Hvis der er et dansk tøjbrand, som historisk har forstået de sociale medier og endda tjent penge på det, så er det Ganni.

Med over 1 million følgere, alene på Instagram, har det populære kvindebrand længe været deres eget medie og brugt de sociale medier som en væsentlig afsætningskanal. Men lørdag d. 11 september gennemlevede Ganni mere end et mareridt. Hen på aftenen mistede de nemlig styringen / kontrollen over deres egen Instagram konto. Ifølge dontt.dks oplysninger var det ikke et bevidst angreb mod Ganni, men dog professionelt udført – hvis man kan bruge den definition om kriminalitet…

Hackerne slettede deres “fulgte”, og lagde (mystiske) billeder op på kontoen til de mange Ganni følgere. Hackerne skiftede flere gange profilbilleder / billeder / navne, mens panikken bredte sig internt i Ganni. Hele forløbet er visuelt vist længere nede i denne artikel.

Instagram generer årligt for et kæmpe millionbeløb, men Ganni slap med skrækken. Via hjælp fra Facebook, som ejer Instagram fik man kontrollen over profilen igen.
Det er noget, de har speciel adgang til pga. deres store spend på samme platforme.

Ganni holder kortene tæt på kroppen om angrebet, og ønsker ikke udtale sig offentligt om angrebet.

Forløbet

Det var dette syn, som de mange Ganni fans fik kort tid efter deres konto var blevet hacket.
Det skiftede et par gange. Det hele sluttede heldigvis lykkeligt i denne omgang. Det ser du på det sidste billede.


Stort problem

Faren er ikke kun ved de store virksomheder, der omsætter for store beløb via onlinesalg. En ny rapport vurderer at 40% af alle små og mellemstore virksomheder har for dårlig IT-sikkerhed. Læs artikel her.


Creators

Tilmeld vores nyhedsbrev gratis her.