Jeg så dette billede forleden dag og tænkte: HA! Spot on.

En del af de sange, vi spiller i radioen i dag, er mere eller mindre bygget op på denne måde. Men i al alvor: hvordan laver man den perfekte popsang? Hvordan laver man en sang, som er et garanteret hit? Er der en formel? Kan det overhovedet lade sig gøre?

Ja og nej.

En popsang skal følge nogle parametre, for at blive et hit:

Længde – må max vare 3.30 minutter. Det er radiovenligt, og skaber en følelse hos lytteren af at ville ha’ mere. ”Arrghhhh, er den allerede slut? Jeg vil høre den igen…” (Michael Jackson er undtagelsen til denne regel. Hans sange var generelt meget lange.)

Omkvædet – Omkvædet skal ha’ en klar ’sing-a-long-’kvalitet over sig.

”Hey! I just met you – and this is crazy. But here’s my number – so call me, maybe?”

Rim er også en god ting. Altid rim!

“Jeg har ik’ brug for en læææg’ – til at fortæl’ mig jeg har det okaaay.
Jeg har det meget mer’ end OK – Hvis du ser mig dude så vil du forstå.
Jeg har det lågsus!”

Det ligger i høj grad i melodien, men teksten spiller også ind. En god melodi nynner man med på – en god tekst gør, at man bedre husker sangen. Man synger med på den, og teksten lagrer sig i hjernen. Jeg tror aldrig, at jeg glemmer teksten til Spice Girls’ gennembrudshit ”Wannabe”. Den sidder der bare. (Tak for det, i øvrigt.)

Hook – Der er (ofte) forskel på et omkvæd og et ’hook’.

Et omkvæd er den sekvens, der befinder sig mellem versene og som er det vi alle synger med på igen og igen. Omkvædet i en popsang bliver gentaget tilstrækkeligt med gange, således sangen gerne sætter sig fast på hjernen, så hurtigt som muligt.

Et hook kan til gengæld være hvad som helst:

En melodi, et instrument eller en effekt.

Hver gang jeg hører One Republic’s ”Apologize” er det første, der fanger min opmærksomhed (det der ’hooker’ mig ind i sangen) Timbalands “ehh – eh – eh” vokal riff.

En virkelig god popsang; et hit, har både et stærkt omkvæd og et eller flere hooks, og i mange tilfælde er omkvædet hooket.

Simplicitet – en god popsang må ikke være for kompliceret.

Den skal være lettilgængelig for alle. Der er inden grund til at overkomplicere produktionen ved at tilføje for mange lag, når det er det simple beat og det gode omkvæd, der fænger.

Trend – Hvad er tidens musikalske trend?

Er det dancehall, r’n’b, dubstep, old school funk eller noget helt femte? Den perfekte popsang vil ofte inkorporere tidens trend. Både Justin Timberlake og Daft Punk er med deres nye udspil gået tilbage til rødderne (Suit & Tie og Get Lucky). Det vil uden tvivl danne præcedens, og de næste års tid vil det være den ’lyd’, der strømmer ud af radioen.

Gimmick – Det lyder negativt, men det behøver ikke nødvendigvis være en skør frø, der synger Axel F.

Alle pophits har en gimmick – et element der gør, at det udskiller sig fra alt det andet, vi spiller i radioen. Det kunne være Timbalands ”Eeh Eh Eh”, det kunne være Pitbulls ”Mr. Worldwide”. Det kan også være et ”woo hoo”, som eksempelvis i Blurs ”Song 2”.

Et guitar riff, som i Nirvanas ”Smells Like Teen Spirit”. Et trommebeat, som i Michael Jacksons ”Billie Jean”. Selve sangen kan også være en gimmick, som da Mads Langer fuldstændig vender Olives ”You’re Not Alone” på hovedet, ved at gøre det til en langsom, akustisk sang.

Konklusionen?

De fleste popsange, der ender som store hits, følger hvis ikke alle, så flere af disse parametre. Er det dermed nemt og fuldstændig piece of cake at lave et hit og tjene fedt på det? Nej. Det kræver musikalitet, opfindsomhed og hvad mange kalder et ”hit-øre”. Noget blandt andre Max Martin, Timbaland og Adam Levine har.

Noget helt andet er, at det ofte kan være helt befriende at lytte til en sang, der ikke er designet til at blive et hit.

//Signe Vadgaard