"At holde fokus og turde at sige nej er ekstremt vigtigt"
Samtale med Jonas Byskov, Co-founder, Bedre Nætter.
I 2013 var det totalt utænkeligt, at man kunne købe senge på nettet. Det “hul i markedet” ville 4 unge drenge fra byen Ans gerne udfordre. I dag har de en omsætning på et større trecifret millionbeløb, 100 ansatte og Danmarks mest besøgte søvnunivers af produkter og indhold. I en ny serie kommer vi tættere på Bedre Nætters kultur, forretning og starter en diskussion om “Hvad er god søvn?”
I den forbindelse besøgte vi Bedre Nætter på deres kontor i Aarhus. Vi starter nemlig serien med Jonas Byskov, som er ugens creator på dontt.dk
Jonas Byskov
Jonas, Har det altid stået i “stjernerne” at du skulle være iværksætter?
“Det er et godt spørgsmål. Måske. Men jeg har nok ikke været klar over det. Da jeg gik på handelsskolen begyndte jeg at have nogle aktiviteter ved siden af skolen. Jeg startede med at sælge telefon covers, så var det t-shirts og i en periode solgte jeg tekstforfatning til andre virksomheder. Men også når jeg kigger på gamle “mapper” på computeren, kan jeg da godt se, at jeg har lavet en masse forskellige businesscase på mine ideer. Så jeg har nok altid haft en entreprenant sjæl, men min klare overbevisning var at jeg skulle på CBS og gå den mere klassiske vej.”
For 12 år siden var det utænkeligt, at lave en forretning, der skulle sælge senge online. Hvordan kom i på den ide?
“Efter handelsskolen holder jeg et sabbatår. Altså året inden jeg planlægger at starte på CBS. Men sådan blev det aldrig. For det er her ideen til Bedre Nætter opstår. Ideen opstår ved at vi har arbejdet lidt med affiliate marketing, hvor vi blandt andet hjælper nogen med at sælge dyner. Det er der rigtig godt gang i og vi får smag for selv at være salgsleddet. Så vi begyndte at besøge en masse producenter rundt omkring i verden. Dengang havde vi ikke en speciel passion for søvn, men produktets kvalitet var allerede dengang enorm vigtig for os. Derfor kan ting også tage tid. Men så længe du har et godt produkt, så vil du som virksomhed kunne holde til meget. Så vi brugte lang tid på at undersøge de forskellige muligheder og endte med at finde en dygtig producent i Ungarn.”
Havde I nogle penge til at starte op for?
“Nej, vi gik i banken og fik penge til det første parti af dyner. Det var direkte ned i Jyske Bank i Ans. Det var dengang de stadig havde en filial og sådan noget kunne lade sig gøre. Men det var hænderne på kogepladerne fra start af.”
Men I får solgt dynerne og kommer på en eller anden måde i gang med at sælge senge?
“Ja, altså det var jo i et meget beskedent niveau dengang. Men solgt blev de og det går os udemærket. Men hurtigt begynder vi at kigge efter hvilke andre produkter, som vi gerne vil have på vores webshop. Lidt tilfældigt finder vi en fantastisk sengeproducent i Polen. Så det er starten på det Bedre Nætter vi kender i dag.”
"Vi er en sengespecialist og alt hvad vi udvikler skal have noget med soveværelset / søvn at gøre"
Ja – og jeres historie er jo yderst velbeskrevet. Men er der alligevel nogle “milestones” som har været afgørende for jer?
“Et af Bedre Nætters “defining moment” er uden tvivl, da vi vælger at droppe vores showroom i Ans og blive 100% e-commerce drevet. Det var en stor beslutning dengang. Sengebranchen var enormt gammeldags, og vi havde dengang forhandlere, som nægtede at sælge os noget, hvis vi ikke havde en butik/showroom. Det var simpelthen pga. pres fra andre butikker, der ikke ville have en online konkurrent.
På det tidspunkt var det en stor chance at tage og kunne have været dyrt. Men det var som om vi fik vores identitet. Nu kunne vi for alvor gå ud med historien om, at selvfølgelig kan du købe en seng online.
En anden ting som jeg vil fremhæve er evnen til at holde fokus. I en periode ville vi sælge alt muligt andet også. Vi var jo gode til at drive trafik, så vi kunne da sælge alt.
Derfor besøgte vi leverandører og begyndte at sælge spiseborde, stole, skænke og alt muligt andet. På den korte bane gav det også lidt ekstra omsætning.
Men vi fandt ud af at de nye kunder ikke så os som specialist på sengeområdet længere. Det ville have været en farlig vej for os. Det var jo hele ideen med Bedre Nætter. At være sindsygt dygtige til at have de rette senge til den rette pris. Det var en vigtig “learning” for os. Selvom der er så mange gode og spændende muligheder, så er det vigtigt at kunne sige nej og holde fokus.
