I love when I meet people who want to create! I love the passion it sparks in people when they’re doing something they are passionate about! We want more of that. Thats why we have created Startup Guide.”

– Citat fra 2014 da vi lancerede Startup Guide Berlin

www.startupguide.world
Den 19. august 2014 var en stor dag. Det var den dag, vi udgav den første bog i Startup Guide-serien – Startup Guide Berlin. Ideen til denne guide kom af egne hårde erfaringer med at lave et startup som tilflytter i en ny by, og efter flere mislykkede forsøg tænkte jeg, at nu kunne det være nok! Jeg var lige flyttet til Berlin i slutning af 2012 og oplevede pludselig alle de udfordringer, der stod i kø for at knække mig. Jeg havde forinden prøvet kræfter med et startup i Danmark, så det var ikke fordi selve processen, som kom bag på mig. Det var i stedet alle de omkringliggende elementer, der sænkede processen ekstremt.

Uden at kende spillet, uden at kende de rigtige personer, uden at kende sproget, uden at forstå bureaukratiet, uden en tillidsfuld mentor, stod jeg som den nye pige i klassen og kendte kun en brøkdel af alle de ting, der skete i Berlin scenen og anede ikke, hvordan jeg skulle få overblik. Men jeg mødte pludselig mange nye, uerfarne iværksættere, der stod med de samme udfordringer og frustrationer.

The entrepreneurs “Lonely Planet”
Ideen til bogen, opstod da jeg gik rundt med min Lonely Planet. Den fortalte mig trofast om alle de gode kaffesteder, skæve barer og hemmelige spisesteder. Men den indeholdte ingen råd om: hvor jeg skulle gå hen for at møde business angels; til hvilke events man kunne finde sin co-founder; hvor det var bedst at sidde og arbejde; hvad man skulle forberede sig på, når man skulle starte virksomhed i lige præcist Berlin; hvor vigtigt det var at kende sine rettigheder som startup; og jeg kunne blive ved.

Mine mange frustrationer blev skrevet ned i en lille notesbog, som endte med at blive de første optegnelser til bogen. Derefter gik jeg ud og snakkede med de lokale. For hvem kender en by bedre end de lokale? De mange mennesker, der har været igennem samme tur som jeg. Nu kom der mange svar og gode råd til at tackle de mange frustrationer. Ideen var, at bogen skulle laves af iværksættere til iværksættere – dem, der kendte disse frustrationer bedst, var dem, der selv havde prøvet det på egen krop.

Make something that can make an impact!
Efter gennemarbejdet af en masse interviews med de personer, vi anskuede havde samme problemer som jeg havde i starten, udviklede konceptet sig, og pludselig stod produktet klarer end nogensinde før. Vi kunne faktisk skabe en kæmpe værdi for en masse mennesker!

For det drejede sig om 42 % af dem, der startede virksomhed i Berlin i 2012, var udenlandske statsborgere – altså næsten om halvdelen af alle startups i Berlin. Den værdi, jeg så, vi kunne skabe for de mange mennesker, gjorde det værd at arbejde dag og nat for projektet. Jeg var passioneret som aldrig før og næsten ligeglad, om der var nogen forretningsmodel i det.

What is value?
Værdien i produktet var derfor som sådan en direkte økonomisk, men i langt højere grad, hvad man kan kalde en personlig værdi. Lad mig sige det på en anden måde, vi vidste godt vi steppede ind i en disrupted industri, men jeg har dog altid vidst, jeg var passioneret omkring at se ting ske og ikke mindst se mennesker få ting til at ske. Den ild, der er i øjnene, når man brænder for noget ud over det sædvanlige, ser jeg nærmest kun, når folk er forelskede eller bygger et startup. Drivkraften og energien – begge tilstande er næsten til forveksling! Derfor ligger værdien i at give folk de rigtige rammer og guidelines til at kunne bruge denne drivkraft i processen og ikke bruge unødvendige kræfter på at få overview af byen. Værdien i bogen handler om menneskene, netværket, erfaringerne og fortællingerne, og for os, kunne det viden på bedste gives videre

På daværende tidspunkt var der ikke mange, der så den samme værdi i produktet som jeg, og der var også mange, der havde frarådet mig at lave en bog. Som folk sagde: “Der er ikke penge i bøger, og folk læser ikke bøger længere.” Jeg var ikke helt af samme overbevisning. Der er noget jordnært, robust og helt specielt over at stå med en bog, frem for at søge sig frem på nettet! Men jeg må indrømme, at modtagelsen alligevel kom bag på mig, da vi udgav den første Startup Guide Berlin-bog i et oplag på 250 bøger. Alle blev udsolgt i løbet af den første uge, og efterfølgende har solgt over 4000 fysiske bøger i 6 forskellige lande!

Focus on the core
Det projekt der startede som en hobby projekt udviklede sig. Vi tænkte aldrig over vi var igang med at lave et skalerbar virksomhed, og når jeg kigger tilbage, tror jeg det var det der gjorde vi fik succes! Fordi alt fokus var på at lave et produkt der kunne dække et stort behov lige der hvor det var, og derved hjælpe en nogle mennesker. Efter det, kom mulighederne, ideerne og potentialet mere eller mindre af sig selv!

For jo, vores vision og ambition er høje – vi skal lave Startup Guides i alle pulserende startup-byer over hele verden, men vigtigst af alt, er det at blive ved med at skabe mest mulig værdi for flest mulige mennesker. Det er stadigvæk det, som får mig op morgen, og det ønsker jeg, at det fortsat skal være. No matter what.

Kh
Sissel,
Grundlægger & Managing Director af Startup Guide World