🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
Samtale med Lasse Finderup, Co-founder Good Tape.
I en verden, hvor teknologi og AI konstant ændrer måden, vi arbejder på, har Good Tape gjort en ellers tidskrævende opgave som transskribering både hurtigere og mere sikker.
Det danske brand, der blev født ud af Zetland, har på kort tid opnået en imponerende global rækkevidde med over 2,5 millioner brugere i 175 lande. Good Tape er et stærkt eksempel på, hvordan innovation og brugervenlighed kan gå hånd i hånd.
Lasses rejse som iværksætter begyndte allerede i gymnasiet, hvor hans skabertrang tydeligt kom til udtryk. I dag står han bag en virksomhed, der ikke bare løser et problem for journalister, men også åbner nye muligheder for mange andre brancher.
Vi tog en snak med Lasse i denne uges udgave af “Ugens Creator.”
Min grundholdning til AI er, at alt rugbrødsarbejde – altså det, der ikke gør dig glad, men som kan automatiseres – bør vi omfavne

Lasse Finderup, Co-founder Good Tape.
Har det altid stået i stjernerne, at du skulle være iværksætter? Hvor kommer din “skrabertrang” og skaberlyst fra?
“Jeg tror, jeg har fundet ud af, at det altid har stået i stjernerne – uden at jeg har tænkt over det. Første gang, jeg blev bevidst om det, var til gymnasiefester, hvor jeg samlede krus for at score 5 kr. pr. stk., når de blev afleveret retur. Det siger noget om ens prioriteter.
For nogle år siden fandt jeg en gammel USB-stick hjemme hos min mor. På den lå en opgave fra 7. klasse, hvor vi skulle skrive om, hvordan vi så vores liv om 20 år. Der stod, at jeg ville arbejde i min egen virksomhed. Så det har åbenbart altid ligget i kortene.”
Men alligevel valgte du at rejse frem for at starte virksomhed lige efter gymnasiet?
“Jeg tog et sabbatår mellem gymnasiet og CBS, hvor jeg rejste en hel del. Det fortsatte også på første semester, hvor jeg stadig følte, at der var masser af tid. Det handlede primært om oplevelser, men undervejs samlede jeg også visitkort og begyndte at opbygge et netværk. Ikke med store bagtanker – det lå bare naturligt for mig.
Den tid blev dog startskuddet til mit første projekt, Rejseselskabet “U”. Det lå mit hjerte nært. Jeg byggede en hjemmeside, indgik aftaler og var i gang efter kun fire måneder. Det første år omsatte vi for et millionbeløb uden nævneværdige udgifter og sendte en masse unge mennesker ud i verden for at få oplevelser og selvværd.”
Efter at have drevet et rejseselskab gennem covid-årene, var jeg udkørt. Ikke udbrændt, men udkørt
Men du skiftede du kurs – hvordan kom du med “ombord” hos Good Tape?
“Efter at have drevet et rejseselskab gennem covid-årene, var jeg udkørt. Ikke udbrændt, men udkør. Jeg besluttede at lave noget mere fysisk og mindre mentalt krævende, men først tog jeg en måned til Mexico med Nima, min forlovede (red. Nima Tisdal). Rejsen gav mig inspiration og energi, men jeg vidste stadig ikke, hvad det næste projekt skulle være.
En dag talte jeg med en ven om min situation, og han foreslog, at jeg mødtes med Tav Klitgaard (red. medstifter af Zetland), som var i gang med et nyt projekt – det, vi i dag kender som Good Tape. Tav ledte efter en co-founder, der kunne påtage sig en bred rolle. Jeg må indrømme, at transskriberingssoftware ikke lød specielt spændende. Men da jeg mødte Tav og hørte om hans visioner, var jeg solgt.
At løse en så kedelig opgave som transskribering på en smart og inspirerende måde fangede mig. Vi klikkede hurtigt, og resten er historie.”
Og ja, den historie er I jo godt i gang med at bygge nu. Kan du ikke lige beskrive Good Tape, så vi alle er med?
“Vi er født ud af Zetland og opfundet af en af deres udviklere, som opdagede, at journalisterne brugte 10 timer om ugen på at transskribere. Han byggede vores prototype, og det er den idé, vi har arbejdet videre på siden 2022. Tidligere sagde man, at det tog fire timer at skrive en times lyd af. Det kan vi nu gøre på 30 sekunder. Vi har trænet vores software til at forstå mere end 100 sprog. Vi vinder stort på vores datasikkerhed: Filerne forlader aldrig EU og bliver øjeblikkeligt slettet efter transskriberingens afslutning, medmindre du gemmer dem i din egen private, sikre boks.”
Hver måned får vi cirka 150.000 nye brugere

