To unge iværksættere vil med brandet Eace Vitamin Gum have danskerne til at tygge deres vitaminer. De er netop gået på markedet i Danmark med et nyt vitamin-tyggegummi, der allerede kan findes i store kæder som Matas og 7-Eleven.

Du vil snart kunne læse et længere “Dontt creators” interview med folkene bag. I denne artikel præsenterer vi brandet.

59% af danskerne tager en form for vitamintilskud, men 40 % har svært ved – eller kan ikke lide at sluge piller. Dette var to tal, der overbeviste den dengang studerende Asbjørn Dencker om, at han havde fat i noget. Idéen om et tyggegummi med vitaminer opstod som så mange andre ud fra at problem.

Jeg blev ved med at købe dyre kosttilskud i lange baner, men det blev aldrig en vane for mig at tage dem, så de begyndte hurtigt at samle støv.”

I stedet for den traditionelle vitaminpille har Eace tilsat vitaminer til et tyggegummi, så man ved at tygge i 15 minutter på et stykke tyggegummi kan optage 25% af ens daglige vitamintilskud af 10 vitaminer.

Jeg tyggede også dengang meget tyggegummi og tænkte på om man ikke kunne kombinere denne eksisterende vane med vitaminer. Det er næsten umuligt at skabe en ny sund vane – men hvis den kombineres med noget man kender og som smager godt, så gør det tingene lidt lettere” siger Asbjørn Dencker, Founder af Eace.

"Jeg tyggede også dengang meget tyggegummi og tænkte på om man ikke kunne kombinere denne eksisterende vane med vitaminer"

Asbjørn Dencker, Founder af Eace om ideen.


Lancering midt i coronakrisen..

Der skulle dog gå to år, inden produktet var klar til lancering: ”Det var en lang proces at finde den rigtige partner, der kunne lave et så relativt kompliceret produkt. Det var vigtigt for os at produktet både var effektivt, men også havde en lagvarig og god smag uden unødige tilsætningsstoffer. Der var altså mange krav. Derfor har vi også valgt udelukkende danske samarbejdspartnere, der er med til at sikre et produkt af højeste kvalitet og transparens”.

Det var et valg, der også skulle vise sig heldigt, da det lille start-up landede aftaler med både Matas og 7-Eleven lige op til Corona-krisens start: ”Når verden pludseligt lukker ned, bliver man endnu mere taknemmelig for, at man har produktion tæt på. Generelt ser vi en stor fordel i at være tæt på vores produktion, og jeg tror, at det er en tendens, der måske bliver større efter krisen” siger Asbjørn Dencker Mangs Sørensen. Selvom timingen kunne have været bedre for lanceringen af et nyt produkt, holder det lille start-up hovedet højt: ”Det er selvfølgeligt ikke ideelt at skulle lancere et nyt produkt midt i en krisetid. Men samtidigt holder vi hovedet højt der er jo så mange brancher, der er langt hårdere ramt.

Samtidig erkender iværksætteren at det er svært at spå om fremtiden, lige nu:
Vi er i en meget turbulent tid, butikkerne er pressede, der er færre handlende, og det gør selvfølgelig at tingene går lidt langsommere end de plejer. Men der er jo ikke andet at gøre end at håbe at vi hurtigt er ovre på den anden side og så bare kæmpe videre”.

DE STÅR BAG:

Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung står bag et nyt tyggegummi med vitaminer der lancerer i Matas og 7-Eleven i næste uge. I stedet for den traditionelle vitaminpille har Eace tilsat vitaminer til et tyggegummi, så man ved at tygge i 15 minutter på et stykke tyggegummi kan optage 25% af ens daglige vitamintilskud af 10 vitaminer.

Om EACE
Ét tyggegummi indeholder 25% af det anbefalede daglige indtag af vitaminer (C, D, E, K, B1, B3, B6, B7, B9, B12). Efter at have tygget i 15 minutter er alle vitaminerne frigivet. Eace anbefaler 3 stykker dagligt som et supplement til en sund og varieret kost, samt aktiv livstil.

Asbjørn Dencker Mangs Sørensen:
25 år gammel.
Er uddannet fra Copenhagen Business School med en bachelor i International Business & Politics.
Har lavet virksomhed siden han var 17 år gammel, blandt andet en velgørenhedsplatform der gjorde det muligt at donere penge til velgørenhed ved at se reklamer på sin telefon.

Ziggi Harttung: 

24 år gammel.
Under uddannelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole på linjen Grafisk Design.
Har arbejdet som freelance grafisk designer i egen virksomhed siden 2017, og er derudover trommeslager for flere danske artister.

"Generelt ser vi en stor fordel i at være tæt på vores produktion, og jeg tror, at det er en tendens, der bliver større efter krisen.."

Asbjørn Dencker, Founder af Eace