For blot 4 år siden blev den danske tyggegummiproducent True Gum skabt. Det blev de af iværksætterne Morten Ebdrup, Jacob Motzfeldt, Peter Regnersgaard, og Zabrina Ziegler.
Deres første optræden i medierne var her på dontt.dk for flere år siden. I dag blev de solgt til den svenske fødevarekoncern Humble for et trecifret millionbeløb.
Helt konkret lyder prisen på 170 mio. kr. plus yderligere op til 83 mio. kr., som kan blive udbetalt, hvis virksomheden opnår bestemte resultater frem mod 2024.
True Gums forretning går ud på at producere bæredygtig tyggegummi, som er vegansk og bionedbrydelig.
Artikel på dontt.dk fra 2018. Læs den her.
Artikel på dontt.dk fra 2018
Jacob Motzfeldt, der er adm. direktør i True Gum siger:
“Totalt naivt tænkte vi, at det må man kunne lave bedre, og begyndte så at eksperimentere, da vi kom hjem fra job hver aften. Ved 472. forsøg stod vi en søndag med et produkt, som, vi selv syntes, smagte rimelig godt. Og så sagde vi vores job op to dage efter,”
Dengang lød målet, at virksomhedens tyggegummi ikke skulle være et nicheprodukt, men et reelt alternativ til konventionelt tyggegummi. Den målsætning skal Humble nu være med til at opfylde. Samarbejdet med Humble Group er en unik mulighed for at blive en del af noget større, hvor vi kan dele og fremskynde vores fælles bæredygtige ambitioner og grønne rejse.”
Simon Petrén, der er adm. direktør i Humble har dog ikke helt glemt “nichen”. Han siger:
“Det er utroligt spændende at byde True Gum velkommen til Humble. Det er lykkedes holdet at identificere et uudnyttet marked for fuldstændigt naturlige og plastikfrie tyggegummi, og selskabet er hurtigt blevet en markedsleder i sin niche.”
True Gum har 40 medarbejdere og en fabrik i Glostrup. Handlen forventes at blive fuldført inden for to måneder, hvorefter True Gum vil blive et datterselskab under Humble.
Virksomheden sælger sine produkter i 23 lande, hvoraf de primære markeder er Danmark, Sverige og Tyskland, og forventer at omsætte for 96 mio. kr. i 2022 samt levere et driftsresultat (ebitda) på 16 mio. kr.
dontt.dk følger op på dagens spændende iværksættersalg.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.
Hvor kommer navnet "dontt.dk" fra?
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt”.
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at gøre dagens opgave”.