🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
Når F.C. København den 21. september møder Silkeborg IF i Parken, bliver det i helt særlige trøjer. For Københavnerne og klubbens hovedpartner Unibet har nemlig valgt, at det er Røde Kors, der pryder brystet på spillerne.
Kampen sætter fokus på danskernes mentale trivsel og opfordrer alle til at stille et simpelt men vigtigt spørgsmål: Hvordan har du det egentlig?
Lars Gade Nielsen, General Manager hos Unibet (FDJ United) fortæller:
”Alt for mange føler sig uden for. Ifølge de nyeste tal føler hver femte unge dansker mellem 16 og 26 år sig ensom. Det er en alvorlig udvikling, som kræver fokus og handling. Vi vil gerne bidrage til den vigtige samtale, og derfor er Røde Kors’ logo på trøjerne til denne kamp i stedet for Unibet.”
"Hver femte unge dansker mellem 16 og 26 år føler sig ensom"

Delaney: "Hvordan har du det egentlig?"
I F.C. Københavns spillertrup fylder mental sundhed også meget i hverdagen.
Anfører Thomas Delaney understreger betydningen af, at spillerne kan være åbne over for hinanden:
”Vi har en god gruppe, hvor vi kan være åbne og ærlige over for hinanden. Det er helt afgørende, at vi har det godt for at kunne præstere – selv i et performancemiljø. Den psykologiske tryghed betyder, at man kan give noget af sig selv – både når det går godt, og når det er svært,” siger Delaney.
Han tilføjer:
”Fodbold kan være et hårdt og kompromisløst elitemiljø, men i virkeligheden handler det om at have de rigtige mennesker omkring sig, som tager ansvar for hinanden. Og det kræver, at vi hele tiden kommunikerer og husker at spørge: Hvordan har du det egentlig.”

FCK vil bruge sin platform
”Vi har en stor platform og en enorm rækkevidde. Den skal vi bruge til at gøre en forskel. Ikke kun på banen men også i samfundet. Det forpligter os til også at sætte fokus på de svære ting i livet, og mental trivsel er essentielt for os alle,” siger F.C. Københavns CEO, Jacob Lauesen.
Hos Røde Kors er efterspørgslen på støtte til danskere i svære livsomstændigheder vokset markant.
Generalsekretær Anders Ladekarl glæder sig derfor over samarbejdet:
”Vi ved, at følelsen af at høre til er afgørende for vores trivsel. Men alt for mange mennesker i Danmark savner et fællesskab, de kan være en del af. Derfor er vores arbejde i Røde Kors fokuseret på netop det: at skabe relationer og nærvær, der styrker og glæder. Derfor er vi også meget taknemmelige for og stolte af samarbejdet med FCK og Unibet, for vi ved, at den indsats og synlighed vil gøre gavn.”
Efter slutfløjt bliver de specialdesignede trøjer sat på auktion, hvor hele overskuddet går ubeskåret til Røde Kors’ arbejde med mental trivsel og forebyggelse af ensomhed.

WEEKLY BRIEF
Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!