🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
”For H&M er København en vigtig by. Det er en by, der er kendt for deres visionære stil, med et stærkt fokus på bæredygtighed – hvilket gør København til det perfekte sted for vores Pre-Loved initiativ.”
Således lyder det fra Sofia Mahlen, Project Manager for New Development, H&M Group, i forbindelse med at H&M lancerer et eksklusivt secondhand-koncept i Danmark.
Fra den 15. maj kan kunderne i H&M’s flagskibsbutik på Amagertorv i København også shoppe nøje udvalgte secondhand-items, der er kurateret specifikt til det københavnske publikum.
Det sker i forbindelse med lanceringen af det cirkulære initiativ H&M Pre-Loved, som nu bliver en fast del af butikken.
Kort fortalt er H&M Pre-Loved et secondhand-koncept, hvor H&M’s designteam udvælger brugte items i samarbejde med partnere som Sellpy. Udvalget består af unikke fund og tidligere designsamarbejder med gæstedesignere, brands fra H&M Group samt populære high-fashion-mærker. Hver eneste secondhand-vare i København er håndplukket.
"Udvalget består af unikke fund og tidligere designsamarbejder med gæstedesignere, brands fra H&M Group samt populære high-fashion-mærker."

Karen O’Rourke fra H&M (t.v.)
Det er ikke tilfældigt, at netop København bliver udvalgt
Karen O’Rourke fra H&M Nordics fortæller videre:
”Vi er enormt glade for endelig at kunne lancere Pre-Loved i København. Som en del af vores flagskibsbutik er det et stærkt eksempel på, hvordan vores produkter og kundernes behov er med til at forme den nye butiksoplevelse. Med dette initiativ tilbyder vi en integreret shoppingoplevelse, der gør det nemmere at omfavne secondhand-mode – og samtidig udtrykke sin personlige stil. Det er ikke tilfældigt, at netop København bliver en af de første byer i Norden, hvor man kan finde dette særligt kuraterede secondhand-univers.”
Sofia Mahlen supplerer:
“For H&M er København en vigtig by – som en af Nordens ‘fashion capitals’. Det er en by, der er kendt for deres visionære stil, med et stærkt fokus på bæredygtighed – hvilket gør København til det perfekte sted for vores Pre-Loved initiativ. Vi er meget begejstrede for at bringe dette koncept til Københavns modebevidste community, hvor second-hand allerede er en naturlig del af manges garderober. Vi tror på, at vores nøje udvalgte sortiment af både klassikere og unikke items vil appellere til vores kunder, der ønsker at udtrykke deres unikke stil.”

Secondhand-forretningen vokser
Sofia Mahlen fortæller videre, at ”2024 var det første år, hvor H&M Group målte og rapporterede resale som en andel af omsætningen i deres Sustainability Report.”
Hun fortsætter:
”Andelen i 2024 var 0,6 %, og selvom det måske virker som et lille tal, er det allerede en fordobling i forhold til 2022. Vi ser derfor et kæmpe potentiale i resale og har som mål at øge denne andel i de kommende år.”
Marcus Hartmann, Regional Head of Sustainability hos H&M, supplerer:
”Secondhand er en af de hurtigst voksende forretningsområder i modebranchen og åbner op for mere bæredygtige, moderne og personlige kundeoplevelser. I H&M arbejder vi aktivt på at skalere initiativer, der giver vores kunder adgang til cirkulær mode – gennem videresalg, secondhand, re-design og reparation. Ved at forlænge tøjets levetid bidrager vi til at mindske vores miljøpåvirkning og leve op til vores mål om en mere ansvarlig og langtidsholdbar modebranche.”
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.