service af for omkring 1.000 kr. om måneden, hvilket medarbejderen så skal svare skat af. 

Vi tror på, at der er et kæmpe potentiale for virksomheder, der ønsker at sende et signal til nuværende og kommende medarbejdere om, at de rent faktisk tager et samfundsmæssigt ansvar både i forhold til sundhed, men også i forhold til klima.

Anders Westergård, Co-founder JOOLL

Manglede ikke en bil

Idéen til JOOLL opstod, da den anden del af iværksætterduoen, Anders Westergård, vendte hjem til Danmark med familien efter et længere udenlandsophold. Her blev han tilbudt et job i København, hvor en del af lønpakken var en fri bil. Men Anders Westergård havde ikke brug for en bil – han havde meget mere brug for en god el-lcykel, allerhelst el-ladcykel, til at klare familiens, daglige logistiske udfordringer i den københavnske myldretidstrafik. 

Til hans store overraskelse var der ikke nogen dansk virksomhed, der kunne tilbyde sådan en løsning for ham og hans arbejdsgiver.

– Jeg rådførte mig hos Anders (Torp, red.), der har selv har en fortid som arbejdsgiver, og idéen til virksomheden tog form. Vi tror på, at der er et kæmpe potentiale for virksomheder, der ønsker at sende et signal til nuværende og kommende medarbejdere om, at de rent faktisk tager et samfundsmæssigt ansvar – både i forhold til medarbejdernes sundhed, men også i forhold til klima- og miljø, siger Anders Westergård.

Personalegode skal gælde flere

JOOLL-stifterne har ingen intention om, at Jooll skal konkurrere med ordningerne for fri bil, men de tror på, at JOOLL kan blive et supplement, som kan blive tilgængelig for en markant bredere målgruppe.

– JOOLL er naturligvis et markant billigere personalegode end fri bil – både for virksomhed og medarbejder. Derfor har vi også en forventning om, at langt flere personalegrupper vil få mulighed for at vælge fri cykel som en del af deres lønpakke i fremtiden. Få en JOOLL af din chef, siger Anders Torp.

Vi gør eksklusive cykler tilgængelige for et bredere publikum, uden det slider på likviditeten hos hverken virksomhed eller medarbejder

Anders Torp, Co-founder JOOLL

El-cykel tanken skal gentænkes

I Danmark er vi et cykelland, men i forhold til de lande vi sammenligner os selv med på dette punkt, så er vi bagud i forhold til el-cykler. I Danmark er salget af el-cykler vokset fra 4% til 12% de sidste 4 år, mens i Holland er næsten 50% af alle nye cykler med el.

– I Danmark er el-cykler desværre blevet brandet som noget til enten ældre der ikke kunne cykle selv og med et meget smagløst design. Vi har rejst europa tyndt for at finde producenter der både har design, sikkerhed og kvalitet med sig, således at have en JOOLL bliver en fornøjelse både for øjnene, men også for brugen af den. Og ja du skal træde rundt for den virker, men du kan komme frem mere bekvemmeligt hvis du ønsker det og uden sved på panden, mens du har ingen problemer med at finde parkeringsplads eller udgift her til, siger Anders Torp