Det danske tyggegummi start-up Eace Gum, der I 2021 fik en investering fra den norske gigant-koncern Orkla gør klar til deres hidtil største kampagne-satsning. Til trods for svære markedsvilkår og hård konkurrence fra store multinationale virksomheder har Eace Gum vækstet hvert år siden deres start i 2019.
"Nu må det bære eller briste..."
CEO og co-founder i Eace Gum, Asbjørn Dencker fortæller:
”Vi har nærmest kun opereret i krisetider – startende med en lancering midt i corona, til en krig i Europa, der fik råvarepriserne til at skyde igennem loftet, og nu med inflation og recessions-tendenser. Vi er blevet ved med at sige: ’hvis vi overlever det her, så kan vi overleve alt’, så jeg synes, at vi står et stærkt sted den dag i dag.”
Men hvorfor er det netop nu, at tiden er inde til en stor kampagnesatsning?
”Hvis man som startup i et red ocean-marked, som tyggegummi-industrien mildest talt er, skal op og konkurrere med mastodonter som Stimorol og V6, tror vi, at man er nødt til at være ekstra modig og tage nogle chancer. Man kan godt mærke, at mange virksomheder skruer ned for markedsføringen i disse dage. Vi har i stedet skruet op på max. for at få endnu flere forbrugere til at få øje på vores skønne produkter. Nu må det bære eller briste…,” siger Asbjørn Dencker med et stort smil.
Det nye kampagne-univers har Jonathan Harboe i spidsen
Eace Gum går denne uge i luften med deres hidtil største kampagnesatsning – et kampagneunivers bygget op omkring skuespiller Jonathan Harboe.
Ziggi Harttung, CMO og co-founder fortæller videre:
“Vi ville gerne lave en anderledes kampagne, der tager lidt pis på det klassiske reklameunivers, fyldt med humor og quirkyness, som efterlader et smil på læben.“
Kampagnen består af en række satiriske reklamespots, der er en parodi på de klassiske skønhedsreklamer. Derudover har tyggegummi-virksomheden lavet en fiktiv miniserie om, hvordan kampagnen blev til. Her ser man en arrogant og hovmodig Jonathan Harboe, der møder et ungt start-up bag kulissen på reklame-settet.
Ziggi Harttung fortsætter:
”Vores målsætning var at bygge et samlet og stort univers, som man kunne dykke ned i, og derigennem få en tættere relation til brandet og virksomheden. Det har været lidt af en satsning – og det bliver spændende at se, hvordan det bliver mødt.”
Tilmeld gratis
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.