Vi skal have færre scener og mere Bornholm.
Sådan lyder det fra Peter Christiansen efter sit første år som direktør for Folkemødet på Bornholm i et stort interview med Bornholms Tidende.
I det bemærkelsesværdige interview kommer Peter Christiansen ind på både partneraftaler og overvejelser omkring en anden struktur for det populære folkemøde.
En af tingene er måske at gøre programmet lidt mindre. På de få dage folkemødet bliver afholdt var der i år op mod 2.800 arrangementer/events. Det kan måske godt gøres anderledes.
Peter Christiansen, direktør for Folkemødet på Bornholm
Danmarks største folkemøde er på Bornholm
Peter Christiansen siger:
“Hvis folk går sammen, kan de pulje deres ressourcer, de kan pulje deres viden, og de kan gøre det lidt sjovere. Folk vil rigtig gerne høre, når det bliver en hybrid af flere organisationer, i stedet for at stå og lytte til en organisation, der står og fortæller tingene. Så der ligger en masse win-win i at lave nogle stærkere temapartnerskaber.”
Peter Christiansen, der i øvrigt, inden han blev direktør for Folkemødet, senest var nationaldirektør i Mellemfolkeligt Samvirke, fortsætter:
“Jeg er ansat til at gøre Folkemødet aktuelt og tilgængeligt og fedt de næste ti år. Det er den horisont, vi har. Ser man bort fra coronaårene har Folkemødet på Bornholm været en ubetinget succes.”
Og succes er med rette et “label”, du roligt kan sætte på Folkemødet. Over 60.000 gæster besøgte sidste år Danmarks største folkemøde. Alligevel skal økonomien styrkes efter 2 forfærdelige år med corona. Folkemødet vil rigtig gerne styrke deres organisation. Om det fortæller Peter Christiansen:
“Vi har et meget stort projekt med en meget lille egenkapital og et sårbart sekretariat. Vi skal stabilisere os og konsolidere vores økonomi. Vi skal have flere ansatte.”
Her kommer han blandt andet ind på, at der kan spares lidt forskellige steder, men at det primært skal komme fra flere partnerskaber. I grove tal har Folkemødet indtægter i partnerskaber for 7 mio. kr. Det tal skal vokse de kommende år. Et hovedsponsorat, som der altså kan være flere af, koster på den anden side af 140.000 kr., afslører Peter Christiansen.
Mere Bornholm
Til slut kommer direktøren også ind på, at der skal endnu mere Bornholm over folkemødet:
“Jeg har gjort mig til talsmand over, at vi skal gøre hele pladsen til et vindue til Bornholm. Så det første folk ser, når de kommer til Allinge, det er kommunen, der står og fortæller, at man skal flytte til Bornholm, eller det kan være uddannelsesinstitutionerne eller virksomhederne, det kan være kunst, alt muligt. Vi skal vise, hvor fantastisk Bornholm er.”
dontt.dk er naturligvis på Folkemødet i 2024 og følger løbende forberedelserne.
Tilmeld gratis
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.