AI’s udvikling sker uanset hvad
Selvom I stadig er en ung virksomhed, er I allerede nået langt. Hvor står I i dag?
“Vi er nu 20 måneder gamle og har 2,5 millioner brugere i 175 lande. Hver måned får vi cirka 150.000 nye brugere.
Vi startede med journalister som primær målgruppe, men har opdaget, at behovet findes på tværs af mange brancher. Forskere, konsulenter, jurister og sundhedspersonale er blandt vores brugere.
Vi er et team på otte personer, men jeg er i gang med at hyre to mere nu og ser frem til at udvide yderligere over de næste par år.”
Hvordan arbejder I selv med innovation og kreativitet i Good Tape i en verden, hvor trends og teknologi konstant udvikler sig?
“Det er ekstremt spændende og åbner enorme muligheder. Vi er heldige at ramme et ‘sweet spot.’
Min grundholdning til AI er, at alt rugbrødsarbejde – altså det, der ikke gør dig glad, men som kan automatiseres – bør vi omfavne. Der findes ikke et godt argument imod det. Når det kommer til potentielle faresignaler, fokuserer vi på en kultur af aktiv optimisme.
AI’s udvikling sker uanset hvad, så det handler om at navigere i det med nysgerrighed og ansvarlighed.”

Her og nu er vi et tool, men vores roadmap fører os mod at blive meget mere
Hvad er ambitionen for Good Tape i de kommende år?
“Vi er i en utrolig spændende proces lige nu, som jeg kan fortælle mere om til april. Vi har styr på vores produkt-roadmap. Lige nu er vi jo ‘WeTransfer’ for transskribering, men vi har meget mere i støbeskeen. Transskribering er jo ofte kun første skridt før ‘du skal noget mere,’ og vi har nogle spændende bud på, hvad det ‘mere’ kan være – faktisk noget, verden endnu ikke har set før.
Her og nu er vi et tool, men vores roadmap fører os mod at blive meget mere. Samtidig skal vi fastholde enkelheden, hvilket bliver en kerneopgave for os.
Derudover er det selvfølgelig vigtigt, at vi fortsætter med at vækste. Det er klart.
Tør du komme med et bud på hvor Good Tape er om 3 år?
“Tre år er virkelig lang tid i vores verden. Men vi arbejder hen imod at være de absolutte markedsledere, lave opkøb og omsætte for et stort trecifret millionbeløb. Rent medarbejdermæssigt tror jeg, vi vil være omkring 30 personer. Det er ikke længere en værdi-metric at være 100+.”
Hvem er du selv inspireret af?
“Alle der tør noget med deres brand. Det er en utroligt svær balancegang for os, at forsøge at bygge et unikt brand der skiller sig ud, men samtidig skal appellere til den 60-årige taiwanesiske journalist som til den 21 årige antrologi-studerende fra KU. Ryanairs SoMe team er vanvittigt. Det samme er Surreal fra Englands. Jeg ville gerne kunne give enkeltpersoner, men det kan jeg ikke lige fra hoften – den må jeg skylde!”
Vi glæder os til at følge Lasse Finderup og Good Tape løbende her på dontt.dk
Get smarter, faster!
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.