Vi er en sengespecialist og alt hvad vi udvikler skal have noget med soveværelset / søvn at gøre. Det er her vi er gode og det er det område som vi ved noget om. Basta”
"Practise what you preach. Søvn og balance er vigtigt"
I siger selv at: “Vi prioriterer vores søvn, men vi sover ikke i timen” Hvordan efterlever I det?
“Practise what you preach. Søvn og balance er vigtigt. Det er en essentiel del af hvordan du performer og i øvrigt har det. Så det vil jo være dumt ikke at efterleve det og skabe de rammer/muligheder for os selv og vores ansatte. Vi er f.eks. meget fleksible med arbejdstimer. Vi har heller ikke noget imod at folk arbejder hjemmefra, men det er egentlig sjældent det sker. Folk tilvælger kontoret. Det er jeg super stolt over.
Men når det er sagt. Vi siger altså ikke til vores ansatte, at de skal sove 8 timer. Det er Bedre Nætters ideologi og stærke kultur som gerne skulle være resultatet af gode arbejdsforhold. Vi skal skabe rammerne. Men vi råder ingen til at være fanatiske omkring det. Man har jo også forskellige faser i sit liv. Jeg er selv lige blevet far, og ved hvordan søvn kan ændre sig.”
Bedre Nætter skal være et globalt brand
Hvad er jeres ambitioner? Har I en 3 års plan liggende i skuffen?
“Ja, det har vi. Vi står faktisk ved en skillevej, hvor vi skal tage en masse spændende beslutninger. Vi skal sige ja til de rigtige ting. Efter en masse gode år, så var 2022 og 2023 mere konsolideringsår.
Nu står vi med den rette organisation, dygtige folk som tager ansvar og et fundament, der gør vi igen kan fokusere på vækst. Så nu handler det om den rette timing og så drømmer jeg om, at Bedre Nætter en dag er et globalt brand.”
"Vi vil være de bedste i hele processen. Fra overvejelserne, rådgivning, webshop, levering og selvfølgelig produktet"
Og hvis vi zoomer lidt ind på dig selv. Hele dit voksenliv har været Bedre Nætter. Har du samme drive og motivation for at blive ved?
“Det er et sjovt og interessant spørgsmål. For jeg synes det ændrer sig meget undervejs. I starten skal der jo bare fart på. Vi ville bygge en stor forretning og tjene nogle penge. Nu er pengene måske mere sekundært. De er stadig nødvendige for at vi kan udvikle os. Men det er ikke længere det meningsfulde. Det er mere at skabe noget, bygge noget, ændre noget, udfordre status quo og selvfølgelig blive anerkendt for Bedre Nætters produkter. Det er det som det handler om. Kunden skal være tilfreds.
Derfor er alle udviklingsprojekter også med fokus på kunden. Vi vil være de bedste i hele processen. Det er ligefra overvejelserne, rådgivning, webshop, levering til selve det produkt, som kunden står med.
Vi skal altid være bedst og det er nok svaret på dit spørgsmål. Det er mit drive.”
Hvem er du selv inspireret af?
“Jeg har ikke et bestemt forbillede. Jeg føler ikke, jeg ser op til nogen. Men der er uden tvivl en række erhvervspersoner, som er inspirerende. Men det er mere nogle brudstykker, som jeg tager fra folk.
En person som Elon Musk er jo enorm visionær. Han løber med ideen og forsøger at eksekvere på et højt niveau.
Det samme gælder lidt for en person som Jeff Bezos. Han har lavet en sindssyg effektiv forretning. Han har skabt en kultur for Amazon, hvor der virkelig bliver produceret noget. Han lykkedes med at bygge et ledelsesniveau under ham, som kan tage beslutninger. Så selvom Amazon har over 1 million ansatte, så er hans ledelsesstil forankret i hele organisationen.
På det mere personlige plan lytter jeg til en podcast med Lex Fridman. Han interviewer forskellige mennesker på en enorm inspirerende måde. Hans grundfilosofi er, at han vil kunne have dialoger med alle mennesker uanset holdninger og ståsted. Så det giver mig en spændende indsigt i hvordan man kan møde folk.
Jeg bliver også inspireret af mine medarbejdere og hverdagen generelt. Så det er egentlig et ret bredt felt, at jeg indretter min inspiration fra.”
Vi glæder os til at følge Jonas Byskov og resten af Bedre Nætters videre færd. Følg med her på dontt.dk
Bliv opdateret på 5 min - hver uge!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.