Sportsmærket Hummel voksede sidste år med ti pct. Nu har det danske selskab foretaget de første opkøb nogensinde og købt to danske sportmærker, der producerer løbetøj.

Sådan lyder det fra Christian Stadil og Hummel, i et interview, som vi bringer i samarbejde med Berlingske. I interviewet afslører Hummel, at de har købt de to danske løbetøjsmærker, NewLine og Halo. 

Du kan læse artikel i den fulde længde her. 
(Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til alt indhold på berlingske.dk i en hel måned.)

DEN DANSKE HUMLEBI

Den danske »humlebi« har nemlig leveret den højeste omsætning nogensinde sidste år, hvor salget voksede med ti pct. Det oplyser Hummels adm. direktør Allan Vad Nielsen til Berlingske.

Han kan samtidig fortælle, at Hummel for første gang nogensinde har været på opkøbsjagt og som sagt har købt de to danske løbetøjsmærker, NewLine og Halo.

»Efter 97 år har vi i Hummel foretaget vores første opkøb og købt to danske brands. Løbetøj er et af de største forretningsområder inden for sportstøj, og det vokser hvert år. Hummel laver ikke løbetøj, så vi har lavet det her opkøb, så vi også kan tilbyde vores kunder løbetøj,« siger Hummel-direktøren.

Han ønsker ikke at oplyse, hvad Hummel har betalt for NewLine og Halo, som Hummel har købt af den fynske, familieejede tobaksvirksomhed Halberg, der bliver styret af fjerde generation.

Vores digitale salg er tredoblet i forhold til 2018. Det gjorde det også året før.

Allan Vad Hansen, Direktør i Hummel

Allan Vad Nielsen fortæller til Berlingske, at Hummels to nye sportsmærker tilsammen omsætter for et tocifret millionbeløb. Han forventer, at tøjmærkerne inden 2023 vil løfte Hummels omsætning med et trecifret millionbeløb, og at sportsmærkerne, der ikke har leveret overskud siden 2014, vil være profitable allerede fra dette regnskabsår.

»Vi har adgang til en masse sælgere i 36 markeder og alle sport- og onlinekanaler, så vi kan fortælle den danske historie om NewLine og Halo i lande som Kina og Indien. Vi forventer, at det vil gøre en kæmpe forskel, at vi har kræfterne og musklerne til at tage dem med videre ud i verden,« siger Allan Vad Nielsen.

De to nye mærker i Hummel-folden får deres egne designere, mens Hummel vil hente synergier ved at mærkerne bliver en del af selskabets logistikcenter, afdeling for nethandel og økonomiafdeling.

»Så nu er vi et brandhus med flere danske brands,« siger direktøren.

Foto: Thomas Lekfeldt

2 MILLIARDER INDEN 2023

Hummel har et langsigtet mål om at øge sin omsætning til to milliarder kroner inden 2023. I regnskabsåret 2018 faldt omsætningen med fire pct. og landede på 1,3 mia. kr. Den voksede sidste år med ti pct.

»Væksten kommer fra ti forskellige internationale markeder, som allesammen vokser. Samtidig er vores digitale salg tredoblet i forhold til 2018. Det gjorde det også året før, så det er efterhånden ved at ligne noget,« siger Allan Vad Nielsen om 2019-regnskabet, der først bliver godkendt af revisoren til maj.

Allan Vad Nielsen overtog i maj 2017 chefstolen i Hummel efter den dramatiske afskedigelse af Søren Schriver. Hans første fingeraftryk på Hummel var strategien »Fit for fight«, som han præsenterede i 2017 sammen med ejer og bestyrelsesformand Christian Stadil, og som bl.a. betød, at der blev afskediget 25 medarbejdere og omorganiseret i virksomheden.

Han har siden forsøgt at gøre Hummel mindre afhængig af enkeltstående lande og arbejdet på at sprede virksomheden geografisk.

Også driftsindtjeningen (EBIT), forventer Hummel-direktøren, vil se positiv ud for 2019.

»I 2015 havde vi et EBIT-resultat på 108 mio. kr., som er vores hidtidige rekord, og vi har en stærk formodning om, at vi kan slå det i 2019, men vi afventer endeligt luk af bøgerne på tværs af koncernselskaberne,« siger han.

Allan Vad Nielsen forventer, at 2019s indtjening vil være på niveau med 2015 efter en periode, hvor driftsresutatet har været svingende, mens toplinjen er vokset markant.

»Jeg begyndte i august 2017, hvor vi lavede vores nye strategiplan, som tager udgangspunkt i 2017-indtjeningen, som landede på 80 mio. kr. Derefter voksede den til 90 mio. kr., og nu i 2019 vokser vi til mere end 100 mio. kr. Den udvikling er vi meget tilfredse med,« siger han.