Pokalen har, ifølge københavnerne, været udlånt siden 2019. Men nu kommer den hjem. F.C. København har vundet deres 14. mesterskab på kun 29 år. 

Vejen til det 14. mesterskab har for fans (og sikkert også for ejerne) føltes historisk lang. Der har været mere end et bump på vejen. Men hvordan står klubben og forretningen F.C. København egentligt? Meget afhænger naturligvis af den samlede koncern bag (Parken Sport & Entertainment), et muligt frasalg og udviklingen i Lalandia. Men det er værd at huske på, at fodbolddelen har givet overskud langt størstedelen af de sidste 10 år.

Så selvom der har været enormt meget negativt, har det måske aldrig set bedre ud?
Men husk. Som Harald Nielsen sagde: “F.C. København skal samle København og placere byen på det europæiske fodboldkort.” Med et tilskuergennemsnit på 24.000 pr. kamp og et stort samlingspunkt for Danmarks hovedstad, er man “tilbage” der. Det europæiske kan vi vurdere i andet halvår af 2022.

Her er 5 gode grunde til, at F.C. København står et stærkt sted for fremtiden, som ikke har været en selvfølge tidligere (Punkterne er i vilkårlig rækkefølge).

Foto: Frederik Valentin


Transfer

Selvom klubben får skudt i skoen, at man køber sig til succes, har man faktisk solgt spillere for et langt højere beløb, end hvad der er brugt på nye. Med salg af Mohamed Daramy og Jonas Wind, har man solgt for ca. 250 millioner i denne sæson. 


Partnerskaber

Der er en øget tilfredshed blandt partnerskaber/sponsorer i klubben. I vores research er virksomhederne især tilfredse med den øgede fokusering, der er på aktivering og en struktureret planlægning. Der er mange, der nævner klubbens stærke medieafdeling, der producerer både store og små produktioner, som hitter på sociale medier. 


Øget efterspørgsel

Tallene taler for sig selv. Fankulturen blomstrer i og omkring FCK. Mest omtalt er de aktive omkring “Sektionen”, men f.eks. familieområdet oplever stor tilgang. Det nyder klubben godt af, og det er noget, man ikke kan tage for givet. Derfor må man også forvente, at de “giver igen” og får lavet en ordentligt “fanområde” udenfor parken, hvor niveauet ikke lever op til tilskuernes dedikation (og efterspørgsel….) 


Direktøren har givet ejerne ro

Han er langt fra den mest eksponerede FCK-direktør i historien, men Jacob Lauesen er nok den FCK-direktør, som har haft det største mandat fra bestyrelsen i mange år. De ved præcis, hvad de får, han har hænderne i driften og har ikke noget behov for selviscenesættelse. Han har tidligere performet på sine ansvarsområder, så han har en stor stjerne i bestyrelseslokalet.


Truppen

Truppens alder. F.C. København har aldrig vundet et mesterskab med så mange unge spillere. Flere af spillerne har stadig alderen til U-19 holdet, som i øvrigt også er blevet danske mestre i år. I takt med at de europæiske klubber køber yngre ind, er det ikke et uvæsenligt punkt ift. til at klubben kan tjene store summer på transfermarkedet.