Mød Tue Deleuran. En mand, der har noget på hjertet. En mand der vil inspirerer, vidensdele og vise vejen for folk. Alt sammen “guf” for det, som vores platform, dontt.dk også skal bruges til. 

Hvis navnet Tue Deleuran ikke umiddelbart siger dig noget, så gør Björkvin helt sikkert. Tue var 1 af 2 stiftere af det danske tøjmærke, som blev etableret i 2006.

Björkvin oplevede en så voldsom vækst de første par år at det gav mening at købe sin egen fabrik i Portugal og efter kun 3 år havde koncernen 100 ansatte og en omsætning på 100 millioner kroner.

Fællesnævneren for Björkvin og fabrikken, RTG Group, er Tue Deleuran, som i alle årene har ejet og drevet koncernen hvilket er en af de få med en danskejet tøjfabrik i Europa.

I dag er Björkvin ikke længere flagskibet, men derimod fabrikken, som nu producerer for en række af Danmark og Europas førende brands. Endda store anerkendte amerikanske brands er begyndt at flytte deres produktioner til RTG Group grundet de mange fordele ved tøj produktion i Portugal.

På trods af, at Tue har været med til at skabe et af DK’s mest succesfulde tøj-eventyr med Bjørkvin og RTG Group er han relativ ukendt for mange.

Det fremstår nærmest uvirkeligt, at en mand med så store successer bag sig, er lykkes med at forblive anonym når man tænker på, at man ikke behøver at kunne noget for at være kendt i 2016.

For Tues vedkommen er det dog ved at ændre sig, da Tue har kastet sig ud i et projekt for at hjælpe andre, som står i samme situation, som han selv gjorde for 10 år siden.

Tue er begyndt at lave videoer, hvor han deler sine erfaringer fra tøjbranchen, som bliver udgivet gratis på RTG Groups Youtube kanal. Et projekt han selv beskriver, som ”en smule angstprovokerende, men nødvendigt, når man gerne vil give sine erfaringer videre”

Vi tog en snak med Tue, om hvorfor, hvad og hvordan

Hvorfor dele dine erfaringer?
Tøjbranchen er en hård branche, hvor der ikke er kutyme for, at man hjælper hinanden. Kender du eksempelvis en dygtig fabrik eller stof leverandør, så holder du det typisk for dig selv. Er du derfor ny i branchen, er du ofte meget overladt til dig selv, og jeg ved at mange dygtige designere aldrig rigtigt kommer i gang, fordi de ikke får den hjælp de har brug for.

Vi var eksempelvis meget heldige, da vi med Björkvin fandt den fabrik vi senere købte. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det kunne være endt, hvis ikke vi lige var stødt på dem.

Hvad er det så for erfaringer du deler?
Efter 10 år i branchen, så ved jeg, at det vores første producent gjorde for os, var noget ganske særligt. Det var blandt andet derfor, at vi senere valgte at købe dem. Ikke alle er lige så heldige som os, så derfor vil jeg gerne dele mine erfaringer med alt fra, hvordan man finder den rigtige fabrik, hvordan skal man kommunikere, hvordan kan man sælge, men også hvordan man undgår at blive snydt, for selvom der er mange gode fabrikker derude, så er der også mange dårlige og det er dyrt at vælge forkert.

Hvordan deler du så dine erfaringer?
Jeg har valgt at lave videoer, hvor jeg svarer på en masse af de spørgsmål, jeg selv havde da vi startede, men selvfølgelig også alle de spørgsmål vores kunder har. I dag er det jo super nemt at optage videoer og de fleste spørger Youtube og Google når de har et problem, hvorfor det giver mening at være klar med at svar der.

Hvordan vil projektet udvikle sig i fremtiden?
Som det er nu ligger vi en ny video op hver uge og det er planen at fortsætte med det.

Vi har stadig en 5-6 videoer som ikke er lagt ud endnu og lige skal redigeres færdige. Ellers er planen at prøve at involvere brugerne mere og begynde at svare på de spørgsmål jeg har fået på mail fra rigtig mange søde mennesker der har set videoerne. Folk har taget rigtig godt i mod projektet og de emner folk spørger ind til vil jeg gerne lave videoer om. Derved kan flere få glæde af det. For i det hele taget er konceptet jo vidensdeling og at hjælpe andre i gang.

Du kan følges Tue Deleurans Youtube kanal her!