Flere vælger podcast

Vi har snakket om det længe. Eksperterne har råbt højt og stigningen har været stabil længe i byerne. Men nu er der rent faktisk noget om sagen. I hele landet. Den seneste undersøgelse fra DR medieforskning viser nemlig, at der er nu er flere i Danmark, der har hørt podcast, end folk der ikke har. Undersøgelsen viser ligeledes, at brugen stiger på tværs af alder, uddannelse og geografi.

Der er stadig flere mænd der lytter, og hovedstadens indbyggere lytter stadig mest. Men generelt viser opgørelsen, at flere har podcast i deres ugentlige medieforbrug og stigningen er i hele landet.

Hvor det ved årsskiftet 2017/2018 var 16 procent af befolkningen, som svarede, at de havde lyttet til podcast inden for den seneste uge, er tallet nu oppe på 24 procent.

Rasmus Kidde, medieforsker fortæller:

– Podcast startede som noget, de unge og veluddannede i byerne lyttede til, og det gør de stadig. Men vi ser nu, hvordan brugen breder sig mere og mere, og hvordan flere og flere danskere tager podcast til sig. Det gælder både, når man ser på brugen af podcast fordelt ud over hele landet, på tværs af alder, uddannelse og geografi.

Dontt.dk: Lyd er en væsentlig del af strategien

Jon Nedza, Dontt.dk siger:
Tallene fra DR medieforskning kommer ikke som den helt store overraskelse. Markedet har været på vej længe, nichekanalerne er i fuld gang og der er en begyndende økonomi og afkast i mediet for virksomheder. Markedet, mulighederne og kvaliteten bevæger podcast mediet i den retning.

På vores medie har vi allerede et godt samarbejde med Hr. København, som vi skal udvikle på og styrke med resourcer.

I det hele taget skal lyd være en del af vores kunders ( I Dontt Studio ) marketingmix i kommende kvartaler og 2020.

Virksomhed! Lav din egen podcast?
Kontakt os for samarbejde eller for sparring, hvis du eller din virksomhed går med tanker om en podcast!
Skriv til studio@dontt.dk

Så mange har lyttet til podcast inden for den sidste uge:
( I følge DR medieforsning ) 

Køn
Mænd: 26 procent
Kvinder: 22 procent

Alder
Unge 15-24 år: 39 procent
Unge voksne 25-31 år: 47 procent
Voksne 32-46 år: 29 procent
Modne voksne 47-64 år: 18 procent
Ældre over 65 år: 6 procent

Region
Hovedstaden: 30 procent
Midtjylland: 25 procent
Nordjylland: 23 procent
Sjælland, Lolland-Falster: 19 procent
Syddanmark: 16 procent